Subpages
- Szczegóły
- Olga
- Kategoria: Subpages
Właściciel samochodu BMW X3 model E83 3.0 d z 2004 r. zgłaszał szarpanie w trakcie jazdy połączone z dziwnymi dźwiękami dochodzącymi spod fotela kierowcy, zwłaszcza w trakcie jazdy po łuku w lewą stronę. Jako dodatkową informację podawał, że szarpanie jest odczuwalne intensywniej w trakcie dynamicznej jazdy przy wciśniętym zdecydowanie pedale przyspieszenia. Kolejne warsztaty nie potrafiły zdiagnozować usterki, ponieważ nie analizowały poszczególnych systemów zainstalowanych w tym samochodzie. Wystarczyło poznać sposób działania napędu xDrive, aby postawić poprawną diagnozę. Z jakich elementów składa się układ napędowy xDrive i który z nich był odpowiedzialny za zgłaszane objawy – odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Głównym powodem wciąż niewielkiej popularności samochodów o napędzie elektrycznym jest ich ograniczony zasięg. Nic więc dziwnego, że konstruktorzy szukają sposobów, jak temu zaradzić. Jednym z takich rozwiązań jest znany pod angielską nazwą „Range Extender”. W artykule zaprezentowano różne wersje tego rozwiązania, spotykane w samochodach BMW model i3, Nissan model Note, Opel Ampera, Chevrolet Volt, czy Audi model A1 e-tron. Autor omawia zalety i wady koncepcji Range Extender, a także perspektywy rozwoju.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Samochody używane dostępne w komisach lub w internetowych ogłoszeniach sprzedaży wymagają zwykle wstępnej weryfikacji stanu technicznego. Zarówno stacje kontroli, jak i warsztaty niezależne umożliwiają sprawdzenie i diagnostykę „przed zakupem”. Potencjalny nabywca samochodu zlecając badanie wybranego pojazdu, chciałby wiedzieć, czy zaplanowany nabytek będzie wolny od wad i nie nosi śladów nadmiernego wyeksploatowania lub manipulacji. Czy w pamięci sterowników nie są zapisane żadne kody usterek. Aby możliwie dobrze zweryfikować dany samochód w warsztacie lub SKP, trzeba dysponować niezbędnym sprzętem diagnostycznym oraz mieć wiedzę popartą doświadczeniem, najlepiej w serwisowaniu danej marki. Okazuje się jednak, że nie jest to zawsze gwarantem skutecznego sprawdzenia auta przed zakupem. O jednym z takich przypadków pisze autor tego artykułu.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W nr. 9/2023 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wprowadzenie do krajowych przepisów pojęcia „samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych”. Przedstawiono ogólne warunki takich pojazdów i zasady, na jakich będą one mogły poruszać się po drogach publicznych. Jednym z warunków dopuszczenia takiego pojazdu do ruchu będzie konieczność wykonania badania technicznego w SKP. Ostatnio pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie badań co do zgodności z warunkami technicznymi samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych oraz wzorów dokumentów związanych z tymi badaniami (nr w wykazie 349), który obecnie trafił do opiniowania. Wiadomo już, jak takie badanie miałoby wyglądać, jaki będzie jego zakres oraz jakie kryteria oceny stanu technicznego będzie sprawdzał diagnosta. Zostały one przedstawione w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Czy opłata za przeprowadzone badanie jest „sztywną” opłatą urzędową? Czy przedsiębiorca prowadzący stację może zastosować ceny niższe niż określa załącznik do rozporządzenia? Jak podchodzi Izba Skarbowa do zastosowania niższej opłaty? Jakie konsekwencje grożą diagnoście w przypadku stosowania opłat innych niż w załączniku, nawet jeśli stosował je na polecenie pracodawcy? Na pytania te, przesłane przez czytelnika „Serwisu Motoryzacyjnego”, odpowiedź można znaleźć w artykule.