Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Badanie techniczne co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych nie jest często wykonywane. Dlatego też, gdy już pojawia się pojazd na takim badaniu w okręgowej stacji kontroli pojazdów, należy wiedzieć, jak go prawidłowo wykonać. SKP jest ostatnim „przystankiem” oldtimera przed dopuszczeniem do ruchu przez organ rejestrujący. To od stacji kontroli pojazdów zależy, czy pojazd zabytkowy zostanie dopuszczony do rejestracji i dalej do ruchu, czy też nie. Jakich dokumentów powinien wymagać diagnosta, jaki jest zakres i sposób przeprowadzania tego typu badań oraz jakie wzory dokumentów obowiązują – odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Kanada ma podobne podejście do badań technicznych jak jej południowy sąsiad. Jednak w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych Kanada nie interesuje się składem spalin tak wnikliwie, aby zachęcać do regularnej jego kontroli. Tylko w niektórych prowincjach prowadzi się badania mające wyeliminować z ruchu pojazdów, których spaliny przyczyniały się do powstawania smogu i zatrucia powietrza. Choć program badania spalin jest nader wybiórczy, przynajmniej w porównaniu z badaniami wymaganymi w Polsce, spotyka się z krytyką społeczną. Dlaczego? Wyjaśnia to autor w swoim artykule.

Downsizing silnika spalinowego, rozumiany jako ograniczanie jego pojemności skokowej i zmniejszanie liczby cylindrów w celu redukcji zużycia paliwa i emisji substancji toksycznych, powoduje pogorszenie osiągów i komfortu pracy jednostki napędowej. Jednym z zabiegów stosowanych z myślą o skompensowaniu tych niekorzystnych efektów jest doładowanie. W przypadku  turbosprężarki napędzanej energią spalin, pojawia się problem tzw. turbodziury, czyli zwłoki w działaniu tego urządzenia.    Stosowane środki zapobiegające temu zjawisku, jak np. różne metody regulacji, zmienna geometria łopatek kierownicy, instalacja dwóch lub trzech turbosprężarek różnej wielkości w układzie szeregowym lub równoległym albo połączenie turbodoładowania z doładowaniem mechanicznym nie zawsze przynoszą zadowalające rezultaty. Skutecznym rozwiązaniem może okazać się elektryczny napęd sprężarki. W artykule omówiono budowę i działanie elektrycznych sprężarek, zalety doładowania elektrycznego oraz miejsca ich seryjnego zastosowania.

Elektromobilność wymieniana we wszystkich przypadkach i językach była tematem przewodnim wrze­śniowego salonu IAA we Frankfurcie. Każdy większy koncern potraktował za punkt honoru prezentację no­wego modelu elektroauta, a poddo­stawcy rozwiązań na rzecz elektro­mobilności zajęli swoimi stoiskami więcej niż jedną halę (relację z IAA zamieszczamy na str. 38). Jednak do­minacja samochodów elektrycznych w przyszłości nie jest tak oczywista. Zbyt dużo czynników będzie decy­dowało nie tylko o rozwoju napędu elektrycznego, ale nawet całej mo­toryzacji indywidualnej. Wymienił je Eric Jonnaert, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Pro­ducentów Pojazdów ACEA, podczas konferencji w Ministerstwie Rozwoju (więcej na str. 44). Postawił też zna­mienną tezę, że obecnie nie da się przewidzieć przyszłości motoryzacji.

Można już jednak przewidzieć zmiany, które wkrótce będą wprowa­dzane do procedury badań technicz­nych w Polsce, o czym pisze Marcin Barankiewicz w artykule na str. 17. Czy w ramach badań technicznych można zrezygnować z kontroli spalin w nowych samochodach? Czy moż­na zupełnie zrezygnować z bada­nia spalin w 30-letnich gruchotach? A czy można bezpłatnie badać spali­ny w pozostałych pojazdach? Można. Gdzie? W Kanadzie. Po szersze wy­jaśnienie odpowiedzi na te pytania odsyłam do artykułu Michała Kija (str. 12). Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stanowią coraz częściej standardowe lub opcjonalne wyposażenie nowych samochodów. Wiele z tych systemów korzysta z czujników radarowych oraz kamer. Od ich stanu technicznego zależy sprawne działanie systemów. Jak każdy podzespół w samochodzie, również te elementy wymagają okresowej obsługi oraz napraw. W artykule Piotr Sendor z działu Automotive Aftermarket firmy Bosch udziela odpowiedzi na pytania:  Jaki jest warunek prawidłowego funkcjonowania syste­mów ADAS w samochodzie? Jaki jest podział metod kalibracji czujników oraz całych systemów ADAS? Czy na rynku są dostępne odpo­wiednie narzędzia i na ile mogą być uniwersalne? Czym kierować się przy doborze wyposażenia do kalibracji? 

Podkategorie





Aktualności













SiteLock