Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

1 listopada weszły w życie zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań  technicznych,  których najważniejsze punkty przestawiono w nr. 11’22 SM. Wraz z upływem czasu i stosowaniem  przepisów w praktyce, pojawiają się nowe wątpliwości interpretacyjne. W tym numerze  omówiono nowy projekt zmian rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania  badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Konieczność nowelizacji wyżej wymienionego rozporządzenia wynika z oczywistych omyłek pisarskich i redakcyjnych, które wystąpiły w załączniku do rozporządzenia. W artykule autor omawia te omyłki. Wskazuje też na duży problem powstały z usunięcia z przepisów karty pojazdu, która służy do identyfikacji pojazdu podczas ponownego sprawdzenia usterek po negatywnym wyniku badania technicznego i zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Ostatnia zmiana przepisów wprowadziła duże zmiany zwłaszcza w legalizacji dokonanych zmian konstrukcyjnych w pojeździe. W przypadku dostosowania pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych unormowano kwestię mocowania wózka inwalidzkiego. Jak wiadomo, mocowanie to musi przenieść dużo większe obciążenia niż zaprojektowane pierwotnie punkty mocowania siedzeń i pasów. Na co należy zwracać uwagę, aby poprawnie wykonać badanie po zmianach konstrukcyjnych pojazdu? Odpowiedź w artykule.

W Dzienniku Ustaw pod pozycją 2338 ukazało się rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 11 grudnia zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W artykule omówiono wprowadzone przez ustawodawcę zmiany, w tym m.in. pojęcie „paliwa alternatywnego”, nowe definicje wymiarów pojazdów oraz nowe zapisy dotyczące oznakowania pojazdów Straży Granicznej i Służby Celno-Skarbowej.

W procedurze badań technicznych występuje wiele elementów, które bardzo często powtarzają się. Inaczej sytuacja wygląda przy badaniu dodatkowym po tzw. „zmianach konstrukcyjnych”, gdzie ocena warunków technicznych jest uzależniona od zakresu dokonanych zmian przez podmiot do tego uprawniony. Do biura PISKP wpływa bardzo dużo zapytań dotyczących dopuszczalności dokonanych zmian. Jak można się domyślać, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, na podstawie oględzin pojazdu, dokumentów oraz analizy prawno-technicznej przepisów w zakresie dokonanej zmiany. W artykule omówiono przypadek wymiany silnika pojazdu na jednostkę o odmiennych parametrach (np. różniącą się mocą, pojemnością, rodzajem spalania) oraz zmianę modelu samochodu. Mamy wówczas do czynienia ze zmianami konstrukcyjnymi, które wymagają od właściciela pojazdu zalegalizowania ich w organie rejestrującym. Aby został wydany nowy dowód rejestracyjny ze zmienionymi danymi technicznymi pojazdu, trzeba przedstawić odpowiednie dokumenty z SKP potwierdzające poprawność dokonanej przebudowy. W artykule omówiono całą procedurę takiego badania.

W Dzienniku Ustaw z 31 grudnia 2019 r. pod pozycją 2560 zostało opublikowane rozporządzenie ministra infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Część zmian weszła w życie 1 stycznia 2020 r., pozostałe obowiązują od 15 stycznia. Zmienione lub nowe przepisy dotyczą m.in. zmian konstrukcyjnych w pojazdach i ten temat jest przedmiotem artykułu. Między innymi zmiana rodzaju z ciężarowego na osobowy nie jest już taka prosta. Na co należy obecnie zwracać uwagę wykonując dodatkowe badanie techniczne pojazdu po zmianach konstrukcyjnych powodujących zmianę rodzaju lub zmianę liczby siedzeń? Odpowiedź w artykule.





Aktualności













SiteLock