Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Wykonując badania okresowe przed pierwszą rejestracją, jak i badania dodatkowe lub „po zmianach konstrukcyjnych”, często mamy do czynienia z ustaleniem danych. Ustalenie większości parametrów pojazdu nie sprawia trudności, ale już np. ustalenie roku produkcji pojazdu jest problematyczne i może sprawić trudność diagnostom. Jest to bowiem informacja często ukrywana przez producenta pojazdu lub jest podawana alternatywnie tylko informacja o roku modelowym. W artykule podano sposób postępowania w przypadku braku danych identyfikacyjnych oraz z jakich źródeł należy korzystać w celu pozyskania potrzebnych informacji.

Od 1 października 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym” umożliwiająca poruszanie się po drodze publicznej pojazdem, którego kierowca nie ma dowodu rejestracyjnego, oraz jego tzw. „wirtualne zatrzymanie” przez organ ruchu drogowego. Pojawiają się pytania związane z tą kwestią w kontekście wykonywania badań technicznych. Na pytania te autor stara się odpowiedzieć w artykule.

Powszechną zmorą dla wielu warsztatów niezależnych czy też serwisów autoryzowanych są usterki, które swoją charakterystyką wykraczają poza przyjęte standardy. Mam na myśli awarie, których symptomy mogą wyglądać bardzo podobnie, jednak przyczyny tych nieprawidłowości leżą zgoła gdzie indziej. Jeżeli do tego wszystkiego dana usterka występuje sporadycznie i dotyczy w miarę nowoczesnego, bo kilkuletniego pojazdu, to poprawne zdiagnozowanie i określenie problemu jest bardzo trudne i niezwykle czasochłonne. Taki problem sprawił kilku warsztatom samochód Volkswagen Passat 1.4 TSI z 2014 r., którego silnik nierównomiernie pracował, a z okolic pompy paliwa sekcji wysokiego ciśnienia dochodziły dziwne metaliczne odgłosy. Dlaczego ten przypadek był tak problematyczny i jak został rozwiązany – o tym w numerze.

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, który ma wdrożyć dyrektywę 2014/45/UE oraz wprowadzić zmiany do systemu badań technicznych pojazdów. Po wysłuchaniu wystąpień wszystkich klubów  i kół poselskich padł wniosek o odrzucenie projektu. Nie zyskał on akceptacji większości sejmowej i został skierowany do prac w Komisji Infrastruktury. Posłowie zdecydowali o powołaniu Podkomisji w celu bardziej szczegółowego przyjrzenia się proponowanym zmianom. Jak wyglądały prace Podkomisji i jakie zmiany wprowadzono w rządowych zapisach – o tym można dowiedzieć się z artykuły Marcina Barankiewicza.

Układ biksenonowych reflektorów przednich z funkcją AFS (Adaptive Front Lighting System) to zaawansowany system oświetlenia zmieniający zasięg, kierunek i szerokość wiązki światła w zależności od warunków pogodowych oraz parametrów jazdy. Prawidłowe działanie tego układu jest zapewnione przez współpracę ponad dziesięciu sterowników pojazdu wraz z wieloma czujnikami i elementami wykonawczymi. Poszukiwanie potencjalnej usterki w tak skomplikowanym systemie może przynieść wiele nieoczekiwanych rezultatów. W artykule opisano przypadek samochodu Skoda Octavia z 2012 r. wyposażonego w adaptacyjne reflektory biksenonowe z funkcją AFS. Pierwszym symptomem awarii układu oświetlenia było zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na wyświetlaczu wraz z komunikatem o usterce tego systemu. Jednak realne konsekwencje niepoprawnego funkcjonowania systemu oświetlenia dały się we znaki posiadaczowi Octavii tuż po zachodzie słońca. Zasięg przednich reflektorów został drastycznie ograniczony, gdyż pozostały one ustawione w pozycji uniemożliwiającej nocną jazdę. Dodatkowo przestał działać układ doświetlający zakręty oraz test oświetlenia, inicjowany każdorazowo po uruchomieniu pojazdu. Jazda z niesprawnym oświetleniem wiązała się ze zbyt wielki ryzykiem. Zlokalizowanie przyczyn usterki okazało się wyzwaniem dla kolejnych warsztatów. W artykule opisano całą procedurę diagnozowania uszkodzenia aż do ustalenia elementu odpowiedzialnego za powstające objawy.





Aktualności













SiteLock