Artykuł jest odpowiedzią na napływające do PISKP pytania dotyczące samochodu specjalnego o przeznaczeniu pomoc drogowa. Warunki techniczne dla tego typu pojazdu zmieniły się w połowie zeszłego roku i część pojazdów zarejestrowanych jako samochód specjalny o przeznaczeniu pomoc drogowa, może nie spełniać tych nowych wymagań. Szczególnym przypadkiem, który może mieć z tym problem, jest ciągnik samochodowy. W artykule podano, jakie dodatkowe warunki techniczne musi obecnie spełniać pomoc drogowa oraz dlaczego diagnosta musi również zwrócić uwagę na spełnianie definicji pojazdu specjalnego.
Nowy rok bardzo często przynosi wiele zmian w przepisach prawa. Wiele ustaw czy rozporządzeń wchodzi w życie 1 stycznia. Tym samym wiele aktów prawnych z tym dniem przestaje obowiązywać. W artykule przedstawiono stan prawny na rok 2017 dla CEP 2.0 oraz dla sposobu pobierania opłaty ewidencyjnej. Czy zapowiadane zmiany w tym zakresie już obowiązują? Czy CEP 2.0 w części dla stacji kontroli pojazdów może być uruchomiony wcześniej niż planowano? Diagności, których stacje są zrzeszone w PISKP, mogą być pewni, że otrzymają zawczasu informacje o wprowadzanych zmianach i nie zostaną zaskoczeni nowymi przepisami.
Do Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów docierają liczne zapytania od diagnostów i właścicieli SKP o interpretację przepisów lub o pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych. Wiele z tych pytań powtarza się, co oznacza, że nie dotyczą spraw sporadycznych. Aby udzielane odpowiedzi dotarły do całego środowiska, wprowadzona zostaje od numeru styczniowego stała rubryka, gdzie specjaliści PISKP będą dzielić się swoją wiedzą na zgłaszany problem. W tym numerze Karol Rytel odpowiada na pytanie, czy diagnosta może zezwolić na poruszanie się pojazdu, gdy policja zatrzymała dowód rejestracyjny, i określić kolejny termin badania na okres 14 dni?
Pół roku temu rozpoczęliśmy publikację cyklu artykułów „Obsługa klientów w SKP” Macieja Matczaka, w którym autor pisze o różnych aspektach obsługi klienta, zarówno w stacjach kontroli pojazdów, jak i warsztatach. Cykl ma na celu edukowanie mechaników i diagnostów w temacie zachowań wobec klientów, z korzyścią dla własnego zakładu. Jak ważna jest to kwestia, pokazuje opublikowany w styczniu raport niemieckiej organizacji DAT. Przedmiotem badań były m.in. satysfakcja klienta z serwisu oraz powody wyboru danego warsztatu. Użytkowników samochodów pytano, jaka była kolejność ich priorytetów przy wyborze warsztatu. Wyniki ankiet pokazują, że przede wszystkim liczyła się życzliwość personelu i dbanie o klienta, następnie dobra lokalizacja i jakość wykonywanej pracy. Na kolejnych miejscach znalazły się zaufanie i wieloletnia znajomość warsztatu oraz doświadczenie zawodowe personelu. Dopiero na dalszym miejscu stawiano dobry stosunek ceny do jakości usług. Ankietowani podkreślali, że ważny był dla nich sposób komunikowania się warsztatu z klientem. Czy ze strony pracowników było zainteresowanie podjęciem dialogu, czy też komunikacja ograniczała się tylko do odebrania kluczyka? Są to kwestie istotne dla działalności i rozwoju każdego warsztatu lub SKP. Dlatego warto skorzystać z każdej formy podnoszenia świadomości pracowników w tym zakresie.
Artykuł jest trzecim z serii opisujących procedowane obecnie przez ministra infrastruktury i budownictwa zmiany w prawie – zmiana ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które mają wpływ na działalność stacji kontroli pojazdów oraz pracujących w nich diagnostów. W zamieszczonym materiale autor odnosi się do tego, na co powinni przygotować się uprawnieni diagności i jakie zmiany prawa w stosunku do nich planuje ustawodawca. Zmiany te dotyczą szczególnie wymaganego wykształcenia i praktyki zawodowej, odejścia od uprawnień imiennych oraz sankcji dla diagnosty. Omówiono również planowaną zawartość ogólnopolskiego rejestru diagnostów, który ma być powszechnie dostępny.