Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Oto paradoks: coraz więcej firm dołącza do oferty samochody dostawcze, ale wybór jest coraz mniejszy. Jak to możliwe? „Name game”, „badge engineering”, dzielenie i łączenie. Praktyka znana wcześniej głównie w świecie anglosaskim, rozpowszechniła się w XXI w. wśród dostawców lekkich samochodów użytkowych w Europie. Niektórzy spośród nich są producentami, inni przyjmują okazjonalnie zaledwie pozycję dystrybutorów gotowych pojazdów. W artykule ujawniamy faktycznych producentów dostarczających dostawczaki na rynek.

 Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” – w przypad­ku pojazdu z zamontowanych urządzeniem tech­nicznym podlegającym dozorowi technicznemu – wymaga przedstawienia do badania technicznego doku­mentu wydanego przez właściwy organ dozoru stwierdza­jącego sprawność urządzenia technicznego. W przypadku braku tego potwierdzenia, badanie techniczne nie może być przeprowadzone. Zdarzają się przypadki, że diagno­sta wykonując badanie techniczne pojazdu nie zawsze w 100% jest w stanie ocenić, czy zamontowane na pojeździe urządzenie wymaga badania dozoru technicznego, czy też nie. W artykule wymieniono akty prawne dotyczące dozoru technicznego oraz  urządzenia podlegające dozorowi. Wykaz ten powinien ułatwić diagnoście ocenę, czy urządzenie na pojeździe podlega dozorowi technicznemu. W sytuacjach wątpliwych autor zaleca taki pojazd odesłać do UDT, gdzie na podstawie dokumentacji i tabliczki znamionowej zostanie wydany dokument potwierdzający status urządzenia technicznego.

Przez wiele lat możliwość obserwowania tego, co dzieje się w pobliżu pojazdu, była kojarzona wyłącznie z lusterkami. Od kilkunastu lat obserwuje się znaczny postęp techniczny oraz zmiany przepisów i w tym zakresie. W 2009 r. weszła w życie zmiana wprowadzająca obowiązek stosowania dodatkowych lusterek w samochodach ciężarowych, a kilka lat temu zmiana przepisów krajowych w zakresie tzw. anglików. Obecnie coraz częściej na drogach widzimy pojazdy wyposażone również w kamery. Na razie są to samochody ciężarowe. Jest tylko kwestią czasu, kiedy pojawią się w samochodach osobowych. W artykule krótko przeanalizowano przepisy w tym zakresie i wyjaśniono, co niesie ze sobą używanie kamer zamiast lusterek.

Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego. Umożliwia to diagnoście odmówienie wykonania badania technicznego w przypadku, gdy właściciel pojazdu nie dostarczy stosownej dokumentacji. Jakie akty prawne dotyczą dozoru technicznego i do jakich urządzeń się odnoszą? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w artykule.

W ostatnim czasie pojawiło się wiele niejasności dotyczących rejestracji samochodów elektrycznych i hybrydowych, ponieważ te pojazdy mają inne lub dodatkowe źródło mocy. Z punktu widzenia SKP problem polega właśnie na określeniu rodzaju zasilania przy pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Z pojazdami tzw. krajowymi nie ma problemu, przynajmniej z punktu widzenia SKP, ponieważ w dowodzie rejestracyjnym i CEP te dane są wpisywane na podstawie świadectwa homologacji pojazdu, chociaż w niektórych przypadkach są dyskusyjne. W artykule autor przypomina, jakimi aktami prawnymi w tym zakresie dysponujemy i gdzie leży problem.





Aktualności













SiteLock