Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zgodnie z doniesieniami prasowymi prace nad projektem ustawy o zmianie „Prawa o ruchu drogowym”, który na wiele lat ureguluje kwestie związane z wykonywaniem badań technicznych pojazdów oraz diagnostami samochodowymi, nabrały dużego tempa. Co prawda nieznany jest termin wejścia w życie nowych przepisów, ale warto wiedzieć, jakie uregulowania przyniosą. uprawnienia imienne. W nowej ustawie pojęcie uprawnienia imiennego diagnosty zostanie zastąpione nową instytucją prawną, określaną jako „świadectwo kompetencji diagnosty”, które będzie dokumentem stwierdzającym uprawnienia diagnosty, do przeprowadzania badań technicznych. Istotną zmianą będzie to, że organem właściwym do wydania tego dokumentu będzie dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. W jaki sposób będzie możliwe uzyskanie świadectwa kompetencji i czy nowe uregulowanie może doprowadzić do wyeliminowania z rynku wielu diagnostów już wykonujących zawód. Więcej o projektowanych zmianach przyznawania uprawnień diagnostom skp podano w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W trakcie eksploatacji pojazdów samochodowych spotykamy się z wieloma usterkami, które dotyczą różnych podzespołów zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych, mających wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Wiele z tych usterek jest sygnalizowanych przez zaświecenie się kontrolki z ikoną określającą nam dany system, który uległ awarii. W takich sytuacjach rodzi się pytanie: jak poważny może to być problem i czy będzie możliwa dalsza jazda bez uszczerbku dla pasażerów czy samego pojazdu? W artykule przedstawiono kody usterek wskazujące na usterkę w systemie poduszek i pasów bezpieczeństwa oraz podano najczęstsze przyczyny świecenia lampki SRS/Airbag.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W obecnej chwili wykonanie badania technicznego nie jest praktycznie możliwe bez oględzin informacji wyświetlanych na desce rozdzielczej pojazdu. Z punktu widzenia przeprowadzanego badania technicznego, diagnosta posługuje się przede wszystkim kryteriami oceny stanu technicznego pojazdu. Natomiast może się zdarzyć, że występująca w pojeździe awaria, sygnalizowana przez sygnał kontrolny, nie znajduje się w ww. kryteriach. Jednak obowiązkiem diagnosty jest weryfikacja wszystkich sygnałów kontrolnych, a występujące nieprawidłowości (nawet te, które nie są wymienione w usterkach procedury badania), powinny podlegać ocenie przy zatwierdzaniu wyniku badania technicznego pojazdu. W artykule zestawiono popularnych lampek kontrolnych i sygnalizacyjnych wraz z opisem ich przeznaczenia.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Każdy silnik ZI ma układ zapłonowy oraz jedną lub dwie świece dla każdego z cylindrów. To, czy przy sprawnym układzie zapłonowym mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona iskrą oraz cała ulegnie spaleniu, zależy również od niej. Brak zapłonu mieszanki lub jej niecałkowite spalenie skutkuje informacją z systemu diagnostycznego silnika o wypadaniu zapłonów. W artykule szczegółowo opisano, kiedy system diagnostyki pokładowej określi przebieg procesu spalania jako wypadanie zapłonów. Omówiono także prawidłowe i nieprawidłowe przebiegi procesu spalania, czynniki od których zależy wartość napięcia zapłonu, konieczność stosowania wyższych napięć zapłonu, czy coraz częstsze stosowanie „upgradu” świec zapłonowych, tzn. zastępowanie fabrycznych świec zapłonowych przez świece o nowocześniejszej konstrukcji. W artykule zamieszczono wiele autorskich ilustracji poglądowych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W połowie sierpnia został skierowany do konsultacji społecznych projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia nr UC 80. Nowa ustawa ma służyć stosowaniu następujących rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady. Rozporządzenia unijne mają moc powszechnie obowiązującą. Oznacza to, że nie trzeba ich wdrażać do krajowego porządku prawnego, ponieważ stosuje się je bezpośrednio. Zmiany w obowiązujących przepisach obejmą m.in. definicje pojazdów. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zgłosiła to tego projektu swoje uwagi. Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Trudno przewidzieć, czy tak się stanie. Będzie to zapewne zależało od tego, jak dużo uwag zostanie zgłoszonych w ramach konsultacji. W artykule omówiono szczegóły zmian. Projektowana ustawa w mniejszym stopniu dotyczy stacji kontroli pojazdów. Głównymi jej odbiorcami będą producenci pojazdów oraz producenci części i przedmiotów wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, na jakie zmiany wprowadzane tą ustawą powinni zwrócić uwagę diagności.