Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Poszukiwanie usterek w pojazdach importowanych zza oceanu nie po winno stanowić większych problemów, przecież są to samochody konstrukcyjnie oparte na tych samych mechanizmach, co pojazdy jeżdżące na Starym Kontynencie. Jednak legendy i mity dotyczące „samochodów sprowadzanych z Ameryki” potrafią czasami skutecznie utrudnić trafną diagnostykę. Bohaterem artykułu jest PT Chrysler z roku 2005 napędzany silnikiem benzynowym 2.0 16V o mocy 141 KM. Podczas przyspieszania na poszczególnych biegach, w zakresie prędkości obrotowej silnika do 2600-3000 obr/min dawało się wyczuć wyraźne przerwy w pracy silnika, wywołujące charakterystyczne szarpnięcia bez względu na temperaturę jednostki napędowej. Podłączenie testera diagnostycznego i odczytanie pamięci usterek nie przyniosło jednak żadnych rezultatów, gdyż nieprawidłowości nie zarejestrowano. Fiaskiem kończyły się także próby odnalezienia przyczyny tych objawów podejmowane w kolejnych warsztatach. Pomogło dopiero zastosowanie w diagnostyce oscyloskopu. Opis całej historii naprawy Chryslera w artykule.

W dniu 18 września Rada Ministrów przyjęła projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz ustawy „Kodeks karny”, którego celem jest walka z plagą cofania liczników przebiegu pojazdów.  Zostanie wprowadzony nowy typ przestępstwa polegający na zmianie wskazania drogomierza lub ingerencji w prawidłowość jego pomiaru. Karane ma być również niezgłoszenie do SKP faktu wymiany drogomierza, co może zostać uznane za zmianę wskazania stanu licznika.  W artykule przedstawiono zmiany w PORD oraz wynikające stąd nowe obowiązki SKP. Podano również, kiedy zmiany wejdą w życie.

Coraz więcej obsługiwanych w serwisach pojazdów jest wyposażonych w system monitorowania ciśnienia w ogumieniu pojazdu  - TPMS. System ten potrafi sprawić wiele kłopotów serwisom ogumienia. W artykule przedstawiono kilka sytuacji z jakim autor spotkał się podczas obsługi aktywnego układu TPMS tj. wyposażonego w czujniki ciśnienia montowane wewnątrz kół pojazdu.

Zewnętrzna chłodnica oleju występuje najczęściej w silnikach wysoko obciążonych. Zwykły układ chłodzenia, współpracujący z układem smarowania w odprowadzaniu ciepła od najsilniej nagrzanych elementów silnika, nie jest w stanie podołać swojemu zadaniu. W artykule przedstawiono różne warianty układu smarowania z chłodnicą oleju. Podczas wymiany oleju przeprowadzonej szybko i niedbale istnieje duża szansa na pozostawienie pewnej ilości starego oleju w chłodnicy i przewodach. Dlatego ważne jest przestrzeganie odpowiedniej procedury wymiany oleju, którą również omówiono w artykule.

Zadanie zabezpieczenia styku wtryskiwacza CR z komorą spalania w każdym cylindrze spełnia niewielka miedziana podkładka. Rolą tej podkładki jest nie tylko uszczelnienie połączenia i osłona cieplna wtryskiwacza, ale również pomoc w prawidłowym osadzeniu wtryskiwacza w osi komory spalania na odpowiedniej głębokości. Bardzo często spotykamy się z koniecznością wymiany uszkodzonego wtryskiwacza czy usunięcia nieszczelności podkładki termicznej. W przypadku pierwszej usterki sprawa jest mniej skomplikowana, gdyż połączenie wtryskiwacza z głowicą cylindrów wymaga poluzowania mocowania i niewielkiego wysiłku fizycznego do wyjęcia wtryskiwacza. W drugim stopień trudności wymiany uszkodzonej podkładki termicznej zależy od nagromadzenia nagaru. Autor omawia kilka sposobów usunięcia podkładki, które pozwalają uniknąć uszkodzenia przy tym innych elementów układu (m.in. wtryskiwacza, wtyczki, przewodu przelewowego, pokrywy zaworów, śrub mocujących).





Aktualności













SiteLock