Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Spełnienie wymagań normy czystości spalin Euro 6d, wprowadzającej ograniczenie emisji tlenków azotu przez silniki wysokoprężne aut osobowych do 80 mg/km, wymaga od producentów pojazdów opracowania i stosowania coraz bardziej wyrafinowanych metod oczyszczania gazów wylotowych. Znana już od wielu lat selektywna redukcja katalityczna SCR, polegająca na przekształcaniu z wykorzystaniem amoniaku, tlenków azotu w azot i parę wodną, może nie wystarczyć do ob­niżenia NOx w spalinach do dopuszczalnego pozio­mu. Z tego powodu w nowych modelach Volkswagena napędzanych silnikami 2.0 TDI Evo z rodziny EA288 zasto­sowano nową metodę podwójnego dozowania płynu Ad­Blue® o nazwie Twindosing. Podobne rozwiązanie z dwoma konwerterami SCR wpro­wadził koncern Daimler w silniku OM654q. W artykule omówiono budowę i działanie obu nowych na rynku rozwiązań.

 Samochodowe przewody elektryczne dzielą się na zasilające, masowe i sygnałowe. Wydawałoby się, że ich budowa jest równie prosta jak klasyfikacja, tymczasem także w tej dziedzinie pojawiają się innowacyjne rozwiązania. Jako materiał na druty rdzeni przewodów tradycyjnie stosuje się miedź. Metal ten ma małą rezystancję właściwą, a więc dobrze przewodzi prąd; wykonane z niego druty są wytrzymałe i elastyczne, co umożliwia prowadzenie wiązek po łuku bez niebezpieczeństwa ich prze­rwania. Inne zalety miedzi to odporność na wpływ czynników zewnętrznych i korzystna cena. Tymczasem, zgodnie z powszechną tendencją w budowie samochodów, konstruktorzy dążą do ograniczenia rozmiarów i masy poszczególnych części i zespołów, a więc także wiązek elektrycznych. W artykule przedstawiono kilka takich rozwiązań, między innymi cienkościennych przewodów bezhalogenowe, które nie zawierające szkodliwego chloru ani ołowiu, oraz przewodów aluminiowych.

Mercedes-Benz od 2016 r. wprowadza stopniowo do swoich modeli (klas E i S) nową modułową rodzinę silników benzynowych i wysokoprężnych. Są one wyposażone w interesujące rozwiązania techniczne, mające sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom co do zużycia paliwa i emisji spalin. Według zapewnień przedstawicieli firmy stanowią praktyczną realizację idei rightsizingu (w opozycji do downsizingu), rozumianego jako ścisłe dostosowywanie silnika do konkretnych wymagań odbiorcy. W artykule podano charakterystyczne cechy konstrukcyjne takich silników, jak benzynowe: czterocylindrowy M 264, sześciocylindrowy M 256 i ośmiocylindrowy M 176 w układzie widlastym, oraz wysokoprężne serii OM (OM 656 i OM 654). Szerzej omówiono takie nowatorskie rozwiązania, jak technologia NANOSLIDE, odśrodkowy tłumik drgań skrętnych typu wahadłowego, czy rozrusznikoalternatory RSG i ISG.

Grupa Renault wprowadziła ostatnio nową generację silników benzynowych i wysokoprężnych, w których zastosowano najnowsze rozwiązania techniczne, aby obniżyć emisję zanieczyszczeń zgodnie z normą Euro 6. W artykule zaprezentowano silniki benzynowe 1.3 TCe oraz 1.8 TCe, jak również dwie wersje silnika wysokoprężnego Blue dCi. Wskazano również na różnice w budowie silnika 1.3 TCe w wersji stosowanej w samochodach Renault oraz w samochodach Mercedesa z oznaczeniem M282.

Podczas jednego z najgorętszych lat w Korei Południowej, koncern Hyundai Motor Group zorganizował w sierpniu w Seulu wydarzenie pod nazwą „Heat Tech Day”, aby zaprezentować trzy zaawansowane technologie, mające na celu poprawę komfortu pasażerów przy jednoczesnej optymalizacji efektywności energetycznej pojazdu: chłodzącą nano-folię, system ogrzewania promiennikowego i podgrzewaną szybę z metaliczną powłoką. Niektóre z tych technologii są już gotowe do seryjnej produkcji. W artykule opisano budowę i działanie nowego wyposażenia samochodów Hyundai i Kia.





Aktualności













SiteLock