Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Dyrektywa 2014/45/UE dotycząca badań technicznych pojazdów weszła w życie w maju 2014 r. Jej zadaniem jest wprowadzenie jednolitych wymagań w dziedzinie kontroli technicz­nej pojazdów w całej Unii Europejskiej. Wyznacza ona minimalne standardy, które muszą być wprowadzone w każdym państwie członkowskim. Do 20 maja 2017 r. każdy kraj należący do UE musi przygotować i opubli­kować przepisy implementujące do lokalnego porząd­ku prawnego postanowienia tej dyrektywy. Mają one zacząć obowiązywać od 20 maja 2018 r. Dopiero 3 października 2016 r. w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Rządo­wego Centrum Legislacji, ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowych” oraz niektórych innych ustaw. W artykule autor odniósł się do opublikowanych ostatnio dokumentów.

 

Każdy prowadzący działalność gospodarczą, w tym związaną z rynkiem motoryzacyjnym, skazany jest na płacenie podatków. Od wielu lat zapisy ordynacji i ustaw podatkowych ewoluowały w kierunku ograniczenia prawa podatników i zwiększenia możliwości fiskalnych państwa. Szczególnie boleśnie odczuli to właściciele komisów samochodowych, którym obecnie nalicza się akcyzę od pojazdów uznanych zaledwie kilka lat temu przez urzędy celne za ciężarowe. Także inni przedsiębiorcy dotkliwie odczuli zmiany w podatku VAT ograniczające możliwość jego odliczania. Nadal wiele kontrowersji budzi prawidłowe zaliczanie pojazdów do grup z pełnym odliczeniem oraz kwestia prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Czy proponowana przez prezydenta nowelizacja prawa pomoże obronić się przed uznaniowym działaniem fiskusa? Autor omawia w artykule projekt ustawy o zmianie ustawy „Ordynacja podatkowa” oraz niektórych innych ustaw. Zawiera on rewolucyjne propozycje, które, jeśli wejdę w życie, pozwolą skuteczniej bronić się przed samowolą interpretacyjną urzędników podatkowych, a także zwiększyć pewność obrotu gospodarczego. Nowelizacja ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. 

 

Pojazdy, które obecnie przyjeżdżają na badania techniczne, są najczęściej zarejestrowane po raz pierwszy już w XXI w. Rzadziej zdarza się, aby w stacji kontroli pojawił się pojazd zarejestrowany w latach 90., a już prawdziwą rzadkością są te zarejestrowane w latach 70. czy 80. ubiegłego wieku. Na przestrzeni lat wyposażenie pojazdów zmieniało się wraz ze zmianą przepisów lub postępem technicznym. Dotyczy to również świateł, w których – w ocenie autora artykułu – było najwięcej zmian, dokonywanych nawet kilkukrotnie. Analizę tych zmian autor rozpoczyna od wczesnych lat 80., ponieważ od tego momentu możemy mówić o jakimś usystematyzowaniu przepisów w tym zakresie. W zamieszczonej tabeli zawarto wszystkie daty, o których mówi się w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów, począwszy od roku 1983. Celem powstania artykułu było zebranie w całość zagadnienia związanego ze zmianami dotyczącymi oświetlenia w pojazdach.

Nie bez problemów wystartował CEP 2.0 dla stacji kontroli pojazdów. Ujawniły się błędy np. w słowniku usterek czy w słowniku badań technicznych (brak dodatkowego badania technicznego HAK). Praca SKP w realiach nowego CEP 2.0 jest możliwa po wprowadzeniu zmian w procedurze badań. W Dzienniku Ustaw z 10 listopada 2017 r. ukazało się rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań oraz wzorów dokumentów. Zmiany te różnią się nieco od projektu rozporządzenia, który był omawiany w numerze 10/2017 SM. Występujące różnice zostały omówione w artykule.

Zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w Polsce były zapowiadane od dawna. Ich motorem napędowym jest dyrektywa 2014/45/UE dotycząca badań technicznych pojazdów, która weszła w życie 20 maja 2014 r. Zgodnie z jej zapisami, projekty krajowych aktów prawnych miały być gotowe do 20 maja 2017 r. Zmiany w prawie miały zacząć obowiązywać od 20 maja 2018 r. Z różnych i często bardzo złożonych względów prace nad projektem zostały wstrzymane na etapie III czytania w sejmie w grudniu 2018 r. Na razie treść nowego projektu nie została jeszcze upubliczniona. Autor artykułu omawia zmiany opierając się na przedstawionych założeniach projektu.





Aktualności













SiteLock