Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stanowią coraz częściej standardowe lub opcjonalne wyposażenie nowych samochodów. Wiele z tych systemów korzysta z czujników radarowych oraz kamer. Od ich stanu technicznego zależy sprawne działanie systemów. Jak każdy podzespół w samochodzie, również te elementy wymagają okresowej obsługi oraz napraw. W artykule Piotr Sendor z działu Automotive Aftermarket firmy Bosch udziela odpowiedzi na pytania:  Jaki jest warunek prawidłowego funkcjonowania syste­mów ADAS w samochodzie? Jaki jest podział metod kalibracji czujników oraz całych systemów ADAS? Czy na rynku są dostępne odpo­wiednie narzędzia i na ile mogą być uniwersalne? Czym kierować się przy doborze wyposażenia do kalibracji? 

W stałej rubryce odpowiedź na pytanie, czy pasy bezpieczeństwa są zawsze wymagane w pojeździe? Z takim pytaniem zwrócił się jeden z diagnostów wykonujących badanie pojazdu wyprodukowanego i zarejestrowanego po raz pierwszy w 1969 r. Właściciel pojazdu nie zamierzał go rejestrować jako pojazd zabytkowy. Ponieważ samochód nie był wyposażony w pasy bezpieczeństwa, pojawiło się pytanie, czy w takim przypadku wynik badania technicznego będzie pozytywny? Odpowiedź w numerze

Zgodnie z art. 84 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”: starosta cofa diagnoście uprawnienie do wykonywania badań technicznych, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono przeprowadzenie przez diagnostę badania technicznego niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania lub wydanie przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami. Zagadnienie cofania uprawnień rodzi wiele kontrowersji i problemów, dlatego autor na prośbę czytelników po raz kolejny przedstawia rozważania na ten temat.

Wykonując badania techniczne – najczęściej okresowe przed pierwszą rejestracją lub dodatkowe po zmianie konstrukcyjnej – diagnosta musi dokonać pomiarów w celu ustalenia wymiarów. Jest to istotne, ponieważ od zmierzonych wartości będzie uzależniona decyzja o wyniku badania. W artykule podano, jakie są dopuszczalne długości, szerokości i wysokości pojazdów w podziale na ich kategorie. Autor omawia sposób pomiaru gabarytów oraz wymienia urządzenia i wyposażenie, które nie mają wpływu na pomiar.

Wkrótce zostaną uchwalone zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.

 Poza zapisami określającymi nowy sposób komunikacji i przesyłania danych (od 30 października już on-line) po­między stacjami kontroli pojazdów a CEP, zawiera także re­gulacje dotyczące wnoszenia opłaty za badanie techniczne. Użytkownicy pojazdów w Polsce są przyzwyczajeni do tego, że za badanie techniczne płaci się po jego wykonaniu. Już wkrótce to się zmieni. Czy nowa zasada będzie rodziła dyskusje z klientami i sytuacje drażliwe dla diagnostów? Autor omawia szczegóły zmian oraz wyjaśnia wątpli­wości dotyczące poszczególnych zapisów.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock