Autor opisuje kilka przypadków ze swojej praktyki warsztatowej, gdy podczas naprawy doszło do nieumyślnego uszkodzenia innych elementów. Zadaniem warsztatu jest z jednej strony unikanie takich sytuacji przez dokładne wykonywanie pracy, bez pośpiechu i nerwowości, a z drugiej strony szczegółowa kontrola po wykonaniu usługi. Omówiono również problem wymiany uszkodzonych części na używane, kupione na giełdzie. Po zamontowaniu części, jednak nie zawsze wszystko można sprawdzić do końca. Czasami usterki objawiają się dopiero po wielu godzinach pracy, a nawet po kilku dniach. I to też trzeba brać pod uwagę, gdy klient zgłosi się z reklamacją naprawy.
1 lipca tego roku weszła w życie zmiana przepisów (DzU z 2016 r., poz. 858), wprowadzająca obostrzenia warunków technicznych w przypadkach zmian konstrukcyjnych. W artykule przedstawiono przypadki przeróbek, jakie są objęte zapisami prawnymi. Podano wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków, w tym w zakresie wytrzymałości przegrody i punktów mocowania ładunku. Dużo miejsca poświęcono opisaniu konkretnych badań zmian konstrukcyjnych, które wykonuje jednostka uprawniona.
Nowa Centralna Ewidencja Pojazdów w wersji 2.0 miała być uruchomiona 1 stycznia 2017 r. Na chwilę obecną już wiadomo, że terminu nie uda się dotrzymać. Trwają prace reorganizacyjne i w niedługim czasie powinien być też znany nowy termin uruchomienia systemu. Niezależnie od tego, kiedy CEP 2.0 zostanie ostatecznie uruchomiony, zmianie będzie musiała ulec procedura badań. Autor analizuje zmiany, jakie czekają diagnostów po wprowadzeniu nowego rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych?
W poprzednim artykule (nr 9’16 SM) przestawiono orzeczenia sądów administracyjnych, określające konieczność brania pod uwagę kwestii konstytucyjności przepisów dotyczących cofania diagnostom samochodowym uprawnień. W tym numerze autor opisuje skutki prawne faktu złożenia zapytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu dla obecnie toczących się postępowań oraz kwestie związane z potencjalną przyszłą możliwością odzyskania uprawnień już prawomocnie cofniętych.
Connected Workshop, Connected Repair czy Augmented Reality – te tajemniczo brzmiące określenia przewijały się na wielu targowych stoiskach na wrześniowej Automechanice we Frankfurcie (relację zamieszczamy na str. 10). Łączy je jedno: warsztaty czeka w przyszłości rewolucyjna zmiana procedur pracy i procesów. Już dziś wiele samochodów jest wyposażonych w systemy telematyczne, umożliwiające bezprzewodowe łączenie ze sobą różnych usług. Więc dlaczego nie zrobić kroku dalej – np. nie połączyć z siecią warsztatów i urządzeń warsztatowych? Wszystkie dane pojazdu i cała historia jego serwisowania mogłyby być wywołane od razu na każdym urządzeniu. Ale nie tylko. Dane eksploatacyjne mogłyby być zbierane z pojazdów klientów, przetwarzane i przekazywane warsztatom do celów diagnostyki prewencyjnej. Mechanik pozyskiwałby wiedzę o koniecznych do wykonania naprawach zanim samochód pojawi się w warsztacie. Z kolei połączenie wszystkich systemów w ramach warsztatu z Internetem umożliwiłoby zdalne aktualizowanie oprogramowania urządzeń przez producentów, czy analizowanie ich awarii. Rozwiązania w obszarze połączenia urządzeń warsztatowych w sieć na nowo zdefiniują funkcjonowanie serwisu. Już dziś warto przygotować się na nadchodzącą przyszłość. Co oznaczają przytoczone we wstępie określenia – wyjaśnimy w kolejnym numerze miesięcznika. Teraz pozostaje mi zaprosić do lektury tego numeru.