Uszkodzone części samochodowe zastępowane nowymi, nie powinny być od razu wyrzucane na złom. Wiedzą o tym mechanicy, którzy zdemontowane elementy traktują jako wzorce do nauki. Można wówczas nauczyć się, jak są zbudowane i montowane. Jednak warsztatowcy często nie korzystają z wielu możliwości, jakie dają im te uszkodzone podzespoły. Nie otwierają sterowników i innych modułów, a nawet – oczekując na nowe części – wyrzucają stare lub psują je bezpowrotnie do końca. Brakuje im także wiadomości na temat programowania nowych elementów, bez którego te elementy nie pracują prawidłowo. W artykule opisano, w jaki sposób warsztat może z korzyścią dla siebie wykorzystywać stare moduły sterujące.
Wraz z nastaniem okresu zimowego spada również temperatura powietrza. Wtedy właśnie pojawia się najwięcej problemów, gdy nie można uruchomić pojazdu. Analizując metodykę diagnostyki, dochodzimy w wielu przypadkach do wniosku, że kłopoty miały swój początek jeszcze w okresie letnim, ale z racji dodatnich temperatur zostały zignorowane. W artykule przedstawiono kompletną procedurę diagnozowania przyczyn utrudnionego rozruchu silnika wysokoprężnego zimą.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie, jak postąpić w przypadku badania dodatkowego HAK? Od samego początku obowiązywania systemu CEP 2.0 pojawił się problem z dodatkowym badaniem technicznym pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy (HAK), którego nie można przesłać do CEP. Tego badania nie ma w katalogu badań dodatkowych, a konieczność jego wykonania wynika z przepisów dotyczących rejestracji pojazdów. Ma to być naprawione przy okazji dużych zmian w systemie badań technicznych pojazdów do 20 maja 2018 r. Do tego czasu, jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji opierając się na stanowisku Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, należy stosować zasadę omówioną w numerze.
Mówiąc o naprawach wykonanych w samochodach, mechanicy często wspominają przypadki, które przy diagnozowaniu sprawiły duże problemy i – aby prawidłowo wytypować miejsce uszkodzenia – trzeba było się trochę natrudzić. Gdy jednak już dokonano naprawy, to często dochodziło się do wniosku, że powodem trudności była chęć ułatwienia sobie pracy i pójścia „na skróty”. Taki przypadek zdarzył się też przy diagnozowaniu usterki samochodu Suzuki Vitara z silnikiem 2.0 TD. Objawami była niska moc i świecenie się lampki świec żarowych, która pełniła także rolę kontrolki check engine. Autor przedstawił przebieg pracochłonnych poszukiwań przyczyn usterki. Przytoczył również kilka wskazówek ułatwiających lokalizowanie uszkodzonych przewodów. Pozwolą one uniknąć niepotrzebnego „rozpruwania” fabrycznie zaizolowanych wiązek elektrycznych.
Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła do polskiego porządku prawnego nową formę rejestracji pojazdów, tzw. profesjonalną rejestrację pojazdów umożliwiającą ich czasowe użytkowanie w ruchu drogowym. Nowelizacja uprościła działalność podmiotów zajmujących się dystrybucją, produkcją lub badaniami. Projektodawcy oszacowali, że w Polsce jest ok. 20 tys. przedsiębiorców i funkcjonuje 11 jednostek uprawnionych, które – korzystając z profesjonalnej rejestracji – będą mogły skuteczniej prowadzić działalność gospodarczą i badawczą. W ustawie zaproponowano także inne istotne zmiany w prawie o ruchu drogowym, związane z nowymi tablicami rejestracyjnymi. Zmiany te oraz zasady korzystania z profesjonalnej rejestracji pojazdów omówiono w artykule.