Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

System ESP łączy w sobie elementy innych układów (ABS, ASR i BAS), wykorzystując do pracy czujniki: prędkości obrotowej kół, ciśnienia płynu hamulcowe­go, kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia poprzecznego i prędkości pojazdu. Dlatego trzeba pamiętać, że usterki układu ABS/ESP powodujące świecenie kontrolki mogą również świadczyć o uszkodzeniach w innych modułach sterujących. Autor zajął się omówieniem usterki o kodzie C1142, C1143, 01423, 57-00, informującą o uszkodzeniu czujnika przyspieszenia poprzecznego G200. Przedstawiono metodę naprawy czujnika połączoną z jego pełną rozbiórką oraz wymianą wewnętrznej płytki drukowanej.

Ignacy Horowski

W kolejnych odcinkach nowego cyklu „Zasłyszane w warsztacie” będą opisywane historie diagnozowania usterek, przekazane do redakcji przez mechaników oraz użytkowników samochodów. Będą to ciekawe przypadki, z jakimi warsztaty musiały się uporać i nie przyszło im to łatwo. Historie mają posłużyć edukacji i stanowić pomoc w praktyce warsztatowej. W pierwszym odcinku opisano procedurę lokalizowania usterki, która powodowała wyświetlanie kodu usterki P010F, oznaczającego wg Forda „brak korelacji między czujnikami A i B mierzącymi masę lub objętość zasysanego powietrza”. Objawem była nagła utrata mocy silnika podczas gwałtownego ruszania z miejsca i przyspieszania. Który z czujników był odpowiedzialny za zapis kodu P010F? Odpowiedź w numerze.

Krzysztof Trzeciak

W nr 7-8’16 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wyrok Naczelnego Sądu Administra­cyjnego. W wyroku tym stwierdzono, że odpo­wiedzialność diagnosty określona w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” powinna być zgodna z konstytu­cyjną zasadą proporcjonalności. Sąd nakazał wówczas ponowne rozpoznanie sprawy w oparciu o tę zasadę lub wystąpienie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego co do zgodności z kon­stytucją obowiązujących obecnie przepisów dotyczą­cych cofania diagnostom uprawnień. Dnia 19 maja tego roku także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Po­znaniu wydał postanowienie o przedstawieniu Trybunałowi pytania prawnego w tym zakresie. Obecna regulacja nie jest zgodna ze standardami konstytucyjnymi w tym obszarze na skutek naruszenia zasady proporcjonalności, tj. w pewnych usprawiedliwionych okolicznościach starosta powinien mieć możliwość odstąpienia od ukarania diagnosty ze względu na okoliczności i charakter naruszenia przez niego przepisów prawa. W artykule przeanalizowano motywy ostatniego posta­nowienia Naczelnego Sądu Administra­cyjnego.

Rafał Szczerbicki

Ten artykuł rozpoczyna cykl, w którym będą opisywane różne aspekty obsługi klienta w SKP i w serwisie przez pryzmat sytuacji, jakie zdarzyły się lub mogły się faktycznie zdarzyć. Autor odpowiada na pytania w jaki sposób edukować klienta na miejscu w SKP oraz na czym polega zarządzanie oczekiwaniami klienta.

Maciej Matczak

Nowelizacją ustawy „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzono nowe dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Na przepisy wykonawcze kierowcy musieli jednak trochę poczekać. Dopiero 21 lipca 2016 r. w Dzienniku Ustaw ukazały się: rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojaz­dów oraz w sprawie wymagań funkcjonalnych i wymogów technicznych blokady alkoholowej. Od 5 sierpnia diagności mogą już wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. W artykule omówiono procedurę takiego badania, wysokość opłat oraz wystawiane przy tym dokumenty.

Marcin Barankiewicz

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock