Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Elektroniczne sterowniki zamontowane w samo­chodzie są wyposażone w systemy samodiagnozy. W samochodzie występuje nawet kilkaset czujników, które dostarczają informacji do ste­rowników. Te dane są przygotowywane do odczytania przez skanery diagno­styczne. Jednak nie sposób osiągnąć taki sta­n, gdy wszystkie zjawiska fizyczne, potrzebne do postawienia właściwej diagnozy, byłyby zmierzone przez zamontowane czujniki. Ta niedoskona­łość mikroprocesorowych układów diagnostycznych musi być uzupełniona przez badania równoległe, które wy­konuje człowiek. Co oznacza termin „diagnostyka równoległa” i na czym polega? O tym w artykule.

Kontynuując temat związany ze zmianami konstruk­cyjnymi (w nr. 10’16 SM), autor zajął się w tym numerze wymaganiami dla samochodu ciężarowe­go, które muszą być weryfikowane przez diagnostę podczas wykonywania badania dodatkowego. Przy zmianie konstrukcyjnej polegającej na zmianie rodzaju pojazdu z samochodu osobowego na samochód ciężarowy, lub zmianie konstrukcyjnej polegającej na do­łożeniu lub odjęciu miejsc siedzących w samochodzie ciężarowym, należy sprawdzić wymagania, które okre­ślono w dyrektywie, potwierdzając tym samym, że po­jazd spełnia pewne warunki homologacyjne. Jakie są to wymagania? Wyjaśnienie w artykule.

Obecnie Ministerstwo Sprawiedliwości jest bardzo aktywne w tworzeniu projektów nowych aktów prawnych, które mają za zadanie uszczelnić system w przypadkach popełnienia przestępstw uszczuplających dochody państwa, jak również związanych z szeroko pojętym osiąganiem korzyści majątkowych z tytułu naruszenia prawa. W artykule autor omawia projekt, który przewiduje, że w przypadku popełnienia niektórych przestępstw będzie – obok kary – orzekany przepadek majątku firmy przedsiębiorcy nawet nienależące­go do sprawcy. Przewiduje się wprowadzenie do „Kodeksu karnego” fakultatywnego przepadku składników majątkowych przedsiębiorstwa służących do popełnienia przestępstw, z których popełnienia sprawca osiągnął, chociażby pośrednio, korzyść majątko­wą znacznej wartości. To ostatnie sformułowanie budzi największe wątpliwości.

Dyrektywa 2014/45/UE dotycząca badań technicznych pojazdów weszła w życie w maju 2014 r. Jej zadaniem jest wprowadzenie jednolitych wymagań w dziedzinie kontroli technicz­nej pojazdów w całej Unii Europejskiej. Wyznacza ona minimalne standardy, które muszą być wprowadzone w każdym państwie członkowskim. Do 20 maja 2017 r. każdy kraj należący do UE musi przygotować i opubli­kować przepisy implementujące do lokalnego porząd­ku prawnego postanowienia tej dyrektywy. Mają one zacząć obowiązywać od 20 maja 2018 r. Dopiero 3 października 2016 r. w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Rządo­wego Centrum Legislacji, ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowych” oraz niektórych innych ustaw. W artykule autor odniósł się do opublikowanych ostatnio dokumentów.

W artykule zaprezentowano system badań technicznymi w Meksyku, kraju, który montując rocznie ponad 3 mln pojazdów jest trzecim największym producentem aut na półkuli zachodniej, po Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Mimo że po drogach Meksyku jeździ 32 mln pojazdów, to dopiero od 2012 r. zaczął funkcjonować oficjalny system kontroli pojazdów. Najbardziej rygorystyczne badania są wykonywane w stolicy kraju i oprócz oględzin wzrokowych obejmują również odczyt za pomocą skanera wielu parametrów monitorowanych przez system OBD. 

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock