Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Jeszcze w tym roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy służące do przewozu osób oraz rzeczy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji (G2V2). Należy mieć także na względzie zmiany prawne wprowadzone przez Pakiet Mobilności, który zakłada, że każdy przewoźnik świadczący usługi zarobkowego międzynarodowego transportu rzeczy pojazdem (lub zestawem pojazdów) o dmc 2,5-3,5 t od 1 lipca 2026 r. będzie musiał mieć w wyposażeniu tachograf rejestrujący aktywności i odpoczynek kierowcy. Czy w zakresie badań technicznych przepisy wprowadzają jakieś zmiany? Odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Wykonując badania techniczne – najczęściej okresowe przed pierwszą rejestracją lub dodatkowe po zmianie konstrukcyjnej – diagnosta musi dokonać pomiarów w celu ustalenia wymiarów. Jest to istotne, ponieważ od zmierzonych wartości będzie uzależniona decyzja o wyniku badania. W artykule podano, jakie są dopuszczalne długości, szerokości i wysokości pojazdów w podziale na ich kategorie. Autor omawia sposób pomiaru gabarytów oraz wymienia urządzenia i wyposażenie, które nie mają wpływu na pomiar.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W następstwie wypadania zapłonów zwiększa się zawartość węglowodorów oraz tlenu w spalinach silnika. Czujnik tlenu, czyli sonda lambda, zanim zmierzy zawartość tlenu po procesie spalania w silniku, przywraca tzw. równowagę termodynamiczną pomiędzy składnikami spalin lub inaczej – kończy proces spalania rozpoczęty w komorze spalania silnika. Nie zawsze zdążą się utlenić wszystkie węglowodory, mimo że w spalinach pozostał niezbędny tlen. Czujnik tlenu wykryje wówczas ten pozostały w spalinach tlen, co zmieni przebieg sygnału czujnika tlenu. Można go wykorzystać do diagnostyki wypadania zapłonów. W artykule opisano zasady wykorzystania lokalnych oscylacji sygnału napięciowego czujnika tlenu do diagnostyki wypadania zapłonów. Materiał uzupełniają przebiegi sygnału napięciowego czujnika tlenu dla różnych stanów silnika.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Analizując projekty na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, oprócz najbardziej palącego projektu, który ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 r., związanego z
pojazdami przystosowanymi do ruchu lewostronnego i pojazdów amerykańskich, mamy jeszcze jeden projekt. Co prawda zakłada się, że zacznie obowiązywać od 1 lipca 2015 r., ale jest to na tyle duża i istotna zmiana, że warto o niej wspomnieć. Zmiany w projekcie rozporządzenia są wynikiem prac zespołu ds. warunków technicznych pojazdów oraz konieczności dostosowania przepisów krajowych do wymagań obowiązujących w homologacji typu, aby zapobiec sytuacjom, w których wymagania homologacyjne pojazdów będą różne niż krajowe warunki techniczne pojazdów, weryfikowane podczas okresowych badań technicznych pojazdów, a także dostosowaniem zapisów rozporządzenia do zmian, jakie zaszły w regulacjach UE i EKG ONZ. W tym artykule autor skupił się na omówieniu rozdziału związanego z masami, naciskami i długościami.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W poprzednich artykułach opisano warunki techniczne oraz szczegółowe wymagania, które powinny być spełnione w samochodzie ciężarowym po dokonaniu zmian konstrukcyjnych. W tym numerze autor zajął się wyposażaniem pojazdu w przegrodę oddzielającą przestrzeń pasażerską od części bagażowej oraz punktami mocowania ładunku. W artykule podano wymagania dotyczące przegrody, wymagania wytrzymałościowe dotyczące punktów mocowania oraz zamieszczono nowy wzór potwierdzenia jednostki uprawnionej.