Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Ogólne zasady prowadzenia postępowań wobec obywateli są określone w funkcjonującym od 1960 r. „Kodeksie postępowania administracyjnego”. Od wielu lat słychać głosy, że przepisy te, pomimo wielokrotnej nowelizacji, nie przystają do współczesnych realiów. Obecnie strona rządowa zgłosiła projekt gruntownej ich nowelizacji, aby unowocześnić zasady działania administracji. W artykule autor przybliża najistotniejsze propozycje zmian w tym zakresie, m.in. wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych, czy tzw. milczącej zgody urzędów. 

Często sporym problemem dla diagnosty – głównie w okręgowej stacji kontroli pojazdów – jest spraw­dzenie tachografu. Pojawiają się wątpliwości, czy za­wsze musi występować w wyposażeniu chociażby pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, a już jak tam jest – czy dodatkowo musi być zawsze zalegalizowany. Aby rozwiać te wątpliwości, należy dokładnie przeanalizować przepisy. W artykule autor wyjaśnia, jakie niesprawności i braki w tachografie skutkują usterką istotną, czyli wynikiem negatywnym badania, kiedy nie wymaga się tachografu oraz w jakich przypadkach obowiązuje diagnostę procedura sprawdzenia tego urządzenia.

O zwiększeniu napięcia samochodowej instalacji elektrycznej (początkowo do 42 V) zaczęto mówić na przełomie XX i XXI w. Pomysł jednak zarzucono ze względów ekonomicznych i technicznych (duże koszty wdrożenia, brak alternatywy dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych), by powrócić do niego przed kilkoma laty. W tej chwili na rynku są już oferowane pierwsze seryjne pojazdy wyposażone w takie rozwiązanie, ale o napięciu 48 V. Dlaczego instalacja o napięciu 12 V okazała się niewystarczająca i z jakich elementów składa się instalacja o napięciu podwyższonym do 48 V? O tym można przeczytać w artykule.

W USA, ale też z pewnością w innych krajach, mechanik samo­chodowy jest zobowiązany do posia­dania własnego wózka narzędzio­wego. Koszt zakupu profesjonalnych narzędzi nie jest mały, waha się w przedziale 5-10 tys. dolarów. Jest jednak kilka zalet takiego rozwiąza­nia. Właściciel warsztatu nie musi inwestować w narzędzia i borykać się z ciągłym ich gubieniem lub nisz­czeniem. Z kolei mechanik pracuje z takimi narzędziami na jakie go stać i jakie mu odpowiadają. Ponadto sta­ra się, aby wózek był jego wizytówką i wyróżniał na tle innych pracowni­ków. W Stanach obowiązuje bowiem zasada pierwszej oceny przyjmowa­nego do pracy mechanika na podsta­wie zawartości i stanu jego narzędzi. Czy taka zasada przyjmie się u nas? Nie wiem. Warto jednak zawsze dbać o narzędzia oraz o nowoczesne wy­posażenie warsztatu. Jak pisze Igna­cy Horowski w artykule na str. 41 – „...innowacyjność jest pewnym stopniem innego, nieszablonowego myślenia, jak również spojrzenia na to, co nas otacza. W naszym konkret­nym przypadku tym otoczeniem są inne konkurencyjne warsztaty, któ­re świadczą dokładnie ten sam typ usług na podobnym poziomie i o po­równywalnym standardzie. Jak prze­konać klienta, by trafił on właśnie do naszego warsztatu”. Właśnie pierw­szym krokiem tutaj powinno być uży­wanie odpowiednich urządzeń czy narzędzi. Te najbardziej przydatne w pracy i innowacyjne będziemy stara­li się prezentować w kolejnych nume­rach naszego miesięcznika.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Dnia 1 stycznia weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Zakłada ona m.in. nowe mechanizmy ich kontroli oraz możliwość powoływania się na tzw. klauzule pewności prawa. Prowadząc działalność gospodarczą warto znać te uregulowania, albowiem zwiększają one szanse skutecznej obrony swoich praw. W artykule skupiono się na omó­wieniu zmian wprowadzonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Przedstawiono m.in. obowiązek składania oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu oraz zasady prowadzenie książki kontroli.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock