Maxus Euniq 6 to przedstawiciel jeszcze mało u nas znanej chińskiej marki elektrycznych aut. Ma jedną wersję nadwoziową, jeden silnik i jeden poziom wyposażenia. Samochód ten posłużył do sprawdzenia, ile realnie kosztuje eksploatacja elektrycznego auta na trasie 2000 km podczas podróży po Polsce, i czy występują problemy z jego ładowaniem. Szczegóły testu w artykule. Zdradzamy, iż średnie „spalanie” na dystansie 2037 km wyniosło 19,4 kWh/100 km, przy jeździe zgodnej z przepisami. Dobry wynik, ale i pogoda dla elektryka była dobra – ciepła, wczesna jesień.
Zakład Ubezpieczeń Od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (DGUV ) reguluje zagadnienia bezpieczeństwa pracy na terenie Niemiec. Instytucja ta opracowuje m.in. regulaminy, zasady i instrukcje, jakimi powinny kierować się osoby pracujące w danych zawodach i wykonujące konkretne prace. Informacje zawarte w regulaminie DGUV 209-093 dotyczą szkolenia do pracy przy pojazdach wyposażonych w instalacje wysokiego napięcia. Regulamin dokonuje podziału kwalifikacji wg miejsca wykonywania pracy i wyróżnia prace wykonywane przy systemach HV pojazdów (poziomy S, 1S, 2S i 3S). W artykule omówiono przepisy, jakie zawiera ten regulamin, oraz zasady przygotowania stanowiska do obsługi systemów HV.
Co roku o tej porze powtarza się temat oświetlenia w pojazdach, co jest naturalne ze względu na warunki pogodowe. O ile kwestia działania, ustawienia czy chociażby ewentualnych braków nie sprawia diagnostom większego problemu, kłopotem może okazać się w badaniu pojazd z zamontowaną nadmierną ilością oświetlenia, złą ich barwą czy niefabrycznym miejscem montażu. Z problemami najczęściej będą mieli do czynienia diagności w okręgowych SKP, gdyż tam przyjeżdżają pojazdy o dmc powyżej 3,5 t z nieprawidłowym oświetleniem. Na co należy zwrócić uwagę przy kontroli prawidłowości montażu świateł i jakie rodzaje świateł są dopuszczone? Wyjaśnienie można uzyskać w artykule.
Dobre osiągi współczesnych motocykli i duże natężenie ruchu na drogach sprawiają, że wymagania stawiane oponom motocykli dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych są bardzo wysokie. Opona musi spełniać wiele warunków technicznych, aby można było stwierdzić, że jest w stanie nadającym się do eksploatacji i jest dobrze dobrana do danego modelu motocykla. Musi ona zapewnić bezpieczne prowadzenie oraz właściwie współpracować z zawieszeniem i podwoziem motocykla, a przy tym nie może być uszkodzona i zbyt stara. W artykule opisano, jak sprawdzać opony motocyklowe i na co zwrócić szczególną uwagę.
Artykuł jest zarysem historii rozwoju systemu badań technicznych w Polsce w latach 1970-1990. Pokazuje również postęp, jaki dokonał się w tej dziedzinie. Ten temat po raz pierwszy pojawia się na łamach „Serwisu Motoryzacyjnego” i jest prawdopodobnie pierwszą, publikowaną próbą przybliżenia historii badań technicznych w Polsce. W artykule wykorzystano zdjęcia z roku 1971 pochodzące z Narodowego Archiwum Cyfrowego.