Subpages
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Analizując projekty na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, oprócz najbardziej palącego projektu, który ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 r., związanego z
pojazdami przystosowanymi do ruchu lewostronnego i pojazdów amerykańskich, mamy jeszcze jeden projekt. Co prawda zakłada się, że zacznie obowiązywać od 1 lipca 2015 r., ale jest to na tyle duża i istotna zmiana, że warto o niej wspomnieć. Zmiany w projekcie rozporządzenia są wynikiem prac zespołu ds. warunków technicznych pojazdów oraz konieczności dostosowania przepisów krajowych do wymagań obowiązujących w homologacji typu, aby zapobiec sytuacjom, w których wymagania homologacyjne pojazdów będą różne niż krajowe warunki techniczne pojazdów, weryfikowane podczas okresowych badań technicznych pojazdów, a także dostosowaniem zapisów rozporządzenia do zmian, jakie zaszły w regulacjach UE i EKG ONZ. W tym artykule autor skupił się na omówieniu rozdziału związanego z masami, naciskami i długościami.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W następstwie wypadania zapłonów zwiększa się zawartość węglowodorów oraz tlenu w spalinach silnika. Czujnik tlenu, czyli sonda lambda, zanim zmierzy zawartość tlenu po procesie spalania w silniku, przywraca tzw. równowagę termodynamiczną pomiędzy składnikami spalin lub inaczej – kończy proces spalania rozpoczęty w komorze spalania silnika. Nie zawsze zdążą się utlenić wszystkie węglowodory, mimo że w spalinach pozostał niezbędny tlen. Czujnik tlenu wykryje wówczas ten pozostały w spalinach tlen, co zmieni przebieg sygnału czujnika tlenu. Można go wykorzystać do diagnostyki wypadania zapłonów. W artykule opisano zasady wykorzystania lokalnych oscylacji sygnału napięciowego czujnika tlenu do diagnostyki wypadania zapłonów. Materiał uzupełniają przebiegi sygnału napięciowego czujnika tlenu dla różnych stanów silnika.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W warsztacie samochodowym najbardziej niepożądane są te zgłaszane usterki pojazdów, które są bardzo nietypowe i znacznie wykraczają poza przyjęte procedury napraw. Diagnozowanie takich przypadków przy użyciu sprzętu diagnostycznego nie daje żadnych wskazówek na temat dalszego sposobu postępowania. Wówczas w naprawie bardzo pomocna może okazać się rozmowa z klientem. Jak pokazuje praktyka, za większością powstających problemów stoi wcześniejsza naprawa i stosowanie tanich zamienników. Dlatego tak ważne jest dokładne wysłuchanie właściciela pojazdu, od którego trzeba uzyskać jak najwięcej informacji z okresu bezpośrednio przed zaistnieniem usterki, jak również o niedomaganiach i naprawach wykonanych w przeszłości. Bardzo często są to informacje, które mogą pomóc w przyjęciu właściwej strategii lokalizowania zaistniałego problemu. W artykule przedstawiono dwa przykłady poprawnie przeprowadzonych wywiadów.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W poprzednich artykułach opisano warunki techniczne oraz szczegółowe wymagania, które powinny być spełnione w samochodzie ciężarowym po dokonaniu zmian konstrukcyjnych. W tym numerze autor zajął się wyposażaniem pojazdu w przegrodę oddzielającą przestrzeń pasażerską od części bagażowej oraz punktami mocowania ładunku. W artykule podano wymagania dotyczące przegrody, wymagania wytrzymałościowe dotyczące punktów mocowania oraz zamieszczono nowy wzór potwierdzenia jednostki uprawnionej.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Rosnąca moda na caravaning oraz wracający popyt na używane pojazdy z krajów UE, które w większości są przywożone na lawetach, spowodował, że coraz częściej w SKP pojawiają się klienci przedstawiający do badania różnego rodzaju przyczepy lub próbujący dowiedzieć się, jaką przyczepę mogą ciągnąć swoim pojazdem. Wykonując badanie techniczne przyczepy, diagnosta bada tak naprawdę tylko jeden konkretny pojazd – przyczepę. Pozytywny wynik badania technicznego wcale nie oznacza, że kierujący zespołem pojazdów od razu może wyruszyć w drogę. Jakie warunki musi spełniać przyczepa i holujący ją pojazd, aby zgodnie z przepisami mogły poruszać się po drogach? Odpowiedź w artykule.