Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

29 września w Warszawie odbył się ogólnopolski protest środowiska SKP. Ponad 60 warszawskich stacji na znak solidaryzmu w czasie trwania protestu nie przeprowadzała badań technicznych. Do protestu w tej formie przyłączyło się również wielu przedsiębiorców z całego kraju. Na forach internetowych pojawiło się jednak bardzo dużo wpisów, w których odradzano tę formę protestu argumentując, że nie jest ona zgodna z prawem i będzie powodowała w konsekwencji zamknięcie przez starostów stacji SKP oraz wydawanie zakazów wykonywania działalności gospodarczej. Czy faktycznie można protestować przeciw braku nowego cennika badań bez narażenia się na konsekwencje w postaci zamknięcia stacji? Wyjaśnienie tego problemu można znaleźć w artykule.

Wielu przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów w formie jednoosobowej działalności gospodarczej nie zastanawia się, albo nawet do końca nie wie, co może stać się z firmą po ich śmierci. Bardzo często nie przewidują takiej ewentualności, ani nie myślą jak się na taką okoliczność zabezpieczyć. Do tej pory, w przypadku odejścia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, firma kończyła działalność. Problem okazał się być na tyle istotny, że ustawodawca postanowił zainterweniować. W listopadzie weszła w życie ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. W artykule omówiono zapisy tej ustawy i jej znaczenie dla właścicieli SKP.

Do napisania tego artykułu skłoniła obecna sytuacja za naszą wschodnią granicą. Trwa wojna na Ukrainie. Zgodnie z art. 208 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w czasie pokoju na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne, może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony państwa. Zatem, jeśli mowa o rzeczach ruchomych, należy mieć na względzie także użytkowane  pojazdy. Czy zatem oprócz obowiązku osobistego obrony Ojczyzny mogą być nałożone na obywateli, w tym także na przedsiębiorców, dodatkowe obowiązki rzeczowe na czas wojny i pokoju? Odpowiedź w artykule.

Coraz więcej przedsiębiorców albo już jest na emeryturze, albo za chwilę będzie i dlatego też zadają sobie oni pytanie: co zrobić ze swoim majątkiem? Sukcesja, przekazanie, sprzedaż, dzierżawa stacji kontroli pojazdów powoli staje się tematem bardzo popularnym. W przypadku stacji kontroli pojazdów istnieje kilka opcji: przekazanie stacji młodszemu pokoleniu, założenie fundacji rodzinnej lub dzierżawa stacji przez diagnostów. Przymierzając się do przekazania stacji SKP powinno się brać pod uwagę kilka czynników, które pozwolą na bezproblemowe kontynuowanie działalności. Czynniki te zostały wymienione i omówione w artykule.

17 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia określającego szczegółowe czynności wydziałów komunikacji związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Nowe przepisy nakazują urzędnikom przy każdej rejestracji wpisywanie numeru świadectwa homologacji pojazdu. Przepisy wejdą w życie 1 kwietnia 2025 r. Istnieje obawa, że nie będzie już możliwe zarejestrowanie na terenie RP pojazdów, które nie mają homologacji europejskiej, albowiem zostały sprowadzone spoza Unii. W artykule przedstawiono problem i stanowisko ministerstwa, które te przepisy przygotowało.





Aktualności













SiteLock