Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Zewnętrzna chłodnica oleju występuje najczęściej w silnikach wysoko obciążonych. Zwykły układ chłodzenia, współpracujący z układem smarowania w odprowadzaniu ciepła od najsilniej nagrzanych elementów silnika, nie jest w stanie podołać swojemu zadaniu. W artykule przedstawiono różne warianty układu smarowania z chłodnicą oleju. Podczas wymiany oleju przeprowadzonej szybko i niedbale istnieje duża szansa na pozostawienie pewnej ilości starego oleju w chłodnicy i przewodach. Dlatego ważne jest przestrzeganie odpowiedniej procedury wymiany oleju, którą również omówiono w artykule.

Coraz więcej obsługiwanych w serwisach pojazdów jest wyposażonych w system monitorowania ciśnienia w ogumieniu pojazdu  - TPMS. System ten potrafi sprawić wiele kłopotów serwisom ogumienia. W artykule przedstawiono kilka sytuacji z jakim autor spotkał się podczas obsługi aktywnego układu TPMS tj. wyposażonego w czujniki ciśnienia montowane wewnątrz kół pojazdu.

Jeszcze w tym roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy służące do przewozu osób oraz rzeczy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji (G2V2). Należy mieć także na względzie zmiany prawne wprowadzone przez Pakiet Mobilności, który zakłada, że każdy przewoźnik świadczący usługi zarobkowego międzynarodowego transportu rzeczy pojazdem (lub zestawem pojazdów) o dmc 2,5-3,5 t od 1 lipca 2026 r. będzie musiał mieć w wyposażeniu tachograf rejestrujący aktywności i odpoczynek kierowcy. Czy w zakresie badań technicznych przepisy wprowadzają jakieś zmiany? Odpowiedź w artykule.

Zadanie zabezpieczenia styku wtryskiwacza CR z komorą spalania w każdym cylindrze spełnia niewielka miedziana podkładka. Rolą tej podkładki jest nie tylko uszczelnienie połączenia i osłona cieplna wtryskiwacza, ale również pomoc w prawidłowym osadzeniu wtryskiwacza w osi komory spalania na odpowiedniej głębokości. Bardzo często spotykamy się z koniecznością wymiany uszkodzonego wtryskiwacza czy usunięcia nieszczelności podkładki termicznej. W przypadku pierwszej usterki sprawa jest mniej skomplikowana, gdyż połączenie wtryskiwacza z głowicą cylindrów wymaga poluzowania mocowania i niewielkiego wysiłku fizycznego do wyjęcia wtryskiwacza. W drugim stopień trudności wymiany uszkodzonej podkładki termicznej zależy od nagromadzenia nagaru. Autor omawia kilka sposobów usunięcia podkładki, które pozwalają uniknąć uszkodzenia przy tym innych elementów układu (m.in. wtryskiwacza, wtyczki, przewodu przelewowego, pokrywy zaworów, śrub mocujących).

Wykonując badania techniczne – najczęściej okresowe przed pierwszą rejestracją lub dodatkowe po zmianie konstrukcyjnej – diagnosta musi dokonać pomiarów w celu ustalenia wymiarów. Jest to istotne, ponieważ od zmierzonych wartości będzie uzależniona decyzja o wyniku badania. W artykule podano, jakie są dopuszczalne długości, szerokości i wysokości pojazdów w podziale na ich kategorie. Autor omawia sposób pomiaru gabarytów oraz wymienia urządzenia i wyposażenie, które nie mają wpływu na pomiar.





Aktualności













SiteLock