Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Do napisania tego artykułu skłoniła obecna sytuacja za naszą wschodnią granicą. Trwa wojna na Ukrainie. Zgodnie z art. 208 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w czasie pokoju na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne, może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony państwa. Zatem, jeśli mowa o rzeczach ruchomych, należy mieć na względzie także użytkowane  pojazdy. Czy zatem oprócz obowiązku osobistego obrony Ojczyzny mogą być nałożone na obywateli, w tym także na przedsiębiorców, dodatkowe obowiązki rzeczowe na czas wojny i pokoju? Odpowiedź w artykule.

17 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia określającego szczegółowe czynności wydziałów komunikacji związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Nowe przepisy nakazują urzędnikom przy każdej rejestracji wpisywanie numeru świadectwa homologacji pojazdu. Przepisy wejdą w życie 1 kwietnia 2025 r. Istnieje obawa, że nie będzie już możliwe zarejestrowanie na terenie RP pojazdów, które nie mają homologacji europejskiej, albowiem zostały sprowadzone spoza Unii. W artykule przedstawiono problem i stanowisko ministerstwa, które te przepisy przygotowało.

W trakcie eksploatacji pojazdów samochodowych spotykamy się z wieloma usterkami, które dotyczą różnych podzespołów zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych, mających wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Wiele z tych usterek jest sygnalizowanych przez zaświecenie się kontrolki z ikoną określającą nam dany system, który uległ awarii. W takich sytuacjach rodzi się pytanie: jak poważny może to być problem i czy będzie możliwa dalsza jazda bez uszczerbku dla pasażerów czy samego pojazdu? W artykule przedstawiono kody usterek wskazujące na usterkę w systemie poduszek i pasów bezpieczeństwa oraz podano najczęstsze przyczyny świecenia lampki SRS/Airbag.

Zgodnie z doniesieniami prasowymi prace nad projektem ustawy o zmianie „Prawa o ruchu drogowym”, który na wiele lat ureguluje kwestie związane z wykonywaniem badań technicznych pojazdów oraz diagnostami samochodowymi, nabrały dużego tempa. Co prawda nieznany jest termin wejścia w życie nowych przepisów, ale warto wiedzieć, jakie uregulowania przyniosą. uprawnienia imienne. W nowej ustawie pojęcie uprawnienia imiennego diagnosty zostanie zastąpione nową instytucją prawną, określaną jako „świadectwo kompetencji diagnosty”, które będzie dokumentem stwierdzającym uprawnienia diagnosty, do przeprowadzania badań technicznych. Istotną zmianą będzie to, że organem właściwym do wydania tego dokumentu będzie dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. W jaki sposób będzie możliwe uzyskanie świadectwa kompetencji i czy nowe uregulowanie może doprowadzić do wyeliminowania z rynku wielu diagnostów już wykonujących zawód. Więcej o projektowanych zmianach przyznawania uprawnień diagnostom skp podano w artykule.

Każdy silnik ZI ma układ zapłonowy oraz jedną lub dwie świece dla każdego z cylindrów. To, czy przy sprawnym układzie zapłonowym mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie zapalona iskrą oraz cała ulegnie spaleniu, zależy również od niej. Brak zapłonu mieszanki lub jej niecałkowite spalenie skutkuje informacją z systemu diagnostycznego silnika o wypadaniu zapłonów. W artykule szczegółowo opisano, kiedy system diagnostyki pokładowej określi przebieg procesu spalania jako wypadanie zapłonów. Omówiono także prawidłowe i nieprawidłowe przebiegi procesu spalania, czynniki od których zależy wartość napięcia zapłonu, konieczność stosowania wyższych napięć zapłonu, czy coraz częstsze stosowanie „upgradu” świec zapłonowych, tzn. zastępowanie fabrycznych świec zapłonowych przez świece o nowocześniejszej konstrukcji. W artykule zamieszczono wiele autorskich ilustracji poglądowych.





Aktualności













SiteLock