Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



W koncernie FCA opracowano nową rodzinę silników benzynowych Global Small Engine – GSE (o handlowej nazwie FireFly), mających stopniowo zastąpić jednostki FIRE i SGE. Są nowoczesne i odznaczają się modułową budową, a jako dynamiczne i ekonomiczne z założenia – dzięki stosunkowo dużej mocy uzyskiwanej ze względnie niewielkiej pojemności skokowej – wpisują się w nurt tzw. downsizingu. W artkule omówiono szczegóły konstrukcyjne silników rodziny GSE/FireFly, w tym elektrohydraulicznie sterowany układ MultiAir III nowej generacji, który umożliwia płynną regulację wzniosu i faz pracy zaworów dolotowych.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów samochodowych wyposażonych w klimatyzację, wzrosło zapotrzebowanie na usługi serwisowania tych układów. Niestety, ciągle nie wszystkie warsztaty zajmujące się serwisem klimatyzacji zdają sobie sprawę z tego, jak ważnym medium w sprężarce jest nie tylko czynnik chłodniczy, ale również olej smarujący sprężarkę. Na co należy zwrócić uwagę, dobierając olej do danego układu klimatyzacji i sprężarki? Czy producenci olejów dopuszczają stosowanie PAO alternatywnie zamiast olejów PAG oferowanych do klimatyzacji z czynnikiem R134a? Jak wygląda sprawa mieszalności olejów PAG 46 (o niższej lepkości), PAG 100 (lepkiego) i PAG 150 (bardzo lepkiego)? Na te pytania próbuje odpowiedzieć w swoim artykule Ignacy Horowski.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Które dokumenty służą do identyfikacji pojazdu?

Poszukiwanie usterek w pojazdach importowanych zza oceanu nie po winno stanowić większych problemów, przecież są to samochody konstrukcyjnie oparte na tych samych mechanizmach, co pojazdy jeżdżące na Starym Kontynencie. Jednak legendy i mity dotyczące „samochodów sprowadzanych z Ameryki” potrafią czasami skutecznie utrudnić trafną diagnostykę. Bohaterem artykułu jest PT Chrysler z roku 2005 napędzany silnikiem benzynowym 2.0 16V o mocy 141 KM. Podczas przyspieszania na poszczególnych biegach, w zakresie prędkości obrotowej silnika do 2600-3000 obr/min dawało się wyczuć wyraźne przerwy w pracy silnika, wywołujące charakterystyczne szarpnięcia bez względu na temperaturę jednostki napędowej. Podłączenie testera diagnostycznego i odczytanie pamięci usterek nie przyniosło jednak żadnych rezultatów, gdyż nieprawidłowości nie zarejestrowano. Fiaskiem kończyły się także próby odnalezienia przyczyny tych objawów podejmowane w kolejnych warsztatach. Pomogło dopiero zastosowanie w diagnostyce oscyloskopu. Opis całej historii naprawy Chryslera w artykule.

Rozpoczynający się okres wiosenno-letni sprawia, że w stacjach kontroli pojazdów coraz częściej można spotkać „kampery” oraz przyczepy kempingowe. Część z tych pojazdów pojawia się w celu badania okresowego, inne natomiast – zmiany rodzaju pojazdu na kempingowy lub przeznaczenia. Niewielu diagnostów zdaje sobie sprawę z tego, że na wyposażeniu takiego pojazdu mogą być urządzenia podlegające dozorowi technicznemu. Jakie to urządzenia? Jakie wyposażenie podlega kontroli podczas badania w SKP? Te oraz inne kwestie związane z „kamperami” zostały omówione w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa


profiauto


profiauto






SiteLock