Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Awarie układu klimatyzacji, ogrzewania i nawie­wu są dosyć powszechne. Przeważnie można ła­two diagnozować typowe usterki tych układów. Wiadomo, że słaba wydajność układu ogrzewania jest naj­częściej spowodowana awarią termostatu lub zanieczysz­czeniami wewnątrz nagrzewnicy. Brak nadmuchu jest spowodowany uszkodzeniem wentylatora lub układu re­gulacji napięcia wentylatora, a przyczyną słabej wydajno­ści klimatyzacji – najczęściej zbyt niskie ciśnienie czynni­ka chłodniczego, spowodowane nieszczelnością układu. Niekiedy jednak trafiają się objawy nietypowe, po których trudno jednoznacznie określić przyczyny nie­sprawności. Tak było w przypadku samochodu Jeep Cherokee, którego układ klimatyzacji i nawiewu zdra­dzał objawy nieprawidłowego funkcjonowania. Ogrzewanie kabiny było więcej niż niewystarczające, a dmuchawa pracowała tylko na najszybszym biegu. Mimo pracy dmuchawy na najszybszym biegu, nadmuch powietrza był niewielki, a szyby łatwo ulegały zaparowaniu. W jaki sposób tytułowe myszy doprowadziły do tego, że nadmuch i klimatyzacja pracowały z małą wydajnością?

Stwierdzenie, że filtr cząstek stałych znajduje się na końcu jednostki napędowej – to truizm, ale każdemu zdarza się o tym zapominać podczas pracy w warsztacie. Kłopoty z DPF-em są często skutkiem niesprawności silnika, a nie przyczyną. Taki właśnie był przypadek z Audi A6 Avant (C6), z silnikiem 2.0 TDI 16V o fabrycznym oznaczeniu BRE, z pompowtryskiwaczami oraz filtrem DPF. Zgłoszenie było następujące: świeci się kontrolka DPF, kontrolka check oraz miga kontrolka świec żarowych. Audi gościło już w innych warsztatach, miało przebieg 275 tys. km, a z wywiadu z jego właści­cielem wynikało, że ok. 30 tys. km wcześniej został wy­mieniony filtr DPF na fabrycznie nowy. Jednak po kilku dniach kontrolka filtra ponownie się zaświeciła. Od tego czasu trzeba było często dopalać filtr podczas jazdy, jak przewiduje instrukcja obsługi auta. Ostatnio jednak włą­czyły się dodatkowe kontrolki, a silnik utracił moc i nie można już zregenerować filtra. Opisywany przypadek pokazuje, że to nie awaria filtra DPF stanowiła przyczynę tych objawów, a była jedynie skutkiem niedomagania silnika.

O napięciach pożyczonych do zasilania konkretnych podzespołów można dużo pisać, ale najlepiej jak omawia się konkretne przypadki. Autor artykułu posłużył się przy tym przykładem z praktyki warsztatowej, dotyczącym samochodu marki Opel z silnikiem 1.8 i sterow­nikiem typu Simtec. Aby napra­wić uszkodzony system sterowania tego silnika, należy naprawić sterownik. Błędem nie jest wcale „pożyczenie” napięcia zasilania z innego miejsca. Autor opisuje szczegółowo sposób pobrania masy referencyjnej i napięcia dla tego sterownika. Innym omówionym przykładem jest Opel Zafira z typowym objawem niereagowania na pedał przyspieszenia. Po opisanych w numerze naprawach samochody jeżdżą bezawa­ryjnie przez wiele lat.

Mobilne podnośniki samochodowe są wykorzystywane przy obsłudze samochodów osobowych, ciężarowych oraz pojazdów specjalnych i uważane za „sekretnego pomocnika” w naprawach i serwisowaniu pojazdów. Podnośniki te dzięki swojej konstrukcji mogą pracować w różnych miejscach warsztatu. Nie wymagają mocowania do podłoża, umoż­liwiają przestawianie ich na dowolne stanowi­sko. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie jest potrzebne urządzenie do podnoszenia samochodu, a nie ma miejsca do zamontowania stałego podnośnika. W artykule zaprezentowano mobilne podnośniki do podnoszenia całych samochodów osobowych, ich przeznaczenie, zalety i wady oraz przykłady spotykanych rozwiązań. 

Niejeden już mechanik spalił się ze wstydu, gdy w obecności klien­ta szukał na próżno wskaźnika bagnetowego, aby sprawdzić po­ziom oleju. Coraz częściej zdarza się bowiem, że silnik nie ma ta­kiego mechanicznego urządzenia pomiarowego, a stan oleju jest monitorowany przez czujnik poziomu lub czujnik jakości oleju. W samochodach z dynamicznym pomiarem stanu oleju silnikowego do przerwania tego pomiaru jest wykorzystywany sygnał ze stycznika w zamku pokrywy komory silnika. W artykule znajdziemy wyjaśnienie, dlaczego awaria stycznika może prowadzić do przepełnienia miski olejowej. Przeanalizowano również przypadki włączania się lampe­k kontrolnych i komunikatów w zestawie wskaźników informujących o problemach z układem smarowania czy poziomu oleju w silniku.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock