Jednym z najważniejszych aspektów dynamiki ruchu samochodu jest jego zachowanie podczas poruszania się po łuku. Szczególnego znaczenia nabierają wówczas stateczność i kierowalność, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo jazdy, a także jej komfort. Aby utrzymać je na jak najwyższym poziomie, Mazda stosuje w swoich pojazdach system GVC (od ang. G-Vectoring Control), którego zadanie to stworzenie warunków do maksymalnego wykorzystania przyczepności kół do nawierzchni. Idea systemu GVC polega na powiązaniu chwilowej wartości momentu obrotowego, przekazywanego od silnika na koła napędowe pojazdu, z kątem skrętu kierownicy. W artykule opisano zasadę działania systemu GVC.
Wielopłytkowy łańcuch jest często wykorzystywany do przenoszenia napędu z wału korbowego silnika spalinowego na wałki rozrządu umieszczone w głowicy. Jak wszystkie silnikowe części współpracujące mechanicznie, także łańcuchy rozrządu ulegają zużyciu proporcjonalnemu do przebiegu pojazdu. Na szybkość zużycia łańcucha rozrządu mają ogromny wpływ warunki eksploatacji i styl jazdy preferowany przez użytkownika. Jednak w większości silników brak jest wskaźnika, który pozwoliłby określić graniczne zużycie łańcucha. Czasami producenci pojazdów określają maksymalny przebieg, przy którym łańcuch rozrządu powinien być wymieniony. W artykule omówiono pomyłki, jakie można popełnić podczas oceny stanu łańcucha.
Jeszcze kilka lat wstecz diagnosta samochodowy nie zaprzątał sobie głowy czymś takim, jak homologacja pojazdu. Co prawda w SKP niektóre elementy pojazdów podlegają weryfikacji pod kątem oznakowania, ale nie odbywa się weryfikacja pojazdu jako takiego pod kątem homologacji. Zresztą było to traktowane jako oczywista rzecz, ponieważ pojazd był już zarejestrowany w Polsce lub innym kraju członkowskim UE. Jeżeli był zarejestrowany poza UE, nie stanowiło to też większego problemu, tym bardziej, że jakaś tabliczka znamionowa na pojeździe była. Ale niestety, jak to w życiu bywa, coś co było oczywiste jeszcze kilka lat temu, teraz już takie oczywiste nie jest. W artykule przeanalizowano przypadek samochodu na badaniu technicznym, który nie ma homologacji UE, na przykładzie modelu Tesla Cybertruck.
W nr. 12’24 SM zostały omówione podstawowe zagadnienia dotyczące klasyfikacji, podziału i oznaczenia pojazdów pożarniczych. W tym artykule poruszono zagadnienie badań tych pojazdów w akredytowanym laboratorium. Przedstawiono stanowiska do badań oraz elementy pojazdu, jakie podlegają specjalistycznym badaniom, oraz sposób ich oceny.
Polskie ustawodawstwo nie nadąża za rozwojem techniki motoryzacyjnej. Do dzisiaj brak jest przepisów chociażby dotyczących warunków technicznych pojazdów elektrycznych i badań technicznych takich pojazdów. Nie mamy w tym zakresie nawet projektów zmian prawnych. Za to 8 grudnia 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” dotyczących pojazdów autonomicznych. Potrzeba zmian w przepisach jest spowodowana postępującą rewolucją technologiczną związaną z autonomizacją transportu. W artykule przeanalizowano proponowane zmiany.