Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
![]() |
Numer 9/2013 Wstęp Sprowadzony - używany, niezarejestrowany - Marcin Barankiewicz Niezapłacona faktura - Rafał Szczerbicki Nowy podrodzaj pojazdu - Krzysztof Cieślak Badanie hybryd w SKP - Jerzy Kupiec, Agnieszka Kupiec Wyważarki z podświetlaniem Urządzenia TEXA dla SKP |
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Wkrótce zostaną uchwalone zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.
Poza zapisami określającymi nowy sposób komunikacji i przesyłania danych (od 30 października już on-line) pomiędzy stacjami kontroli pojazdów a CEP, zawiera także regulacje dotyczące wnoszenia opłaty za badanie techniczne. Użytkownicy pojazdów w Polsce są przyzwyczajeni do tego, że za badanie techniczne płaci się po jego wykonaniu. Już wkrótce to się zmieni. Czy nowa zasada będzie rodziła dyskusje z klientami i sytuacje drażliwe dla diagnostów? Autor omawia szczegóły zmian oraz wyjaśnia wątpliwości dotyczące poszczególnych zapisów.
- Szczegóły
- Olga
- Kategoria: Subpages
Jeszcze nie tak dawno temu napęd 4x4 był zarezerwowany wyłącznie dla samochodów typowo terenowych czy ciężarówek specjalnego przeznaczenia. Dzisiaj napęd 4x4 robi ogromną karierę. Na przykładzie tej marki Jeep autor artykułu pokazuje różne odmiany systemu napędu na obie osie (stałego lub dołączanego). Omówiono działanie systemów Command Trac, Quadra Trac i Quadra Trac II oraz Quadra Drive i Qudra Drive II.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Diagnostyką samochodową zajmują się nie tylko elektronicy, ale także osoby, które nauczyły się elektrotechniki podczas naprawy samochodów. Dysponując bogatym doświadczeniem, potrafią doskonale radzić sobie z trudnymi tematami dotyczącymi określenia sprawności poszczególnych podzespołów. W artykule podano przykład oceny sprawności elementu pracującego w sieci cyfrowej – elektronicznego wyświetlacza, który nic nie pokazuje i nie ma z nim komunikacji przez skaner diagnostyczny. Wówczas trzeba odłożyć skaner oraz próbniki napięcia i podłączyć oscyloskop. Nie będąc elektronikiem, każdy mechanik musi nauczyć się posługiwać tym przyrządem pomiarowym, ponieważ nie jest to trudne, a konieczne przy naprawie współczesnych samochodów. Nie wymaga się od mechanika skomplikowanej analizy sygnałów, a jedynie oceny poprawności sygnału. Poza tym trzeba umieć odczytać napięcie danego sygnału i częstotliwość. Autor omówił metody diagnostyczne wykonywane w celu znalezienia usterki wyświetlacza.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W Polsce jedną z najpopularniejszych marek pojazdów jest Audi, zaczynając od modelu A1 aż do A8, na dużych suwach Q7 i Q8 kończąc. W każdym z tych modeli możemy znaleźć przeróżne usterki, z których jedne są mało uciążliwe, a drugie powodują często, że mechanicy bezradnie rozkładają ręce, próbując najpierw je zdiagnozować, a następnie naprawić. Jedna z takich usterek zdarza się w modelach Audi A6 C6 produkowanych w latach 2004-2011 i oznacza dla kierowcy brak możliwości uruchomienia silnika i kontynuacji jazdy. Jednym z objawów jest brak odblokowania kolumny kierownicy, połączony ze zgaśnięciem kontrolek w zestawie wskaźników. Początkowo za przyczynę uznaje się wyładowanie akumulatora, jednak dokładniejsza diagnostyka pozwala wskazać właściwą i przyczynę i jest nią moduł J518. Autor analizuje w artykule proces diagnozowania oraz przedstawia możliwości naprawy modułu.