Obecnie trwają w Senacie RP intensywne prace nad zmianą stawek podatku akcyzowego od samochodów. Projektodawcy zakładają, że nowe stawki mają wejść w życie od nowego roku i uzależnić wysokość podatku nie od wartości pojazdu i pojemności jego silnika, jak ma to miejsce dotychczas, ale przede wszystkim istotnym czynnikiem ma być także jego wiek oraz spełnianie normy emisji spalin. W artykule przeprowadzono analizę przebiegu prac nad projektem oraz zasady obliczania akcyzy.
W poprzednim numerze zostały opisane planowane zmiany w badaniach technicznych pojazdów. Jest to związane z procedowanym obecnie dużym projektem ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Projektowane zmiany można podzielić na trzy obszary: badania techniczne, stacje kontroli pojazdów oraz uprawnieni diagności. W tym numerze autor przedstawił zmiany czekające stacje kontroli pojazdów. Omówiono m.in. zakres działalności trzech rodzajów stacji SKP oraz zasady uzyskiwania nowego wpisu do rejestru.
Układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy samochodu przez skręt kół kierowanych oraz uzyskanie przez kierowcę informacji zwrotnej o chwilowych warunkach ruchu pojazdu. Zadania i zasadnicza budowa układu kierowniczego nie zmieniły się od lat. Powstało jednak wiele rozwiązań, które wzbogaciły funkcjonalność układu kierowniczego. Warto poznać je poznać, aby zrozumieć zasadę działania wszystkich elementów układu.
Tempo zmian w technice oświetleniowej jest imponujące. Kończą swój żywot lampy ksenonowe, jeszcze niedawno podkreślające przynależność samochodu do wyższej klasy, wypierane ostatecznie przez diody LED. Analitycy branży spodziewają się, że w 2020 r. co piąty nowy samochód będzie wyposażony w reflektory LED-owe. Już teraz mówi się o organicznych diodach OLED w lampach, jako następców LED-ów (odsyłam do artykułu na str. 38). To nie wszystko. Nadchodzi era nowych, inteligentnych reflektorów, które mają zdecydowanie podnieść bezpieczeństwo jazdy nocą. W tej chwili projektanci nie ujawniają jeszcze wiele informacji na ten temat. Z uchylonego w październiku rąbka tajemnicy wynika, że reflektor będzie zawierał 3072 punktów świetlnych, sterowanych chipami (to pionierskie rozwiązanie przedstawiamy na str. 37). Tempo prac nad rozwojem oświetlenia jest tak duże, że już w listopadzie Mercedes zaprezentował prototyp pojazdu wyposażonego w światła drogowe o jakości HD, wysyłane przez reflektory posiadające w sumie 2 mln punktów świetlnych (więcej na ten temat w numerze styczniowym). Kolejne wprowadzane systemy oświetlenia będą stawiały specjalne wymagania przed warsztatami i stacjami kontroli pojazdów. Diagnostów czekają więc nowe wyzwania.
Zapraszając do lektury numeru, życzę pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu satysfakcji w realizacji podejmowanych wyzwań, jakie przyniesie Nowy 2017 Rok.
Bardzo pomocnym rozwiązaniem dla warsztatu może okazać się stworzenie własnego algorytmu postępowania w konkretnych przypadkach niedomagań naprawianego pojazdu. W trakcie każdej pracy nad jakąkolwiek usterką wykorzystuje się wiedzę zdobytą w szkole, w trakcie wielogodzinnych poszukiwań na stronach internetowych, w książkach technicznych, czy praktyce warsztatowej. Wielu wykonywało notatki techniczne z takich poszukiwań, inni szybko zapominali o całej sprawie i przechodzili do dalszych napraw. W pierwszym przypadku, jeżeli za pół roku czy rok spotkali się z podobną usterką, bardzo łatwo sobie z nią poradzili, korzystając z notatek. W drugim przypadku, jeżeli niestety pamięć zawiodła, musieli ponownie poszukiwać materiałów, które pomogą naprawić usterkę; oczywiście tracąc znowu cenny czas. Dlatego bardzo liczą się wszelkie sposoby usystematyzowania zarówno procedury poszukiwania usterki, jak i użycia właściwych narzędzi. Algorytm postępowania w określonych sytuacjach naprawczych można poszerzyć nie tylko o informacje o tym, co zrobić, ale również – czym zrobić i gdzie znaleźć potrzebne informacje. W artykule autor stara się naszkicować prosty szablon, który może być pomocny przy sporządzaniu takiej pomocy warsztatowej.