Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Wprowadzenie tarcz zespolonych, w których pierścień jest żeliwny, ze stali wysokowęglowej lub kompozytowego materiału ceramicznego, natomiast wystający kołnierz, tzw. flansza, jest zrobiona z innego materiału, umożliwia wykorzystanie specyficznych zalet zastosowanych w nich materiałów. W artykule przedstawiono różne wersje tarcz oraz zalety i wady nowej konstrukcji. Jednak wraz z ich wprowadzeniem pojawiły się ze strony producentów ograniczenia związane z postępowaniem z tarczami. W materiale podano wymagania dla warsztatów dotyczące zespolonych tarcz montowanych w samochodach Mercedes-Benz. Autor odpowiada również na pytanie, czy w samochodzie wolno zamieniać fabrycznie zamontowane tarcz zespolone na konwencjonalne tarcze z żeliwa.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Po okresie ciepłych jesiennych dni przychodzi czas chłodnych dni zimowych. Wraz ze zmianą temperatur zewnętrznych zmienia się również rodzaj usterek występujących w pojazdach. Dlatego również warsztaty powinny odpowiednio przygotować się do tych zmian pogodowych, nie tylko pod kątem ogrzewania hali, ale również kierunku działań w diagnostyce. Autor wskazuje, na jakie systemy i podzespoły, które w okresie letnim nie działają lub podlegają dużo mniejszym obciążeniom eksploatacyjnym, należy zwrócić uwagę zimą.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Dyrektywa 2014/45/UE określająca m.in. ramy badań technicznych pojazdów funkcjonuje już od 11 lat. W tym czasie wiele jej zapisów zostało zaimplementowanych do naszego krajowego prawa za pomocą rozporządzeń wykonawczych. Od wielu lat trwają prace także nad zmianą ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które ma domknąć ten proces. Władza ustawodawcza jednak dwukrotnie wypowiedziała się odmownie na temat inicjatywy rządu w tym zakresie. Obecnie trwają prace nad kolejną wersją ustawy, a w Parlamencie Europejskim – na temat zmiany przedmiotowej dyrektywy. W artykule przedstawiono zmiany, jakie planuje się wprowadzić do badań technicznych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Ekran dotykowy jako centrum sterowania samochodem? Brzmiało dobrze, ale nie do końca się sprawdziło. Coraz więcej producentów wraca do zwykłych przycisków lub przycisków „fizycznych”, jak się je teraz określa, aby odróżnić „guziczek” czy klawisz od przycisku wy-obrażonego na ekranie dotykowym. Zwrot w stronę „guzików” zrobiły już Volkswagen, BMW, Ford, Volvo, Honda i Hyundai. Również Ferrari zapowiedziało w ubiegłym roku, że każdy nowy model będzie miał zwykłe przyciski. Dlaczego przyciski wracają na deski rozdzielcze? Odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zmiany konstrukcyjne w dalszym ciągu sprawiają bardzo dużo trudności w badaniu technicznym. Od 15 stycznia 2020 r. weszły w życie znowelizowane przepisy warunków technicznych, które wprowadziły dodatkowe obostrzenia przy niektórych przebudowach pojazdu. Dodatkowo należy zauważyć, że niektórzy właściciele pojazdów próbują „obejść przepisy”, wykonując podwójnie zmiany konstrukcyjne pojazdu. Jako przykład może tutaj posłużyć najpopularniejsza konstrukcyjna zmiana rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy. Autor omawia w artykule przy zmianie rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na samochód osobowy, gdzie następuje zmiana liczby siedzeń. Przytacza również przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.