Subpages
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Przyjęło się, że urządzeniem koniecznym do oceny sprawności katalizatora jest wieloskładnikowy analizator spalin używany przez serwisy samochodowe i SKP. Metoda ta ma jednak wady. Jednak w samochodach wyposażonych w system OBD II/EOBD istnieje możliwość określenia sprawności trójfunkcyjnego katalizatora na „życzenie”, a więc wówczas, gdy diagnosta tej oceny potrzebuje. Jak to wykonać, mając do dyspozycji standardowy czytnik OBD z możliwie aktualnym oprogramowaniem – to temat artykułu Stefana Myszkowskiego. Opisana metoda jest wykorzystywana przez systemy OBD II/EOBD do oceny stopnia zużycia katalizatorów lub wykrywania ich uszkodzeń. W drugiej części artykułu zostaną przedstawione sposoby oceny pojemności tlenowej katalizatora przez porównanie sygnałów czujników tlenu zamontowanych przed i za katalizatorem.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
W tym odcinku przyszedł czas na poznanie metod, z wykorzystaniem których system diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD zespołu napędowego ocenia zużycie, lub odwrotnie – sprawność trójfunkcyjnych katalizatorów. W artykule opisano metody wykorzystywane przez producentów samochodów, pozostawiając na boku opatentowane, ale niewykorzystywane i często nieopisane w literaturze.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Podstawowymi miernikami do napraw elektrycznych, informatycznych, elektronicznych, mechatronicznych są: próbnik lampowy, diodowy, multimetr i oscyloskop. Pierwszy służy do sprawdzania zasilania i funkcjonowania elementów elektrycznych. Drugi poza pomiarami napięcia jest często wykorzystywany do badania ciągłości przewodów. Przystępując do badań multimetrem trzeba już o wiele więcej wiedzieć, umieć ocenić pomiary napięcia, np. w przypadku sygnałów zmiennych. Poza tym trzeba nauczyć się wykorzystywać proste prawo Ohma. W jaki sposób? Autor ilustruje to na przykładzie diagnozowania zaniku mocy silnika ZS.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Co oznacza pojęcie „oczywistej omyłki” podawane w przepisach prawa krajowego i orzecznictwie? Jak wygląda procedura prostowania omyłki w wystawionym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i we wpisie w dowodzie rejestracyjnym? Dość często zdarza się, że o fakcie jej popełnienia diagnosta dowiaduje się dopiero po wszczęciu wobec niego postępowania w sprawie cofnięcia mu uprawnień zawodowych. W artykule omówiono kwestię prostowania oczywistych pomyłek.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują już w całości zmiany w prawie, które prowadzą do likwidacji procederu cofania liczników przebiegu pojazdu, czyli drogomierzy, zwłaszcza w pojazdach sprowadzanych z zagranicy. Opublikowane w grudniu 2019 r. rozporządzenia wykonawcze realizują zapisy ustawowe. Są one bardzo ważne dla stacji kontroli pojazdów oraz diagnostów, ponieważ pojawiła się nowa czynność w SKP związana z odczytem wskazania drogomierza. Jakie czynności ma wykonać diagnosta? Jak powinno wyglądać Oświadczenie właściciela pojazdu? Gdzie przechowywać oświadczenie? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.