Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Kontynuując temat związany ze zmianami konstrukcyjnymi (w nr. 10’16 SM), autor zajął się w tym numerze wymaganiami dla samochodu ciężarowego, które muszą być weryfikowane przez diagnostę podczas wykonywania badania dodatkowego. Przy zmianie konstrukcyjnej polegającej na zmianie rodzaju pojazdu z samochodu osobowego na samochód ciężarowy, lub zmianie konstrukcyjnej polegającej na dołożeniu lub odjęciu miejsc siedzących w samochodzie ciężarowym, należy sprawdzić wymagania, które określono w dyrektywie, potwierdzając tym samym, że pojazd spełnia pewne warunki homologacyjne. Jakie są to wymagania? Wyjaśnienie w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Obecnie jeden z głównych problemów podczas wykonywania badań technicznych stanowią tzw. niedozwolone przeróbki, czyli zmiany parametrów określonych w dowodzie rejestracyjnym lub niezgodność z homologacją typu pojazdu. Generalnie obowiązkiem diagnosty, przed rozpoczęciem badania stanu technicznego, jest sprawdzenie cech identyfikacyjnych oraz ustalenie i porównanie zgodności faktycznych danych pojazdu z danymi w dowodzie rejestracyjnym. W artykule omówiono możliwości diagnosty SKP zweryfikowania modyfikacji konstrukcji pojazdu w trakcie badania. Przedstawiono kilka przykładów dozwolonych i niedozwolonych przeróbek pojazdów.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Od 1 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany przepisów dotyczące warunków technicznych pojazdów. Jest to kolejna modyfikacja dotychczasowych obostrzeń w przebudowach pojazdów. Pojawiały się także nowe wytyczne, które w dotychczasowych przepisach nie były uwzględnione. Jednym z nich jest przebudowa samochodu osobowego i specjalnego na ciężarowy, zmiana rodzaju pojazdu ciężarowego na autobus samochodzie, czy przystosowanie pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach. W artykule omówiono nowe zapisy.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
1 lipca tego roku weszła w życie zmiana przepisów (DzU z 2016 r., poz. 858), wprowadzająca obostrzenia warunków technicznych w przypadkach zmian konstrukcyjnych. W artykule przedstawiono przypadki przeróbek, jakie są objęte zapisami prawnymi. Podano wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków, w tym w zakresie wytrzymałości przegrody i punktów mocowania ładunku. Dużo miejsca poświęcono opisaniu konkretnych badań zmian konstrukcyjnych, które wykonuje jednostka uprawniona.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Środowisko badań technicznych pojazdów w Polsce cały czas czeka na zmiany prawa związane z wdrożeniem dyrektywy 2014/45/UE. Kolejna wersja ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ukazała się publicznie na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, ale już bez możliwości zgłaszania do niej uwag przez stronę społeczną. Artykuł poświęcono różnicom, które występują w porównaniu do wcześniej znanych i omawianych wersji ustawy w kontekście wykonywania badań technicznych. W następnym numerze zostaną zaprezentowane zagadnienia związane ze stacjami kontroli pojazdów.