Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Nowy rok przywitał branżę starymi problemami. Projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr druku 2540, który ma wprowadzić zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, cały czas jest w Sejmie. W dniach 4 i 6 października odbyły się dwa posiedzenia Podkomisji działającej w ramach Komisji Infrastruktury, podczas których szczegółowo omawiano zapisy projektu ustawy. PISKP aktywnie uczestniczyła w posiedzeniach Podkomisji i zgłaszała uwagi do przedmiotowego projektu. Posiedzenie Komisji Infrastruktury odbyło się 20 października. Planowano na tym posiedzeniu zatwierdzenie sprawozdania z prac Podkomisji. Tak się jednak nie stało. Dlaczego? O tym w artykule. Autor przytacza w nim również odpowiedź ministra, jaka nadeszła tuż przed świętami na petycję złożoną na koniec protestu, który odbył się w Warszawie 29 września ubiegłego roku.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Początek każdego roku przynosi przedsiębiorcom wiele nowości. Budżet, mimo że podobno jest zrównoważony, potrzebuje jednak wciąż nowych środków na programy społeczne. Ustawodawca chętnie sięga po pieniądze do kieszeni przedsiębiorców, zaostrzając przepisy i narzucając im nowe obowiązki. W zamieszczonym artykule autor zestawił zmiany w przepisach, które czekają właścicieli skp i warsztatów w nowym roku. Zastosowana formuła prezentacji ma na celu tylko ogólne zwrócenie uwagi na wprowadzane zmiany i nie zawiera pełnego opisu prawnego akcentowanych w tym artykule zagadnień.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Prawo unijne, a także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej mają coraz większy wpływ na stosowanie prawa w naszym kraju. Ostatnio bardzo dużo mówiło się o wyroku, zgodnie z którym do ruchu w Polsce mają być dopuszczone pojazdy z kierownicą po prawej stronie. Wyrok ten odniósł także bezpośredni i pozytywny „skutek dla życia” jednego z diagnostów, który kilka lata temu wykonał badanie tzw. „anglika” z wynikiem pozytywnym. Autor, jako obrońca w tym postępowaniu, zaprezentował w artykule precedensowy wyrok NSA, który może mieć wpływ także na ewentualne inne postępowania w sprawie cofnięcia uprawnień diagnostom wykonującym podobne badania.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W artykule autor przedstawia zakres zmian, jakie wprowadziła nowelizacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów, która weszła w życie 4 października. Wszystko wskazuje na to, że to nie koniec zmian, jakie czekają badania techniczne pojazdów. Już 7 listopada wchodzą w życie zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w zakresie wstępnych i szczegółowych kontroli drogowych pojazdów powyżej 3,5 t dmc. Pojawi się nowe dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez starostę. Trzeba będzie określić w procedurze zakres tego badania. Od 1 stycznia 2020 r. w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” pojawi się nowa definicja legalna taksówki. Pojazdy tego typu od nowego roku będą mogły być wyposażone albo w taksometr, albo w aplikację mobilną. To również spowoduje konieczność zmiany procedury badań oraz warunków technicznych pojazdów. O tych i o innych aktualnych zmianach będziemy na bieżąco informować na łamach naszego miesięcznika.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Do redakcji wpływa dużo zapytań w sprawie nakazywania diagnostom wpisywania obcego numeru rejestracyjnego pojazdu do zaświadczenia z badania okresowego wykonywanego po raz pierwszy nawet w przypadku, gdy pojazd przedstawiony do badania nie ma już fizycznie tablicy rejestracyjnej. Autor w artykule stara się odpowiedzieć, czy diagności powinni takie dane umieszczać w dokumentach z badania w związku ze wskazaniem im takiego „obowiązku” przez urzędników nadzorującego ich starostwa.