Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Przy oględzinach pojazdów wyposażonych w urzą­dzenia sprzęgające ważnym elementem badania jest weryfikacja informacji podanych na urządze­niach lub elementach sprzęgających. W artykule wymieniono i opisano poszczególne klasy urządzeń sprzęgających, o których jest mowa w regulaminie 55 EKG ONZ. Podano kryteria, jakimi powinien kierować się diagnosta podczas badania i sprawdzania warunków tech­nicznych dla urządzeń sprzęgających, oraz sposób oceny tabliczki znamiono­wej haka. Na zakończenie artykułu przedstawiono wprowadzone od 10 maja 2018 r. zmiany warunków technicznych w zakresie sprzęgu do przewozu dłużycy.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy wykonując badanie okresowe i dodatkowe należy zarejestrować je jako dwa oddzielne badania, czy można je połączyć pod jedną pozycją badania (okresowe + dodatkowe)?

Od kilku miesięcy głośno mówi się o ochronie danych osobowych, o nowym rozporządzeniu ogólnym nazywanym w skrócie RODO. Nowa regulacja przewiduje zmianę podejścia do tematu ochrony danych osobowych. Wielu przedsiębiorców i diagnostów zadaje pytanie, czy RODO dotyczy także stacji kontroli pojazdów? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Nowe regulacje dotyczą wszystkich przedsiębiorców, którzy przetwarzają dane osobowe. W artykule omówiono obo­wiązki, które należy spełnić, zasady przechowywania danych oraz konsekwencje dla SKP.

W poprzednich dwóch częściach artykułu (nr. 4 i 5’18 SM) przedstawiono normy zawarte w ustawie „Prawo przedsiębiorców”, które całkowicie zastąpiły poprzednio obowiązującą ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. W tym artykule autor omawia wprowadzone objaśnienia prawne, które mają przyczynić się do zwiększenia jednolitości praktyki stosowania przepisów prawa przez organy administracji publicznej. Z artykułu można również dowiedzieć się, co oznaczają pojęcia „interpretacje indywidualne” oraz „utrwalona praktyka interpretacyjna”.

Dzień 20 maja miał być przełomową datą w dziejach badań technicznych pojazdów w Polsce. Już rok temu minął termin wdrożenia do polskiego prawa nowej dyrektywy 2014/45/UE, narzuconej na wszystkie kraje członkowskie, i właśnie od 20 maja tego roku dyrektywa miała być stosowana. Długo i hucznie zapowiadane zmiany nie weszły jednak w życie. Może dobrze, że tak się stało. Projekt wzbudzał bowiem od początku wiele kontrowersji środowiska, mimo że był wielokrotnie poprawiany. Do ostatniej chwili nie było wiadomo, które postulaty i uwagi zgłaszane przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów w imieniu przedsiębiorców zostaną uwzględnione. Teraz już wiemy, że część z nich znalazła się w najnowszej wersji projektu, co widać w opublikowanym dokumencie (odsyłam do informacji obok). Jako pierwsi mogli się o tym dowiedzieć uczestnicy konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2018” z ust szefa Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury, który specjalnie w tym celu przyjechał do Ustki (relacja z konferencji na str. 5). Czy zapowiadane zmiany wejdą w życie w tym roku – jeszcze nie wiadomo. Ważne jest, że zmiany idą w dobrym kierunku i warto było na nie czekać, nawet kosztem unijnych kar.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock