Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W artykule autor przedstawia zakres zmian, jakie wprowadziła nowelizacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów, która weszła w życie 4 października. Wszystko wskazuje na to, że to nie koniec zmian, jakie czekają badania techniczne pojazdów. Już 7 listopada wchodzą w życie zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w zakresie wstępnych i szczegółowych kontroli drogowych pojazdów powyżej 3,5 t dmc. Pojawi się nowe dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez starostę. Trzeba będzie określić w procedurze zakres tego badania. Od 1 stycznia 2020 r. w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” pojawi się nowa definicja legalna taksówki. Pojazdy tego typu od nowego roku będą mogły być wyposażone albo w taksometr, albo w aplikację mobilną. To również spowoduje konieczność zmiany procedury badań oraz warunków technicznych pojazdów. O tych i o innych aktualnych zmianach będziemy na bieżąco informować na łamach naszego miesięcznika.

 

Prawo unijne, a także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej mają coraz większy wpływ na stosowanie prawa w naszym kraju. Ostatnio bardzo dużo mówiło się o wyroku, zgodnie z którym do ruchu w Polsce mają być dopuszczone pojazdy z kierownicą po prawej stronie. Wyrok ten odniósł także bezpośredni i pozytywny „skutek dla życia” jednego z diagnostów, który kilka lata temu wykonał badanie tzw. „anglika” z wynikiem pozytywnym. Autor, jako obrońca w tym postępowaniu, zaprezentował w artykule precedensowy wyrok NSA, który może mieć wpływ także na ewentualne inne postępowania w sprawie cofnięcia uprawnień diagnostom wykonującym podobne badania.

Kontynuując z poprzedniego numeru „Serwisu Motoryzacyjnego” temat błędów popełnianych przy obsłudze klimatyzacji, autor odpowiada na pytania przesyłane przez warsztaty i często zadawane podczas szkoleń z serwisowania klimatyzacji. W artykule będzie można dowiedzieć się np.: czy za każdym razem należy opróżniać węże serwisowe z czynnika? Czy są ograniczenia w stosowaniu kontrastu do badania szczelności? Która metoda kontroli przecieków jest lepsza: niskociśnieniowa czy wysokociśnieniowa? Jakie są zasady serwisowania klimatyzacji w pojazdach hybrydowych?

Do redakcji wpływa dużo zapytań w sprawie nakazywania diagnostom wpisywania obcego numeru rejestracyjnego pojazdu do zaświadczenia z badania okresowego wykonywanego po raz pierwszy nawet w przypadku, gdy pojazd przedstawiony do badania nie ma już fizycznie tablicy rejestracyjnej. Autor w artykule stara się odpowiedzieć, czy diagności powinni takie dane umieszczać w dokumentach z badania w związku ze wskazaniem im takiego „obowiązku” przez urzędników nadzorującego ich starostwa.

 

W trakcie lokalizowania przyczyn usterki powinno się zawsze szukać punktów diagnostyczny, tzn. takich miejsc, w którym będziemy mieli nagromadzenie danych eksploatacyjnych prowadzących do wskazania konkretnej awarii. W artykule autor omawia znaczenie punktów diagnostycznych na przykładzie systemów Common Rail. Jako punkt wybiera się tutaj ciśnienie paliwa we wspólnej szynie i napięcie na wtryskiwaczach. W tym otoczeniu mamy dostęp do wartości parametrów eksploatacyjnych, które mają największe znaczenie w diagnostyce pracy silnika z systemem CR. Więcej wskazówek i praktycznych informacji w artykule.

 





Aktualności













SiteLock