Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Nie bez problemów wystartował CEP 2.0 dla stacji kontroli pojazdów. Ujawniły się błędy np. w słowniku usterek czy w słowniku badań technicznych (brak dodatkowego badania technicznego HAK). Praca SKP w realiach nowego CEP 2.0 jest możliwa po wprowadzeniu zmian w procedurze badań. W Dzienniku Ustaw z 10 listopada 2017 r. ukazało się rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań oraz wzorów dokumentów. Zmiany te różnią się nieco od projektu rozporządzenia, który był omawiany w numerze 10/2017 SM. Występujące różnice zostały omówione w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Pojazdy, które obecnie przyjeżdżają na badania techniczne, są najczęściej zarejestrowane po raz pierwszy już w XXI w. Rzadziej zdarza się, aby w stacji kontroli pojawił się pojazd zarejestrowany w latach 90., a już prawdziwą rzadkością są te zarejestrowane w latach 70. czy 80. ubiegłego wieku. Na przestrzeni lat wyposażenie pojazdów zmieniało się wraz ze zmianą przepisów lub postępem technicznym. Dotyczy to również świateł, w których – w ocenie autora artykułu – było najwięcej zmian, dokonywanych nawet kilkukrotnie. Analizę tych zmian autor rozpoczyna od wczesnych lat 80., ponieważ od tego momentu możemy mówić o jakimś usystematyzowaniu przepisów w tym zakresie. W zamieszczonej tabeli zawarto wszystkie daty, o których mówi się w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów, począwszy od roku 1983. Celem powstania artykułu było zebranie w całość zagadnienia związanego ze zmianami dotyczącymi oświetlenia w pojazdach.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Przez cały ubiegły rok trwały prace nad dostosowaniem przepisów krajowych do obowiązujących w Unii Europejskiej. Planowana data ukazania się zmiany do rozporządzenia to 30 marca 2016 r. Nowe rozporządzenie ma zacząć obowiązywać od drugiej połowy 2016 r. Autor przedstawił w artykule istotne zmiany z punktu widzenia badań technicznych pojazdów oraz propozycje nowych paragrafów.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w Polsce były zapowiadane od dawna. Ich motorem napędowym jest dyrektywa 2014/45/UE dotycząca badań technicznych pojazdów, która weszła w życie 20 maja 2014 r. Zgodnie z jej zapisami, projekty krajowych aktów prawnych miały być gotowe do 20 maja 2017 r. Zmiany w prawie miały zacząć obowiązywać od 20 maja 2018 r. Z różnych i często bardzo złożonych względów prace nad projektem zostały wstrzymane na etapie III czytania w sejmie w grudniu 2018 r. Na razie treść nowego projektu nie została jeszcze upubliczniona. Autor artykułu omawia zmiany opierając się na przedstawionych założeniach projektu.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Tym artykułem rozpoczynamy nowy cykl poświęcony dziejom samochodu, widzianym poprzez rozwój jego kluczowych podzespołów. Dowiemy się, jakie osoby i pomysły stały za powstaniem, często bardzo nowatorskich, rozwiązań konstrukcyjnych i dlaczego niektóre z nich nie dotrwały do naszych czasów. Na początek gaźnik, urządzenie, które jest już właściwie eksponatem muzealnym. Towarzyszyło ono samochodowi w różnych postaciach od samego początku. W następnym numerze historia wtrysku paliwa.