Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Coraz częściej zdarza się, że diagnosta, ze względu na stan techniczny pojazdu lub postawę jego właściciela, nie chce wykonać badania technicznego. Zamiast wystawić pojazdowi wynik negatywny, wydala go ze stacji twierdząc, że nie będzie ryzykował utraty swoich uprawnień zawodowych i tym samym nie podejmuje się wykonania badania technicznego. Czy taki proceder jest zgodny z prawem? W artykule omówiono tę kwestię w kontekście jednego z nowszych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

Dwa lata temu na łamach Serwisu Motoryzacyjnego ukazał się artykuł o tym, czy diagnosta i stacja kontroli pojazdów mogą odmówić wykonania badania technicznego. Artykuł był pisany na kanwie konkretnej sprawy. Sprawa była rozpoznana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i na tym etapie kończy się rozstrzygnięciem korzystnym dla stacji i diagnostów. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę klienta stacji SKP, który domagał się „wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie powtórzenia postępowania dowodowego z udziałem diagnostów, którzy nie przeprowadzili badania technicznego pojazdu.” Autor omawia uzasadnienie wyroku.

 Do Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów docierają liczne zapytania od diagnostów i właścicieli SKP o interpretację przepisów lub o pomoc w rozwiązywaniu pro­blemów technicznych. Wiele z tych pytań powtarza się, co oznacza, że nie dotyczą spraw sporadycznych. Aby udzielane od­powiedzi dotarły do całego środowiska, wprowadzona zostaje od numeru styczniowego stała rubryka, gdzie specjaliści PISKP będą dzielić się swoją wiedzą na zgłaszany problem. W tym numerze Karol Rytel odpowiada na pytanie, czy diagnosta może zezwolić na poruszanie się pojazdu, gdy policja zatrzymała dowód rejestracyjny, i określić kolejny termin badania na okres 14 dni?

Podczas protestu w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne, jaki miał miejsce 29 września 2023 roku, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów złożyła petycję na ręce ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z apelem o urealnienie wysokości opłat za badania. W artykule zamieszczono zarówno tekst petycji, jak i odpowiedź ministra opatrzoną komentarzem autora artykułu.

W tym numerze autor odpowiada na pytanie, czy przy badaniu dodatkowym Bus 100 należy każdorazowo wymagać potwierdzenia o przebadaniu pojazdu w zakresie stateczności po rozerwaniu jednej z opon kół osi przedniej?





Aktualności













SiteLock