Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

 

 W Dzienniku Ustaw z dnia 24 grudnia 2015 została ogłoszona ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Przesunęła ona start nowej ewidencji CEP 2.0  na dzień 1 stycznia 2017 r. Każda SKP będzie musiała wystąpić do Ministerstwa Cyfry­zacji z wnioskiem o nadanie certyfikatu VPN, który jest wymagany do komunikacji z systemem. Autor artykułu, opierając się na komuni­kacie przekazanym ostatnio przez Ministerstwo Cyfryzacji, omawia, czego będzie jeszcze potrzebowała stacja kontroli pojazdów i jakie jeszcze warunki musiała spełnić, żeby komunikować się z nowym CEP 2.0.

Marcin Barankiewicz

 

Co jakiś czas zgłaszane jest pytanie o możliwość przeprowadzenia badania technicznego pojazdu w SKP w sytuacji, gdy jego przedmiotem jest własny pojazd diagnosty lub, gdy właścicielem stacji i badanego pojazdu jest ta sama osoba. Pobieżne badanie treści ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz rozporządzenia w sprawie wysokości opłat nie daje żadnej odpowiedzi na pytanie o możliwość przeprowadzenia badania własnego samochodu i sposób pobrania w takim przypadku opłat. Milczy także w tym zakresie rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów. W artykule autor analizuje sytuację prawną tego przypadku.

Rafał Szczerbicki

 

 Idzie nowe, a z nim nowe wy¬zwania i wątpliwości. Mam na myśli branżę badań technicznych i związane z nią nowelizacje ustawy „Prawo o ruchu drogowym” i roz¬porządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz wpro¬wadzenie systemu CEP 2.0. Rąbek tajemnicy został już uchylony i mia¬ło to miejsce podczas konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2016”, zorganizowanej w maju przez PISKP (relację ze spotkania zamieszczamy na str. 5). Uczestnicy konferencji jako pierwsi mogli dowiedzieć się, jaka instytucja przejmie pełny nad¬zór na stacjami kontroli pojazdów, kto stworzy nowe stacje arbitrażo¬we, jakie będą zaostrzone wymaga¬nia dla kandydatów na diagnostów SKP, czy pojawi się stopniowanie kar dla diagnostów, kto będzie prze¬prowadzał egzamin kwalifikacyjny i sprawował nadzór nad ośrodkami szkolenia diagnostów. Znając odpo-wiedzi na te pytania, można śmia¬ło powiedzieć, że dotychczasowy system badań technicznych czeka zasadnicza reforma. Obecnie nad¬szedł czas na ostatnie konsultacje społeczne, również z Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów. Dopiero po ich zakończeniu propozycje zmian przedstawione w Zakopanem na¬biorą realnych kształtów. Już w tym numerze możemy poinformować o procedurze pozyskiwania przez SKP certyfikatów wymaganych od dnia 1 stycznia 2017 r. (artykuł na str. 21).

Krzysztof Trzeciak

 

 

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Nie jest nowością to, że ów kontakt nie jest zawsze stały i między tymi elementami występuje poślizg, co z kolei przekłada się na zużywanie ogumienia w czasie jazdy. Zatem istotną rolą diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Autor przytacza i omawia warunki techniczne odnoszące się do ogumienia, jak również najbliższe zmiany do rozporządzenia w sprawie warunków technicz­nych pojazdów, które wprowadzają nowe pojęcie opon typu „Super Single”. Do artykułu dołączona jest tabela z indeksami nośności i prędkości opon, którą można wyciąć i umieścić na stanowisku w SKP.

Karol Rytel

Odkąd poziom toksyczności spalin stał się bodaj największym wyzwaniem dla konstruktorów silników samochodowych, szukają oni różnych sposobów uporania się z tym problemem. W przypadku jednostek benzynowych jedną z głównych dróg prowadzących do tego celu jest optymalizacja procesów tworzenia i spalania w cylindrze mieszanki paliwowo-powietrznej. Do oryginalniejszych (i rzadziej stosowanych) rozwiązań w tym zakresie należy podwojenie liczby wtryskiwaczy paliwa. Autor przedstawia system Dualjet stosowany w Suzuki, system Lexus D-4S oraz system w Audi 2.0 TFSI EA888 3. generacji.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock