„Negatywy w obiektywie” to nowa rubryka w miesięczniku, w której będą prezentowane zdjęcia pojazdów odrzuconych podczas badania technicznego z wynikiem negatywnym, których stan techniczny można nazwać „kuriozalnym”. Zapraszamy pracowników SKP do nadsyłania swoich zdjęć „negatywów”. Niech te przykłady pokażą, z jakimi przypadkami stacje mają do czynienia w codziennej pracy i uczulą diagnostów na ludzką pomysłowość.
W artykule omówiono organizację badań technicznych w Japonii. Okresowe badania mają zwiększać bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz eliminować z ruchu samochody poddane potencjalnie niebezpiecznym przeróbkom. Prawodawca japoński przewidział plakietki naklejane przez policję na szybę w samochodzie, w którym stwierdzono niedozwoloną przeróbkę (np. dodanie niehomologowanego wyposażenia), bądź uszkodzenie zagrażające bezpieczeństwu (np. pękniętą szybę). Pod karą mandatu nie wolno samowolnie usuwać naklejki, a w ciągu 15 dni od daty jej umieszczenia właściciel musi usunąć usterkę i zgłosić się do badania. Ciekawostką jest fakt, że każdy obywatel może zgłosić na policję taki kwestionowany pojazd.
Producenci samochodów prześcigają się, aby ich auta były jak najbardziej komfortowe i bezpieczne dla użytkowników. Czy w tym wyścigu nie zapominają jednak o pracy mechaników i diagnostów? Czy współczesne auta są równie przyjazne dla warsztatów? Postanowiliśmy to sprawdzić. W tym roku przeprowadzimy pod tym kątem szereg testów samochodów nowych na rynku. Będą to prawdopodobnie pierwsze w Polsce, a może i na świecie, tego rodzaju badania dziennikarskie, przeprowadzane we współpracy z warsztatami i ASO. Już pierwszy testowany samochód nas zaskoczył (opis na str. 29). Kłopoty sprawiło nie tylko znalezienie numeru VIN na nadwoziu, co wymagało sięgnięcia do fabrycznej dokumentacji dostępnej tylko w ASO, ale nawet otwarcie maski silnika, czego nie udało się wykonać bez przestudiowania książki obsługi.
Drugą nowością w tegorocznych wydaniach naszego czasopisma jest rubryka, do której redagowania chcemy zaprosić naszych Czytelników. Będziemy prezentować tzw. „negatywy” ze stacji SKP, czyli przypadki niedopuszczalnego stanu technicznego badanych pojazdów (str. 15). Prosimy o przysyłanie zdjęć – nawet wykonanych komórką. Chętnie je opublikujemy, żeby pokazać, w jaki sposób „naprawia” się u nas samochody przed badaniem w SKP.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
W Dzienniku Ustaw pod pozycją 2338 ukazało się rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 11 grudnia zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W artykule omówiono wprowadzone przez ustawodawcę zmiany, w tym m.in. pojęcie „paliwa alternatywnego”, nowe definicje wymiarów pojazdów oraz nowe zapisy dotyczące oznakowania pojazdów Straży Granicznej i Służby Celno-Skarbowej.
Artykuł Macieja Matczaka ma pomoc właścicielom warsztatów w monitorowaniu efektów różnych szkoleń odbytych przez ich podwładnych oraz w wydłużaniu i wzmacnianiu tych efektów. Dlaczego ten temat jest istotny? Zewnętrzny szkoleniowiec ma mały wpływ na zastosowanie przekazanego materiału w codziennej działalności firm uczestników. Kto więc jest odpowiedzialny za maksymalizację efektów szkoleń i jakie są formy szkoleniowe? Na te pytania autor udziela odpowiedzi w numerze zawierającym pierwszą część materiału. W drugiej części, w numerze 1/2018, autor wyjaśni, czy pomiar efektów szkoleń jest w ogóle możliwy i co zrobić, by zwiększyć te efekty. Szczególnie dziś, gdy coraz trudniej o pracownika, zaznaczanie udziału w szkoleniach może posłużyć także celom związanym z budowaniem wizerunku przedsiębiorstwa jako dobrego pracodawcy.