Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Zgodnie z warunkami technicznymi pojazd samochodowy musi być wyposażony w tłumik wydechu. Mocno wyśrubowane normy w zakresie ochrony środowiska nie dotyczą tylko norm emisji spalin, ale także hałasu, jaki generują pojazdy poruszające się po drogach. Przepisy krajowe dotyczące układów wydechowych nie stawiają szczególnie sprecyzowanych wymagań, co do konstrukcji. Z tego względu układy wydechowe są często modyfikowane. W artykule opisano rodzaje układów tłumienia hałasu, zasady działania oraz dozwolone przepisami ich modyfikacje.

 Są procesy, układy, elementy układów lub usterki, których systemy diagnostyki pokładowej, mimo znacznego rozbudowania, nie są w stanie wcale lub prawidłowo diagnozować. Mogą prawidłowo wykryć usterkę, zarejestrować jej kod, ale nie poinformują o usterce kierowcy. Mogą również wystąpić sytuacje, kiedy system diagnostyczny pojazdu nie jest w stanie wykryć usterki. Autor w artykule przedstawia takie niewykrywane lub trudno diagnozo­walne usterki. Jedną z nich są nieprawidłowe fazy rozrządu. System diagnostycz­ny nie umie wykryć nieprawidłowego ustawienia rozrzą­du, uszkodzenia kół zębatych zamontowanych na wale korbowym, wałku lub wałkach rozrządu. Jeśli objawy niesprawności wskazują, że jego przyczy­ną może być uszkodzenie w obrębie napędu rozrządu, pozostaje sprawdzić mechanizm napędu rozrządu i jego ustawienie lub skorzy­stać z analizy przebiegów sygnałów oscyloskopowych czujnika ustawienia wałka rozrządu oraz czujnika prędkości obrotowej wału korbowe­go.

Ten artykuł rozpoczyna cykl, w którym będą opisywane różne aspekty obsługi klienta w SKP i w serwisie przez pryzmat sytuacji, jakie zdarzyły się lub mogły się faktycznie zdarzyć. Autor odpowiada na pytania w jaki sposób edukować klienta na miejscu w SKP oraz na czym polega zarządzanie oczekiwaniami klienta.

Maciej Matczak

Współczesny samochód jest zbudowany z wielu układów funkcjonalnych, połączonych sieciami cyfrowymi. Wymiana informacji między układami umożliwia realizowanie różnych funkcji usprawniających działanie całego samochodu. Mechanik musi znać zasady pracy poszczególnych układów, aby móc diagnozować i naprawiać samochody. Autor przywołuje kilka przykładów lokalizowania usterek, gdy wybór kolejności prac miał istotne znaczenie dla powodzenia naprawy.

Udział pojazdów samochodowych wyposażonych w napęd elektryczny lub hybrydowy z roku na rok jest coraz wyższy. Kolejne kraje zapowiadają zupełny zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi. Najbliższe lata zapowiadają więc prawdziwą rewolucję w zakresie obsługi i diagnostyki pojazdów samochodowych, które będą dostępne dla klientów. Proces przemian jednak już trwa, więc niezależne warsztaty muszą dostosować się do nadchodzącej rewolucji. Jakie różnice pojawią się w diagnozowaniu samochód elektrycznych w stosunku do spalinowych? Na co trzeba będzie zwracać uwagę przy diagnozowaniu tego rodzaju samochodów? Odpowiedź na te pytania można znaleźć w artykule.





Aktualności













SiteLock