Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Po okresie ciepłych jesiennych dni przy­chodzi czas chłodnych dni zimowych. Wraz ze zmianą temperatur zewnętrznych zmienia się również rodzaj usterek występujących w pojazdach. Dlatego również warsztaty powinny odpowiednio przygotować się do tych zmian pogodo­wych, nie tylko pod kątem ogrzewania hali, ale również kierunku działań w diagnostyce. Autor wskazuje, na jakie systemy i podzespo­ły, które w okresie letnim nie działają lub podlegają dużo mniejszym obciążeniom eksploatacyjnym, należy zwrócić uwagę zimą.

Dyrektywa 2014/45/UE określająca m.in. ramy badań technicznych pojazdów funkcjonuje już od 11 lat. W tym czasie wiele jej zapisów zostało zaimplementowanych do naszego krajowego prawa za pomocą rozporządzeń wykonawczych. Od wielu lat trwają prace także nad zmianą ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które ma domknąć ten proces. Władza ustawodawcza jednak dwukrotnie wypowiedziała się odmownie na temat inicjatywy rządu w tym zakresie. Obecnie trwają prace nad kolejną wersją ustawy, a w Parlamencie Europejskim – na temat zmiany przedmiotowej dyrektywy. W artykule przedstawiono zmiany, jakie planuje się wprowadzić do badań technicznych.

Okres pandemii przyczynił się do wzrostu zainteresowania kamperami. Z racji wysokiej ceny kamperów fabrycznie nowych część użytkowników decyduje się na przebudowę innych pojazdów, która polega na dostosowaniu ich w taki sposób, aby pełniły także funkcję mieszkalną. Pojazdem wyjściowym do zabudowy są najczęściej samochody osobowe lub ciężarowe, natomiast rzadziej autobusy lub samochody specjalne (np. ambulans, pożarniczy). W artykule omówiono sposób oceny stanu pojazdu przerobionego na kampera w zależności od tego, na jakiej powstał bazie.

Zmiany konstrukcyjne w dalszym ciągu sprawiają bardzo dużo trudności w badaniu technicznym. Od 15 stycznia 2020 r. weszły w życie znowelizowane przepisy warunków technicznych, które wprowadziły dodatkowe obostrzenia przy niektórych przebudowach pojazdu. Dodatkowo należy zauważyć, że niektórzy właściciele pojazdów próbują „obejść przepisy”, wykonując podwójnie zmiany konstrukcyjne pojazdu. Jako przykład może tutaj posłużyć najpopularniejsza konstrukcyjna zmiana rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy. Autor omawia w artykule przy zmianie rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na samochód osobowy, gdzie następuje zmiana liczby siedzeń. Przytacza również przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.

1 listopada 2022 r. weszły w życie zmiany przepisów, które w znacznym stopniu mają wpływ na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 7 września 2022 r. wymaga jeszcze szczegółowej analizy, jednak w artykule przedstawiono wstępnie te elementy, które są istotne dla pracy diagnostów w SKP. Omówiono m.in. nowe nazewnictwo usterek, zmiany w sposobie identyfikacji pojazdu, nową usterkę dotyczącą „małych tablic” oraz sposób oceniania systemu eCall (SOS).





Aktualności













SiteLock