Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Kontynuując z poprzedniego numeru „Serwisu Motoryzacyjnego” temat błędów popełnianych przy obsłudze klimatyzacji, autor odpowiada na pytania przesyłane przez warsztaty i często zadawane podczas szkoleń z serwisowania klimatyzacji. W artykule będzie można dowiedzieć się np.: czy za każdym razem należy opróżniać węże serwisowe z czynnika? Czy są ograniczenia w stosowaniu kontrastu do badania szczelności? Która metoda kontroli przecieków jest lepsza: niskociśnieniowa czy wysokociśnieniowa? Jakie są zasady serwisowania klimatyzacji w pojazdach hybrydowych?

 

W trakcie lokalizowania przyczyn usterki powinno się zawsze szukać punktów diagnostyczny, tzn. takich miejsc, w którym będziemy mieli nagromadzenie danych eksploatacyjnych prowadzących do wskazania konkretnej awarii. W artykule autor omawia znaczenie punktów diagnostycznych na przykładzie systemów Common Rail. Jako punkt wybiera się tutaj ciśnienie paliwa we wspólnej szynie i napięcie na wtryskiwaczach. W tym otoczeniu mamy dostęp do wartości parametrów eksploatacyjnych, które mają największe znaczenie w diagnostyce pracy silnika z systemem CR. Więcej wskazówek i praktycznych informacji w artykule.

 

 Są procesy, układy, elementy układów lub usterki, których systemy diagnostyki pokładowej, mimo znacznego rozbudowania, nie są w stanie wcale lub prawidłowo diagnozować. Mogą prawidłowo wykryć usterkę, zarejestrować jej kod, ale nie poinformują o usterce kierowcy. Mogą również wystąpić sytuacje, kiedy system diagnostyczny pojazdu nie jest w stanie wykryć usterki. Autor w artykule przedstawia takie niewykrywane lub trudno diagnozo­walne usterki. Jedną z nich są nieprawidłowe fazy rozrządu. System diagnostycz­ny nie umie wykryć nieprawidłowego ustawienia rozrzą­du, uszkodzenia kół zębatych zamontowanych na wale korbowym, wałku lub wałkach rozrządu. Jeśli objawy niesprawności wskazują, że jego przyczy­ną może być uszkodzenie w obrębie napędu rozrządu, pozostaje sprawdzić mechanizm napędu rozrządu i jego ustawienie lub skorzy­stać z analizy przebiegów sygnałów oscyloskopowych czujnika ustawienia wałka rozrządu oraz czujnika prędkości obrotowej wału korbowe­go.

Zgodnie z warunkami technicznymi pojazd samochodowy musi być wyposażony w tłumik wydechu. Mocno wyśrubowane normy w zakresie ochrony środowiska nie dotyczą tylko norm emisji spalin, ale także hałasu, jaki generują pojazdy poruszające się po drogach. Przepisy krajowe dotyczące układów wydechowych nie stawiają szczególnie sprecyzowanych wymagań, co do konstrukcji. Z tego względu układy wydechowe są często modyfikowane. W artykule opisano rodzaje układów tłumienia hałasu, zasady działania oraz dozwolone przepisami ich modyfikacje.

Współczesny samochód jest zbudowany z wielu układów funkcjonalnych, połączonych sieciami cyfrowymi. Wymiana informacji między układami umożliwia realizowanie różnych funkcji usprawniających działanie całego samochodu. Mechanik musi znać zasady pracy poszczególnych układów, aby móc diagnozować i naprawiać samochody. Autor przywołuje kilka przykładów lokalizowania usterek, gdy wybór kolejności prac miał istotne znaczenie dla powodzenia naprawy.





Aktualności













SiteLock