Przy identyfikacji pojazdu podstawową czynnością wykonywaną przez diagnostę jest odczytanie numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczonego w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym. Brak cechy identyfikacyjnej lub niemożność jej odszukania powoduje negatywny wynik badania technicznego. W artykule pokazano miejsca trwałego umieszczenia numerów VIN w bardziej i mniej popularnych modelach samochodów z całego świata.
Każdy właściciel pojazdu powinien zlecać przeprowadzanie badania technicznego w stacji kontroli pojazdów zgodnie z art. 81 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Badaniom podlegają także zabytkowe pojazdy samochodowe i są one wykonywane tylko raz (wyjątek stanowią pojazdy zabytkowe wykorzystywane do celów zarobkowych). Sprawdzanie pojazdów zabytkowych w skp może stwarzać problemy. W artykule przedstawiono zasady badania „zabytków” i wymagania. W kolejnym artykule zostanie przedstawiona problematyka obecnych przepisów, nieprzystosowanych do dzisiejszych realiów.
Już kilka miesięcy temu weszły w życie przepisy ograniczające handel w niedziele i święta. Nadal jednak wielu właścicieli SKP ma wątpliwości dotyczące wykonywania w ten dzień badań technicznych w stacji kontroli pojazdów. Ani przepisy ustawy „Prawo przedsiębiorców”, ani „Kodeksu pracy” nie zawierają zakazów w tym zakresie. Zgodnie z art. 5 ustawy zakazuje się w niedziele i święta handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem. W grupie wyłączeń z art. 6 ustawy, która obejmuje m.in. stacje paliw, apteki, zakłady pogrzebowe, placówki hotelarskie, ustawodawca nie wskazał stacji kontroli pojazdów. Czy zatem nie ma przeszkód do wykonywania badań w niedziele lub inne święta? Czy w tym zakresie są jakieś ograniczenia? Odpowiedź w numerze.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy w motocyklu mogą na stałe świecić się światła kierunkowskazów barwy żółtej samochodowej?
Ostatnio w mediach pojawia się dużo informacji na temat udogodnień, jakie są przygotowywane dla kierowców. Wiąże się to z rozwojem i rozbudową bazy CEP 2.0, a także z projektami zmian odpowiednich przepisów. Jednym z takich ułatwień ma być możliwość poruszania się pojazdem, mimo że kierowca nie ma przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC. W CEP 2.0 znajdują się informacje o pojeździe i wydanych dokumentach, dlatego też nie będzie problemu, aby podczas kontroli sprawdzić te dane ze stanem faktycznym. Pojawia się jednak pytanie: czy zawsze będzie można jeździć bez dowodu rejestracyjnego? A co z przyjazdem na badanie do SKP? Odpowiedź na to pytanie będzie można znaleźć w artykule.