Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” – w przypadku pojazdu z zamontowanych urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu – wymaga przedstawienia do badania technicznego dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego. W przypadku braku tego potwierdzenia, badanie techniczne nie może być przeprowadzone. Zdarzają się przypadki, że diagnosta wykonując badanie techniczne pojazdu nie zawsze w 100% jest w stanie ocenić, czy zamontowane na pojeździe urządzenie wymaga badania dozoru technicznego, czy też nie. W artykule wymieniono akty prawne dotyczące dozoru technicznego oraz urządzenia podlegające dozorowi. Wykaz ten powinien ułatwić diagnoście ocenę, czy urządzenie na pojeździe podlega dozorowi technicznemu. W sytuacjach wątpliwych autor zaleca taki pojazd odesłać do UDT, gdzie na podstawie dokumentacji i tabliczki znamionowej zostanie wydany dokument potwierdzający status urządzenia technicznego.
Rozpoczął się kolejny etap wdrażania systemu CEPiK 2.0, który przygotowuje Ministerstwo Cyfryzacji. Ustawa wdrażająca system była jeszcze przed wejściem w życie już siedmiokrotnie nowelizowana, a termin był kilka razy odraczany. Plan był taki, że CEPiK ruszy z początkiem 2016 r. Im bliżej było tego terminu, tym bardziej okazywało się, że nie jest on gotowy. Sytuacja zmienia się dynamicznie i to na tyle, że w chwili pisania tego tekstu nie jest jeszcze wiadome, czy ostateczna data 13 listopada zostanie dotrzymana. Same zapisy ustawy są dość skomplikowane i mogą sprawić kłopoty osobom nie zajmującym się na co dzień prawem. Widać to po liczbie pytań, z jakimi przedsiębiorcy i diagności zgłaszają się do Izby. Dlatego polecam artykuły „Odpowiedzi na trudne pytania” (str. 21) oraz „CEP 2.0 – rozporządzenia wykonawcze” (str. 16), w których wyjaśniamy wiele kwestii praktycznych. Piszemy o sposobie pobierania opłaty ewidencyjnej, o zakresie danych, jakie są gromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów, oraz jakie z tych danych są udostępniane stacjom kontroli pojazdów. Samo badanie pojazdu nie ulegnie zbytnio zmianie, ale będzie więcej czynności do wykonania przed przystąpieniem do niego. W prasie pojawiły się informacje, że aktywacja systemu może oznaczać paraliż wydziałów komunikacji, które każdego dnia obsługują kilkanaście tysięcy kierowców, a także problemy w trakcie badań technicznych czy policyjnych kontroli drogowych. Niezależnie od pierwszych efektów funkcjonowania systemu, obecna zmiana powinna usprawnić pracę stacjom i diagnostom. Przekonamy się o tym już wkrótce.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Zdaniem rządu Polska jest w czołówce państw unijnych, jeżeli chodzi o wielkość luki w VAT. Wdrożone dotychczas środki mające przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom, z dzisiejszej perspektywy, okazują się niewystarczające. Potrzebne jest nowe systemowe rozwiązanie, tj. mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment). Zgodnie z nim płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy lub jest rozliczana w inny sposób, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług jest płacona na specjalny rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT. W artykule opisano mechanizm rozliczania podatku VAT, który ma wejść w życie 1 kwietnia 2018 r.
W stałej rubryce odpowiedź na pytanie, jaka jest wysokość opłaty za badanie techniczne przyczepy kolejki turystycznej marki SAM o dmc do 3,5 t? W udzielonej odpowiedzi przeanalizowano podane w tabeli opłat pozycje cennikowe dotyczące kolejki turystycznej, oceniono klasyfikacje rodzaju tego typu pojazdu oraz podano odpowiednie definicje według ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.
28 września ustawa zmieniająca ustawę „Prawo o ruchu drogowym” oraz inne ustawy została przyjęta bez poprawek przez senat i skierowana do podpisu przez prezydenta. Otwiera to drogę do wydania, czy też nowelizacji wielu rozporządzeń, które wykonują zapisy ustawowe. Jednym z takich rozporządzeń, które będzie musiało być dostosowane do nowych regulacji, jest rozporządzenie regulujące zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt takiego rozporządzenia, który został przekazany do konsultacji. Co zmieni się w procedurze badań? Jak zgłaszać niezgodności numerów w pojeździe poza systemem teleinformatycznym? Czy zostaną zmienione klasyfikacje niektórych usterek odpowiednio jako istotnych albo drobnych? Autor zajął się w artykule wyjaśnieniem tych oraz innych kwestii, które będą na nowo regulowane w planowanym rozporządzeniu.