Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Układ biksenonowych reflektorów przednich z funkcją AFS (Adaptive Front Lighting System) to zaawansowany system oświetlenia zmieniający zasięg, kierunek i szerokość wiązki światła w zależności od warunków pogodowych oraz parametrów jazdy. Prawidłowe działanie tego układu jest zapewnione przez współpracę ponad dziesięciu sterowników pojazdu wraz z wieloma czujnikami i elementami wykonawczymi. Poszukiwanie potencjalnej usterki w tak skomplikowanym systemie może przynieść wiele nieoczekiwanych rezultatów. W artykule opisano przypadek samochodu Skoda Octavia z 2012 r. wyposażonego w adaptacyjne reflektory biksenonowe z funkcją AFS. Pierwszym symptomem awarii układu oświetlenia było zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na wyświetlaczu wraz z komunikatem o usterce tego systemu. Jednak realne konsekwencje niepoprawnego funkcjonowania systemu oświetlenia dały się we znaki posiadaczowi Octavii tuż po zachodzie słońca. Zasięg przednich reflektorów został drastycznie ograniczony, gdyż pozostały one ustawione w pozycji uniemożliwiającej nocną jazdę. Dodatkowo przestał działać układ doświetlający zakręty oraz test oświetlenia, inicjowany każdorazowo po uruchomieniu pojazdu. Jazda z niesprawnym oświetleniem wiązała się ze zbyt wielki ryzykiem. Zlokalizowanie przyczyn usterki okazało się wyzwaniem dla kolejnych warsztatów. W artykule opisano całą procedurę diagnozowania uszkodzenia aż do ustalenia elementu odpowiedzialnego za powstające objawy.

Uszkodzenie uszczelki głowicy to jedna z poważniejszych awarii w silnikach spalinowych. Jej początkowe objawy są zazwyczaj słabo widoczne, dlatego mogą przez pewien czas pozostać przez użytkownika niezauważone. Jednak ich lekceważenie może skutkować poważnymi konsekwencjami, z całkowitym zniszczeniem silnika włącznie. Dla tego ważne jest odpowiednio wczesne zdiagnozowanie problemu i usunięcie go w sposób przywracający silnikowi pełną sprawność. W artykule przedstawiono objawy świadczące o uszkodzeniu uszczelki oraz poprawną procedurę jej wymiany.

W artykule autor dzieli się swoimi doświadczeniami z naprawy samochodów Volvo V60, w których wystąpiły problemy ze świecącymi się kontrolkami. W jednym z przypadków klient zgłosił sporadyczne włączanie się lampek kontrolnych w zestawie wskaźników, co zdarzało się czasem po przejechaniu 2 km, a czasem po 100 km. Samochód był wcześniej w innych warsztatach, gdzie zostały wymienione czujniki ABS. Jednak nic to nie zmieniało. O tym, jaka była przyczyna powstania tej usterki, można przeczytać w artykule.

W nr. 11/2020 SM zostały opisane projektowane zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” istotne dla diagnostów i przedsiębiorców. Wynikają one z projektu nr UC48, który ma wdrożyć do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy 2014/45/UE. W ramach konsultacji społecznych Izba wzięła udział w opiniowaniu projektu i zgłosiła do niego wiele uwag, które zajęły łącznie 18 stron. W bieżącym numerze 12 SM przedstawiono w skrócie kilka ze zgłoszone uwagi, dotyczących m.in. obowiązku fotografowania pojazdu, weryfikacji badania przez inspektora TDT na życzenie klienta, czy mechanizmu pobierania kar za badanie techniczne wykonane po 30 dniach od wyznaczonego terminu.

Do  warsztatu przyjechał użytkownik samochodu Volvo XC60 2.0D 163 KM z 2012 r. Klient zgłosił, że brak jest podgrzewania foteli prawego i lewego, nie działa układ Parktronic z przodu i z tyłu oraz gniazdo zapalniczki. Po podłączeniu testera okazało się, że brak jest komunikacji z modułami foteli oraz modułem Parktronica. W artykule opisano całą procedurę diagnozowania tego przypadku usterki aż do momentu znalezienia przyczyny.





Aktualności













SiteLock