Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Nie bez problemów wystartował CEP 2.0 dla stacji kontroli pojazdów. Ujawniły się błędy np. w słowniku usterek czy w słowniku badań technicznych (brak dodatkowego badania technicznego HAK). Praca SKP w realiach nowego CEP 2.0 jest możliwa po wprowadzeniu zmian w procedurze badań. W Dzienniku Ustaw z 10 listopada 2017 r. ukazało się rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań oraz wzorów dokumentów. Zmiany te różnią się nieco od projektu rozporządzenia, który był omawiany w numerze 10/2017 SM. Występujące różnice zostały omówione w artykule.

Pojazdy, które obecnie przyjeżdżają na badania techniczne, są najczęściej zarejestrowane po raz pierwszy już w XXI w. Rzadziej zdarza się, aby w stacji kontroli pojawił się pojazd zarejestrowany w latach 90., a już prawdziwą rzadkością są te zarejestrowane w latach 70. czy 80. ubiegłego wieku. Na przestrzeni lat wyposażenie pojazdów zmieniało się wraz ze zmianą przepisów lub postępem technicznym. Dotyczy to również świateł, w których – w ocenie autora artykułu – było najwięcej zmian, dokonywanych nawet kilkukrotnie. Analizę tych zmian autor rozpoczyna od wczesnych lat 80., ponieważ od tego momentu możemy mówić o jakimś usystematyzowaniu przepisów w tym zakresie. W zamieszczonej tabeli zawarto wszystkie daty, o których mówi się w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów, począwszy od roku 1983. Celem powstania artykułu było zebranie w całość zagadnienia związanego ze zmianami dotyczącymi oświetlenia w pojazdach.

 

 

Przez cały ubiegły rok trwały prace nad dostosowaniem przepisów krajowych do obowiązujących w Unii Europejskiej. Planowana data ukazania się zmiany do rozporządzenia to 30 marca 2016 r. Nowe rozporządzenie ma zacząć obowiązywać od drugiej połowy 2016 r. Autor przedstawił w artykule istotne zmiany z punktu widzenia badań technicznych pojazdów oraz propozycje nowych paragrafów.

Zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w Polsce były zapowiadane od dawna. Ich motorem napędowym jest dyrektywa 2014/45/UE dotycząca badań technicznych pojazdów, która weszła w życie 20 maja 2014 r. Zgodnie z jej zapisami, projekty krajowych aktów prawnych miały być gotowe do 20 maja 2017 r. Zmiany w prawie miały zacząć obowiązywać od 20 maja 2018 r. Z różnych i często bardzo złożonych względów prace nad projektem zostały wstrzymane na etapie III czytania w sejmie w grudniu 2018 r. Na razie treść nowego projektu nie została jeszcze upubliczniona. Autor artykułu omawia zmiany opierając się na przedstawionych założeniach projektu.


Tym artykułem rozpoczynamy nowy cykl poświęcony dziejom samochodu, widzianym poprzez rozwój jego kluczowych podzespołów. Dowiemy się, jakie osoby i pomysły stały za powstaniem, często bardzo nowatorskich, rozwiązań konstrukcyjnych i dlaczego niektóre z nich nie dotrwały do naszych czasów. Na początek gaźnik, urządzenie, które jest już właściwie eksponatem muzealnym. Towarzyszyło ono samochodowi w różnych postaciach od samego początku. W następnym numerze historia wtrysku paliwa.





Aktualności













SiteLock