Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W obecnej chwili wykonanie badania technicznego nie jest praktycznie możliwe bez oględzin informacji wyświetlanych na desce rozdzielczej pojazdu. Z punktu widzenia przeprowadzanego badania technicznego, diagnosta posługuje się przede wszystkim kryteriami oceny stanu technicznego pojazdu. Natomiast może się zdarzyć, że występująca w pojeździe awaria, sygnalizowana przez sygnał kontrolny, nie znajduje się w ww. kryteriach. Jednak obowiązkiem diagnosty jest weryfi­kacja wszystkich sygnałów kontrolnych, a występujące nieprawidłowości (nawet te, które nie są wymienione w usterkach procedury badania), powinny podlegać ocenie przy zatwierdzaniu wyniku badania technicznego pojazdu. W artykule zestawiono popularnych lampek kontrolnych i sygnalizacyjnych wraz z opisem ich przeznaczenia.

W połowie sierpnia został skierowany do konsultacji społecznych projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia nr UC 80. Nowa ustawa ma służyć stosowaniu następujących rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady. Rozporządzenia unijne mają moc powszechnie obowiązującą. Oznacza to, że nie trzeba ich wdrażać do krajowego porządku prawnego, ponieważ stosuje się je bezpośrednio. Zmiany w obowiązujących przepisach obejmą m.in. definicje pojazdów. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zgłosiła to tego projektu swoje uwagi. Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Trudno przewidzieć, czy tak się stanie. Będzie to zapewne zależało od tego, jak dużo uwag zostanie zgłoszonych w ramach konsultacji. W artykule omówiono szczegóły zmian. Projektowana ustawa w mniejszym stopniu dotyczy stacji kontroli pojazdów. Głównymi jej odbiorcami będą producenci pojazdów oraz producenci części i przedmiotów wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, na jakie zmiany wprowadzane tą ustawą powinni zwrócić uwagę diagności.

 

W numerze październikowym „Serwisu Motoryzacyjnego” zostały przedstawione systemy wspomagania kierowcy montowane w nowych samochodach. Wiele z nich korzysta z czujników radarowych oraz kamer i to od ich sprawności oraz prawidłowego ustawienia zależy, czy samochód będzie utrzymywał odstęp od poprzedzającego pojazdu, wykrywał obiekty w martwym polu widzenia lusterek, włączał adaptacyjne oświetlenie drogi, czy też podejmie awaryjne hamowanie przed przeszkodą. W artykule podano informacje, gdzie należy szukać czujnika radarowego, kiedy trzeba na nowo kalibrować czujnik lub system, jak rozpoznać, czy dany czujnik lub kamera są ustawione nieprawidłowo. Pokrótce omówiono różne podejście producentów pojazdów do procedur regulacji i kalibracji czujników oraz kamer, jak również dostępny na rynku sprzęt skierowany do warsztatów niezależnych.

 

Stałe dążenie do zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego doprowadziło do prawdziwego wysypu wszelkiego rodzaju systemów wspomagania kierowcy. Systemy zwane w skrócie ADAS ułatwiają dziś życie milionom kierowców. Ale czy tylko ułatwiają i wspomagają? A może niosą ze sobą specyficzne problemy i wyzwania? W artykule poznamy blaski i cienie tych systemów.

 

W numerze październikowym „Serwisu Motoryzacyjnego” zostały przedstawione systemy wspomagania kierowcy montowane w nowych samochodach. Wiele z nich korzysta z czujników radarowych oraz kamer i to od ich sprawności oraz prawidłowego ustawienia zależy, czy samochód będzie utrzymywał odstęp od poprzedzającego pojazdu, wykrywał obiekty w martwym polu widzenia lusterek, włączał adaptacyjne oświetlenie drogi, czy też podejmie awaryjne hamowanie przed przeszkodą. W artykule podano informacje, gdzie należy szukać czujnika radarowego, kiedy trzeba na nowo kalibrować czujnik lub system, jak rozpoznać, czy dany czujnik lub kamera są ustawione nieprawidłowo. Pokrótce omówiono różne podejście producentów pojazdów do procedur regulacji i kalibracji czujników oraz kamer, jak również dostępny na rynku sprzęt skierowany do warsztatów niezależnych.

 





Aktualności













SiteLock