Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W ostatnich kilku artykułach były opisywane nowe przepisy dotyczące rejestrowania transakcji na kasach fiskalnych oraz zasady wprowadzenia tzw. kas online. W tym numerze autor omawia projekt rozporządzenia wprowadzającego tzw. kasy wirtualne, które będą działały jak kasy online, ale miały postać jedynie o programowania. Projekt określa również wymagania techniczne dla tych kas oraz sposób ich używania. Obecnie przedsiębiorcy są zasypywani ofertami dotyczącymi kas online. Warto jednak poczekać na ostateczny kształt przepisów i ich opublikowanie w dzienniku ustaw, a wtedy zakupić tańsze oprogramowanie zamiast kolejnego urządzenia za kilkaset złotych.

Kierowcy już dawno przyzwyczaili się do tego, że od 1 października 2018 r. mają możliwość poruszania się pojazdem bez posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego, czy też potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Posiadanie tych dokumentów nie jest wymagane, ponieważ organy kontroli ruchu drogowego wszystkie potrzebne informacje mogą znaleźć w bazie CEP. Jest jeden wyjątek: DR jest potrzebny podczas badania technicznego w celu dokonania identyfikacji pojazdu. PISKP od dawna apelowała o to, żeby diagności mogli wirtualnie zatrzymywać dowody rejestracyjne. Jest to tym bardziej zasadne, że diagności mogą w systemie CEP odblokować wirtualnie zatrzymany dowód rejestracyjny przez służby. Wkrótce będzie taka możliwość, o czym informuje artykuł w czerwcowym numerze SM.

 

 

Czy Polska jest gotowa do unifikacji badań w ramach UE? Kiedy zostanie uaktualniona tabela opłat za badania techniczne? Czy zostanie wprowadzona archiwizacja wyników pomiarów? Jakie inwestycje czekają SKP w konsekwencji zmian w CEPiK-u? Tego typu pytania i wiele innych będzie można postawić przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz TDT podczas majowej konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2015” organizowanej przez PISKP. Należy oczekiwać, że na postawione pytania zostaną udzielone kompetentne odpowiedzi. Udział w konferencji będzie również okazją do udziału w dyskusji nad zmianami prawa i przedstawienia swoich racji. Co prawda na implementację dyrektywy unijnej 2014/45/UE jest czas do połowy roku 2017, ale ze zmianami w prawie nie można czekać do ostatniej chwili. Tym bardziej, że samo tłumaczenie tej dyrektywy na język polski zawiera wiele błędów i nie mogą one pojawić się w polskim rozporządzeniu (więcej na ten temat piszę na str. 24). Polecam w numerze artykuł Marcina Barankiewicza o tym, jak niebezpieczny może być kanał w SKP, oraz prezentację Krzysztofa Czerecha systemu badań na Litwie, który znacznie różni się od polskiego. Pozostaje mi zaprosić do lektury majowego numeru, a diagnostów i właścicieli SKP do Ossy w dniach 20-22 maja, na konferencję Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów

 

Stacje kontroli pojazdów najczęściej wykonują na potrzeby ubezpieczycieli dodatkowe badania techniczne pojazdów, kiedy auto uczestniczyło w wypadku lub kolizji drogowej i trzeba potwierdzić, że po naprawie jest bezpieczne i sprawne technicznie. Diagnosta nie ma bezpośredniego kontaktu z ubezpieczycielem i nie uczestniczy w procesie naprawy pojazdu. Zazwyczaj ubezpieczyciele nie zwracają się z żadnymi wnioskami do stacji kontroli pojazdów.

Od tej reguły mogą się jednak zdarzyć wyjątki. Jak powinien postępować właściciel SKP, gdy likwidator szkody wystąpił do niego z wnioskiem o udostępnienie danych osobowych właściciela samochodu w ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego? Odpowiedź w artykule.

Bijące o 23:00 czasu lokalnego dzwony zegara wieżowego Big Bena zwiastowały ostatniego dnia zeszłego roku nową erę. Brexit stał się faktem, a to oznacza, że wiele spraw zmieni się dla nas. Od podróżowania, po­przez korzystanie z różnych usług, wymiany edukacyjnej, po podejmo­wanie pracy. Zmiany będą dotkli­we, np. wracają kontrole na granicy, w tym celne, a karta EKUZ nie będzie już honorowana w Wielkiej Brytanii. Dzięki zawarciu w ostatniej chwili po­rozumienia o wzajemnych relacjach Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej nie grozi wprowadzenie ceł na pro­dukty, w tym samochody i części za­mienne, i branża motoryzacyjna nie poniesie dotkliwych strat. Brexit nie zakłóci również łańcucha dostaw w branży i nie uderzy w przemysł w krytycznym momencie pandemii. Czy wprowadza jednak zmiany w na­szych badaniach technicznych? Oka­zuje się, że tak. Od teraz nie można dopuszczać do ruchu samochodów importowanych z Wysp z kierow­nicą po prawej stronie, jeżeli data ich pierwszej rejestracji wypadła po 1 stycznia 2021 r. (więcej informacji na ten temat – obok). Rzecznik Mini­sterstwa Infrastruktury stwierdził, że nie przewiduje się zmiany przepisów o dopuszczaniu do ruchu „anglików”. Osobom, które sprowadzą taki pojazd z Wysp, pozostaje więc albo przełoże­nie kierownicy na lewą stronę, albo poszukanie kraju w UE, gdzie przepi­sy dopuszczają taką konstrukcję i tam jej zalegalizowanie.

Zapraszam do lektury numeru i przypominam o przedłużeniu prenumeraty na nowy rok

Krzysztof Trzeciak





Aktualności













SiteLock