Okresowe badanie techniczne może być jednym z elementów przygotowania motocykla do sezonu – który niebawem się rozpocznie. Dlatego ważne jest wykonanie wszystkich czynności kontrolnych, aby ten pojazd, który jest dopuszczany do ruchu, mógł poruszać się bezpiecznie do kolejnego okresowego badania technicznego. W artykule omówiono krok po kroku wszystkie czynności, jakie należy wykonać podczas okresowego badania motocykla w skp.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy diagnosta może pracować w więcej niż jednej SKP?
Od początku 2019 r. zmieniły się przepisy podatkowe dotyczące zasad rozliczania w kosztach samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Mają one wpływ na opodatkowanie leasingu, nabycia i używania tych samochodów w firmie. Księgowi obsługujący przedsiębiorców zaczęli wysyłać do stacji kontroli pojazdów auta firmowe w celu wykonania dodatkowego badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) lub w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Wówczas okazało się, że diagności nie bardzo wiedzą, co mają robić. Wydawało się, że wystarczy zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z przywołaniem podstaw prawnych ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Takie działanie nie jest prawidłowe. W artykule wyjaśniano poprawną procedurę przeprowadzenia takiego dodatkowego badania.
W dniu 30 kwietnia 2018 weszła w życie ustawa „Prawo przedsiębiorców”. Wprowadziła ona wiele zmian prawnych mających na celu ułatwienie przedsiębiorcom prowadzenia działalności gospodarczej. Obecnie w sądach administracyjnych zapadają pierwsze wyroki, które opierają się na tych nowych uregulowaniach. Organy administracji publicznej działają tylko i wyłącznie na podstawie przepisów prawa. To znaczy, że mogą w stosunku do przedsiębiorcy wykonywać takie uprawnienia, stosować takie środki, które są wprost wpisane jako ich kompetencja w przepisach prawa. Odejście od tego sposobu rozumienia prawa narusza m.in. wolność wykonywania działalności gospodarczej, opisaną obecnie w art. 8 „Prawa przedsiębiorców”. Na zilustrowanie tego problemu omówiono w artykule przykład stosowania ustawy „Prawo o ruchu drogowym” przez starostów wobec przedsiębiorców prowadzących skp.
Ostatni posiadacz prawa jazdy już się urodził. Tak twierdzi dr inż. Mario Herger, mieszkający i pracujący w Dolinie Krzemowej, który na stronie thelastdriverlicenseholder.com prowadzi portal poświęcony pojazdom autonomicznym i elektrycznym. I chyba ma rację. Nie oznacza to, że z ulic znikną samochody, w tym wyposażone w diesle. Zmieni się za to sposób korzystania z nich. Pokolenie Y (ludzi urodzonych pod koniec XX wieku) oczekuje rozwiązań, które ułatwią im poruszanie się, ale nie zakłada, że muszą to być własne samochody. Realny może stać się niedługo obrazek, gdy Tesla zamówiona z Ubera za pomocą smartfonu sama odwiezie nas do biura, a wieczorem przywiezie, znikając potem za rogiem i nie zajmując cennego miejsca postojowego. Dla tego pokolenia ważniejszy staje się komfort życia niż posiadanie auta, które do niedawna stanowiło o statusie majątkowym. Główną zaletą pojazdów autonomicznych jest jednak ich potencjał zwiększania bezpieczeństwa na drogach. 90% wypadków spowodowanych jest bowiem błędem człowieka. Nie do przecenienia jest także wpływ na zmniejszenie zagęszczenia ruchu drogowego i czystość powietrza. Dla pokolenia Y będzie to miało jeszcze jedną implikację: nie trzeba będzie zdawać stresującego egzaminu na prawo jazdy.
Krzysztof Trzeciak