Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Obecnie trwają w Senacie RP intensywne prace nad zmianą stawek podatku akcyzowego od samochodów. Projektodawcy zakładają, że nowe stawki mają wejść w życie od nowego roku i uzależnić wysokość podatku nie od wartości pojazdu i pojemności jego silnika, jak ma to miejsce dotychczas, ale przede wszystkim istotnym czynnikiem ma być także jego wiek oraz spełnianie normy emisji spalin. W artykule przeprowadzono analizę przebiegu prac nad projektem oraz zasady obliczania akcyzy.

W poprzednim numerze zostały opisane planowane zmiany w badaniach technicz­nych pojazdów. Jest to związa­ne z procedowanym obecnie dużym projektem ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz nie­których innych ustaw. Projektowane zmiany można po­dzielić na trzy obszary: badania techniczne, stacje kon­troli pojazdów oraz uprawnieni diagności. W tym numerze autor przedstawił zmiany czekające stacje kontroli pojazdów. Omówiono m.in. zakres działalności trzech rodzajów stacji SKP oraz zasady uzyskiwania nowego wpisu do rejestru.

Układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy sa­mochodu przez skręt kół kierowanych oraz uzyskanie przez kierowcę informacji zwrotnej o chwilowych wa­runkach ruchu pojazdu. Zadania i zasadnicza budowa układu kierowni­czego nie zmieniły się od lat. Powstało jednak wiele rozwiązań, które wzbogaciły funkcjonalność układu kierowni­czego. Warto poznać je poznać, aby zrozumieć zasadę działania wszystkich elementów układu.

Tempo zmian w technice oświe­tleniowej jest imponujące. Kończą swój żywot lampy ksenonowe, jesz­cze niedawno podkreślające przyna­leżność samochodu do wyższej klasy, wypierane ostatecznie przez diody LED. Analitycy branży spodziewają się, że w 2020 r. co piąty nowy sa­mochód będzie wyposażony w reflek­tory LED-owe. Już teraz mówi się o organicznych diodach OLED w lam­pach, jako następców LED-ów (od­syłam do artykułu na str. 38). To nie wszystko. Nadchodzi era nowych, inteligentnych reflektorów, które mają zdecydowanie podnieść bez­pieczeństwo jazdy nocą. W tej chwi­li projektanci nie ujawniają jesz­cze wiele informacji na ten temat. Z uchylonego w październiku rąbka tajemnicy wynika, że reflektor będzie zawierał 3072 punktów świetlnych, sterowanych chipami (to pionier­skie rozwiązanie przedstawiamy na str. 37). Tempo prac nad rozwo­jem oświetlenia jest tak duże, że już w listopadzie Mercedes zaprezento­wał prototyp pojazdu wyposażonego w światła drogowe o jakości HD, wy­syłane przez reflektory posiadające w sumie 2 mln punktów świetlnych (więcej na ten temat w numerze styczniowym). Kolejne wprowadzane systemy oświetlenia będą stawiały specjalne wymagania przed warsz­tatami i stacjami kontroli pojazdów. Diagnostów czekają więc nowe wy­zwania.

Zapraszając do lektury numeru, życzę pogodnych Świąt Bożego Naro­dzenia oraz wielu satysfakcji w reali­zacji podejmowanych wyzwań, jakie przyniesie Nowy 2017 Rok.

Bardzo pomocnym rozwiązaniem dla warsztatu może okazać się stwo­rzenie własnego algorytmu postępowania w konkretnych przypadkach niedomagań naprawianego pojazdu. W trakcie każdej pracy nad ja­kąkolwiek usterką wy­korzystuje się wiedzę zdobytą w szkole, w trakcie wielogodzinnych poszukiwań na stronach in­ternetowych, w książkach technicznych, czy praktyce warsz­tatowej. Wielu wykonywało notatki techniczne z ta­kich poszukiwań, inni szybko zapominali o całej sprawie i przechodzili do dalszych napraw. W pierwszym przypadku, jeżeli za pół roku czy rok spotkali się z podobną usterką, bardzo łatwo sobie z nią poradzili, korzystając z notatek. W drugim przypadku, je­żeli niestety pamięć zawiodła, musieli ponownie poszu­kiwać materiałów, które pomogą naprawić usterkę; oczy­wiście tracąc znowu cenny czas. Dlatego bardzo liczą się wszelkie sposoby usystematyzowania zarówno procedury poszu­kiwania usterki, jak i użycia właściwych narzędzi. Algorytm postępo­wania w określonych sytuacjach naprawczych można poszerzyć nie tylko o informacje o tym, co zrobić, ale również – czym zrobić i gdzie znaleźć potrzebne infor­macje. W artykule autor stara się naszkicować prosty szablon, który może być pomocny przy sporządzaniu takiej pomocy warsztatowej.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock