Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Przez wiele lat możliwość obserwowania tego, co dzieje się w pobliżu pojazdu, była kojarzona wyłącznie z lusterkami. Od kilkunastu lat obserwuje się znaczny postęp techniczny oraz zmiany przepisów i w tym zakresie. W 2009 r. weszła w życie zmiana wprowadzająca obowiązek stosowania dodatkowych lusterek w samochodach ciężarowych, a kilka lat temu zmiana przepisów krajowych w zakresie tzw. anglików. Obecnie coraz częściej na drogach widzimy pojazdy wyposażone również w kamery. Na razie są to samochody ciężarowe. Jest tylko kwestią czasu, kiedy pojawią się w samochodach osobowych. W artykule krótko przeanalizowano przepisy w tym zakresie i wyjaśniono, co niesie ze sobą używanie kamer zamiast lusterek.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Wykonując badania okresowe przed pierwszą rejestracją, jak i badania dodatkowe lub „po zmianach konstrukcyjnych”, często mamy do czynienia z ustaleniem danych. Ustalenie większości parametrów pojazdu nie sprawia trudności, ale już np. ustalenie roku produkcji pojazdu jest problematyczne i może sprawić trudność diagnostom. Jest to bowiem informacja często ukrywana przez producenta pojazdu lub jest podawana alternatywnie tylko informacja o roku modelowym. W artykule podano sposób postępowania w przypadku braku danych identyfikacyjnych oraz z jakich źródeł należy korzystać w celu pozyskania potrzebnych informacji.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, który ma wdrożyć dyrektywę 2014/45/UE oraz wprowadzić zmiany do systemu badań technicznych pojazdów. Po wysłuchaniu wystąpień wszystkich klubów i kół poselskich padł wniosek o odrzucenie projektu. Nie zyskał on akceptacji większości sejmowej i został skierowany do prac w Komisji Infrastruktury. Posłowie zdecydowali o powołaniu Podkomisji w celu bardziej szczegółowego przyjrzenia się proponowanym zmianom. Jak wyglądały prace Podkomisji i jakie zmiany wprowadzono w rządowych zapisach – o tym można dowiedzieć się z artykuły Marcina Barankiewicza.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Od 1 października 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym” umożliwiająca poruszanie się po drodze publicznej pojazdem, którego kierowca nie ma dowodu rejestracyjnego, oraz jego tzw. „wirtualne zatrzymanie” przez organ ruchu drogowego. Pojawiają się pytania związane z tą kwestią w kontekście wykonywania badań technicznych. Na pytania te autor stara się odpowiedzieć w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Powszechną zmorą dla wielu warsztatów niezależnych czy też serwisów autoryzowanych są usterki, które swoją charakterystyką wykraczają poza przyjęte standardy. Mam na myśli awarie, których symptomy mogą wyglądać bardzo podobnie, jednak przyczyny tych nieprawidłowości leżą zgoła gdzie indziej. Jeżeli do tego wszystkiego dana usterka występuje sporadycznie i dotyczy w miarę nowoczesnego, bo kilkuletniego pojazdu, to poprawne zdiagnozowanie i określenie problemu jest bardzo trudne i niezwykle czasochłonne. Taki problem sprawił kilku warsztatom samochód Volkswagen Passat 1.4 TSI z 2014 r., którego silnik nierównomiernie pracował, a z okolic pompy paliwa sekcji wysokiego ciśnienia dochodziły dziwne metaliczne odgłosy. Dlaczego ten przypadek był tak problematyczny i jak został rozwiązany – o tym w numerze.