Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W ciągu ostatnich dwóch dekad konstruktorzy silników rozszerzali zakres zadań, jakie spełnia wałek rozrządu, dzięki czemu coraz bardziej komplikowała się jego budowa. Duże zmiany w konstrukcji wałków rozrządu przyniosło zastosowanie układów zmiennych faz rozrządu. Systemy te na ogół wymagały rozbudowania wałka rozrządu o dodatkowe krzywki, które współpracowały z mechanizmem realizującym otwarcie zaworów za pośrednictwem krzywek o dwóch lub trzech różnych profilach. W artykule przedstawiono różna układy napędzane wałkiem rozrządu oraz możliwe usterki, z jakimi mogą spotkać się mechanicy.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zazwyczaj w natłoku rożnych wakacyjnych przygotowań na plan dalszy schodzi kwestia badania technicznego posiadanego samochodu i jego ważności. Częściej sprawdza się przed wakacyjnym wyjazdem ogólny stan samochodu i jego sprawność, niż to, czy ma ważne badanie. Od kiedy zniesiono obowiązek wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego rzadko się do niego zagląda. Łatwo więc przeoczyć, że ważność badania technicznego kończy się w czasie wyjazdu urlopowego. Wtedy pojawia się problem. Jeśli nawet auto jest sprawne i z powodzeniem przeszłoby badanie techniczne w najbliższej SKP, to nie można go zrobić. Czy jest wyjście awaryjne? Autor w swoim artykule proponuje takie wyjście, które sprawdza się w praktyce.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
We współczesnych samochodach jest zastosowanych od kilku do kilkunastu sieci cyfrowych. W związku z tym muszą istnieć punkty, w których następuje wymiana danych między sieciami. Takich punktów w formie połączeń galwanicznych (nazywanych również węzłami) jest w samochodzie nawet kilkaset. Węzły sieci w danym samochodzie są ważnymi źródłami informacji dla diagnostów. Na czym polega ich diagnozowanie węzłów i jakie są najczęstsze przyczyny ich niesprawności? O tym w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Okresowe badanie techniczne ma na celu przede wszystkim potwierdzenie sprawności pojazdu pod względem jego stanu technicznego. Natomiast równie ważnym elementem tego badania jest sprawdzenie, czy pojazd spełnia warunki techniczne pojazdu. Badanie w SKP polega m.in. na sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w rozporządzeniu ministra infrastruktury. Obserwując na co dzień ruch drogowy, można odnieść wrażenie, że jest z tym spory problem. Da się bowiem zauważyć pojazdy, które przeszły modyfikację i nie spełniają przepisów w zakresie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia. W artykule autor wykazuje, że sprawdzenie warunków technicznych pojazdu jest nierozerwalną częścią jego badania.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Od 2009 r. Chiny są największym na świecie producentem samochodów. Dla nas nie miało to znaczenia, ale w miarę jak przybywa aut elektrycznych warto zauważyć, że Chiny są również największym producentem baterii. Zwraca się uwagę, że Tesla i oferowane obecnie elektryczne modele marek europejskich plasują się najczęściej w droższych segmentach rynku, a jeśli nawet nie, to są drogie jak na swoją klasę. Tymczasem chińskie auta chińskich marek, tak jak wcześniej smartfony, są względnie tanie. Opanowawszy budżetowy segment rynku, Chińczycy otworzą sobie drogę do pozostałych segmentów jak wcześniej Japończycy. I tak jak oni wejdą na dobrze przygotowany grunt. Czy oznacza to, że prędzej czy później popadniemy w zależność od chińskich dostaw akumulatorów lub całych pojazdów elektrycznych? Więcej informacji na ten temat można przeczytać w artykule Michała Kija.