Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

 Od 1 stycznia 2017 r. ustawodawca, w związku z wprowadzeniem nowych uregulowań dotyczących minimalnej stawki godzinowej przy umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług, wprowadził nowe obowiązki oraz sankcje dla przedsiębiorców. W artykule przedstawiono sposób ustalania wysokości wynagrodzenia wg. nowych przepisów, wyłączenia co do rodzajów umów zlecenia lub świadczenia usług oraz kary za nieprzestrzeganie nowych uregulowań.

Do redakcji napłynęło ostatnio wiele zapytań dotyczących sytuacji, w których starosta nadzorujący pracę stacji kontroli pojazdów rozważa po wykryciu nieprawidłowości w pracy stacji unieważnienie badań technicznych w niej przeprowadzonych lub nakazanie ich powtórzenia. Czy takie działanie ma podstawy prawne? Czy w polskim obrocie prawnym do przeprowadzania ba­dań technicznych pojazdów stosuje się przepisy „Kodeksu postępowania administracyjnego”? Odpowiedź w artykule.

 Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” – w przypad­ku pojazdu z zamontowanych urządzeniem tech­nicznym podlegającym dozorowi technicznemu – wymaga przedstawienia do badania technicznego doku­mentu wydanego przez właściwy organ dozoru stwierdza­jącego sprawność urządzenia technicznego. W przypadku braku tego potwierdzenia, badanie techniczne nie może być przeprowadzone. Zdarzają się przypadki, że diagno­sta wykonując badanie techniczne pojazdu nie zawsze w 100% jest w stanie ocenić, czy zamontowane na pojeździe urządzenie wymaga badania dozoru technicznego, czy też nie. W artykule wymieniono akty prawne dotyczące dozoru technicznego oraz  urządzenia podlegające dozorowi. Wykaz ten powinien ułatwić diagnoście ocenę, czy urządzenie na pojeździe podlega dozorowi technicznemu. W sytuacjach wątpliwych autor zaleca taki pojazd odesłać do UDT, gdzie na podstawie dokumentacji i tabliczki znamionowej zostanie wydany dokument potwierdzający status urządzenia technicznego.

Oto paradoks: coraz więcej firm dołącza do oferty samochody dostawcze, ale wybór jest coraz mniejszy. Jak to możliwe? „Name game”, „badge engineering”, dzielenie i łączenie. Praktyka znana wcześniej głównie w świecie anglosaskim, rozpowszechniła się w XXI w. wśród dostawców lekkich samochodów użytkowych w Europie. Niektórzy spośród nich są producentami, inni przyjmują okazjonalnie zaledwie pozycję dystrybutorów gotowych pojazdów. W artykule ujawniamy faktycznych producentów dostarczających dostawczaki na rynek.

Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego. Umożliwia to diagnoście odmówienie wykonania badania technicznego w przypadku, gdy właściciel pojazdu nie dostarczy stosownej dokumentacji. Jakie akty prawne dotyczą dozoru technicznego i do jakich urządzeń się odnoszą? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w artykule.





Aktualności













SiteLock