Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Wraz z wejściem w życie zmiany przepisów dotyczące warunków technicznych pojazdów pojawia się wiele pytań związanych z tym rozporządzeniem. W artykule przedstawiono, co nowego pojawiło się w warunkach technicznych pojazdów w zakresie wymiarów, mas i wyposażenia.

Projekty aktów prawnych implementujących do polskiego prawa zapisy dyrektywy 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. zostały już w chwili publikacji niniejszego tekstu skierowane do prac w sejmie RP. O tym, jak bardzo modyfikują one obecnie obowiązujące prawo dotyczące obowiązkowych badań technicznych pojazdów, autor przedstawia na przykładzie projektowanych zapisów dotyczących badania zadymienia spalin w pojazdach wyposażonych w diesle. W artykule omówiono również rozbieżność w terminie obowiązywania dodatkowych wymagań dla dymomierzy. O ile w implementacji dyrektywy 2014/45/UE minister przewidział okres przejściowy do dnia 1 stycznia 2023 dla obowiązywania tych wymagań, to już w dziale IV załącznika nr 1 do projektu rozporządzenia w sprawie przedmiotu, zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów dodano zapis mówiący, że: wynik pomiaru jest archiwizowany w urządzeniu i w rejestrze stacji kontroli pojazdów. Tutaj minister infrastruktury nie przewidział już żadnych okresów przejściowych. Więcej informacji na ten temat w artykule.

5 lutego 2018 r. prezydent podpisał ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Nowelizacja przepisów obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. i wprowadza kilka rozwiązań, do wdrożenia których będą zobowiązani pracodawcy. W artykule omówiono najistotniejsze z nich.

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem GSR2 (General Safety Regulation), każdy nowy samochód, który przejdzie homologację po 7 lipca 2024 r., będzie musiał być wyposażony w nowe systemy bezpieczeństwa. UE chce wyposażać samochody w serię systemów asystujących, co umożliwi ograniczenie roli człowieka w tego typu sytuacjach. W dokumentach homologacyjnych powinny znaleźć się odpowiednie zapisy potwierdzające nie tylko fakt ich zastosowania, ale także ich odpowiednią sprawność i przydatność do danych celów. Czy ta kwestia będzie jednak miała wpływ na wynik badania technicznego w SKP? O tym szczegółowo traktuje artykuł.

Projekt ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie oraz został skierowany do podkomisji sejmowej. Daje to szansę na to, że będzie jeszcze możliwość rozmowy z projektodawcą na temat niektórych jej zapisów. W artykule przedstawiono kilka mechanizmów, które będą miały wpływ zarówno na położenie diagnosty samochodowego, jak i wykonywanie przez niego codziennej pracy. Między innymi omówiono nowy wymóg dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu na stanowisku w SKP oraz wymóg uczestniczenia diagnostów w szkoleniach. W artykule odniesiono się również do katalogu rażących naruszeń przepisów dotyczących badań technicznych przez diagnostę, wskazując na niedoprecyzowanie przepisów.





Aktualności













SiteLock