Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Diagnostyką samochodową zajmują się nie tylko elektronicy, ale także osoby, które nauczyły się elektrotechniki podczas naprawy samochodów. Dysponując bogatym doświadczeniem, potrafią doskonale radzić sobie z trudnymi tematami dotyczącymi określenia sprawności poszczególnych podzespołów. W artykule podano przykład oceny sprawności elementu pracującego w sieci cyfrowej – elektronicznego wyświetlacza, który nic nie pokazuje i nie ma z nim komunikacji przez skaner diagnostyczny. Wówczas trzeba odłożyć skaner oraz próbniki napięcia i podłączyć oscyloskop. Nie będąc elektronikiem, każdy mechanik musi nauczyć się posługiwać tym przyrządem pomiarowym, ponieważ nie jest to trudne, a konieczne przy naprawie współczesnych samochodów. Nie wymaga się od mechanika skomplikowanej analizy sygnałów, a jedynie oceny poprawności sygnału. Poza tym trzeba umieć odczytać napięcie danego sygnału i częstotliwość. Autor omówił metody diagnostyczne wykonywane w celu znalezienia usterki wyświetlacza. 

Jeszcze nie tak dawno temu napęd 4x4 był zarezerwowany wyłącznie dla samochodów typowo terenowych czy ciężarówek specjalnego przeznaczenia. Dzisiaj napęd 4x4 robi ogromną karierę. Na przykładzie tej marki Jeep autor artykułu pokazuje różne odmiany systemu napędu na obie osie (stałego lub dołączanego). Omówiono działanie systemów Command Trac, Quadra Trac i Quadra Trac II oraz Quadra Drive i Qudra Drive II.

Układ wylotowy popularnego wysokoprężnego silnika o pojemności 1,9 l, stosowanego do napędu samochodu Volkswagen T4, jest zawieszony na gumowo-metalowych wieszakach elastycznych, zapobiegających przenoszeniu się na nadwozie drgań z rur wylotowych i tłumików. Wymiana tego wieszaka jest bardzo prosta, o ile odkręcenie śrub jest możliwe. W artykule przedstawiono sposób naprawy wieszaka w sytuacji, gdy mocno zardzewiałe śruby mocujące zostaną urwane podczas próby odkręcenia.

W Polsce jedną z najpopularniejszych marek pojazdów jest Audi, zaczynając od modelu A1 aż do A8, na dużych suwach Q7 i Q8 kończąc. W każdym z tych modeli możemy znaleźć przeróżne usterki, z których jedne są mało uciążliwe, a drugie powodują często, że mechanicy bezradnie rozkładają ręce, próbując najpierw je zdiagnozować, a następnie naprawić. Jedna z takich usterek zdarza się w modelach Audi A6 C6 produkowanych w latach 2004-2011 i oznacza dla kierowcy brak możliwości uruchomienia silnika i kontynuacji jazdy. Jednym z objawów jest brak odblokowania kolumny kierownicy, połączony ze zgaśnięciem kontrolek w zestawie wskaźników. Początkowo za przyczynę uznaje się wyładowanie akumulatora, jednak dokładniejsza diagnostyka pozwala wskazać właściwą i przyczynę i jest nią moduł J518. Autor analizuje w artykule proces diagnozowania oraz przedstawia możliwości naprawy modułu.

 Autor opisuje kilka przypadków ze swojej praktyki warsztatowej, gdy podczas napra­wy doszło do nieumyślnego uszkodzenia innych elementów. Zadaniem warsztatu jest z jednej strony unikanie takich sytuacji przez dokładne wykonywanie pracy, bez pośpiechu i nerwowości, a z drugiej strony szczegółowa kontrola po wyko­naniu usługi. Omówiono również problem wymiany uszkodzo­nych części na używane, kupione na giełdzie. Po zamontowaniu części, jednak nie zawsze wszystko można sprawdzić do końca. Czasami usterki objawiają się dopiero po wielu godzinach pracy, a nawet po kil­ku dniach. I to też trzeba brać pod uwagę, gdy klient zgłosi się z reklamacją naprawy.





Aktualności













SiteLock