Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W artykule omówiono organizację badań technicznych w Japonii. Okresowe badania mają zwiększać bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz eliminować z ruchu samochody poddane potencjalnie niebezpiecznym przeróbkom. Prawodawca japoński przewidział plakietki naklejane przez policję na szybę w samochodzie, w którym stwierdzono niedozwoloną przeróbkę (np. dodanie niehomologowanego wyposażenia), bądź uszkodzenie zagrażające bezpieczeństwu (np. pękniętą szybę). Pod karą mandatu nie wolno samowolnie usuwać naklejki, a w ciągu 15 dni od daty jej umieszczenia właściciel musi usunąć usterkę i zgłosić się do badania. Ciekawostką jest fakt, że każdy obywatel może zgłosić na policję taki kwestionowany pojazd.

W koncernie FCA opracowano nową rodzinę silników benzynowych Global Small Engine – GSE (o handlowej nazwie FireFly), mających stopniowo zastąpić jednostki FIRE i SGE. Są nowoczesne i odznaczają się modułową budową, a jako dynamiczne i ekonomiczne z założenia – dzięki stosunkowo dużej mocy uzyskiwanej ze względnie niewielkiej pojemności skokowej – wpisują się w nurt tzw. downsizingu. W artkule omówiono szczegóły konstrukcyjne silników rodziny GSE/FireFly, w tym elektrohydraulicznie sterowany układ MultiAir III nowej generacji, który umożliwia płynną regulację wzniosu i faz pracy zaworów dolotowych.

W serwisach i stacjach kontroli pojazdów analizator spalin pobiera spaliny z końca układu wylotowego. To, czy ich skład będzie prawie taki sam, jak opuścił komory spalania silnika, zależy od tego, czy w układzie wylotowym nie ma lub czy jest trójfunkcyjny konwerter katalityczny. A jeśli jest, to istotna jest obecność w układzie wylotowym przynajmniej jednego regulacyjnego czujnika tlenu (sondy lambda), co oznacza, że skład mieszanki w określonych warunkach pracy jest regulowany. Niestety, zarówno trójfunkcyjny konwerter katalityczny, jak i układ regulacji składu mieszanki utrudniają diagnostykę, w tym i wykrywanie „wypadania zapłonów”. Dlaczego tak jest? Odpowiedź w artykule.

Wydawało się, że trzycylindrowe silniki spalinowe odeszły już w niebyt, przynajmniej w zastosowaniach motoryzacyjnych. Tymczasem ostatnie lata przyniosły prawdziwy wysyp takich jednostek, i to nie tylko w samochodach najniższych klas. Jakie są przyczyny tego stanu rzeczy? Jakie można wymienić zalety i wady tego rodzaju rozwiązania? W artykule zamieszczona ponadto tabelę z danymi technicznymi wybranych silników trzycylindrowych.

Dwadzieścia lat temu najważniejszym ostrzeżeniem dla naprawiających samochody był temat poduszek powietrznych. Każdy mechanik, elektryk czy blacharz zwracał uwagę na poduszki i okablowanie od nich. Ukształtowała się pewnego rodzaju kultura techniczna dotycząca ostrożności obchodzenia się z poduszkami. Świat zmienił się, technika poszła do przodu i we współczesnym samochodzie mamy wiel­ką liczbę systemów i urządzeń, które wymagają bardzo dużej ostrożności i staranności. Niepotrzebne lub niefachowe odłączenie lub zdemontowanie jakiegoś elementu może pociągnąć za sobą kosztowne i czasochłonne naprawy, łącznie z progra­mowaniem. Autor prezentuje taką sytuację na przykładzie naprawy składanego dachu.





Aktualności













SiteLock