Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W stałej rubryce „Odpowiedzi na trudne pytania” Karol Rytel wyjaśnia, czy pogotowie gazowe może być uznawane za pojazd uprzywilejowany.

Opublikowany projekt rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych kontynuuje dotychczasowy stan prawny w zakresie rejestracji i oznaczania pojazdów, ale zawiera także nowe rozwiązania, które były zgłaszane jako postulaty zmian do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. W artykule omówiono proponowane zmiany w porównaniu do stanu obecnego. Do takich zmian należy m.in. rezygnacja z definicji „właściciela pojazdu”, uproszczenie obowiązku tłumaczenia dowodu rejestracyjnego, wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, czy nowe kombinacje oznaczeń na tablicach rejestracyjnych.

Czy w przyszłości badania techniczne ograniczą się tylko do kontroli wzrokowej pojazdów? Takie pytanie można sobie postawić, obserwując szybki rozwój wyposażenia samochodów w systemy wspomagające i nadzorujące pracę kierowcy. Ich wprowadzanie ma na celu stworzenie w przyszłości pojazdu poruszającego się w pełni autonomicznie. Coraz więcej różnego rodzaju danych z czujników jest rejestrowanych i przechowywanych w sterownikach. Wystarczy podpiąć się skanerem, aby poznać stan techniczny wszystkich systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy oraz za zanie­czyszczenie środowiska. Nawet nie trzeba byłoby sprawdzać przyrządami czystości spalin lub ustawienia świateł. Póki co jednak dostęp do wszystkich danych jest zarezerwowany dla producentów pojazdów, którzy niechętnie chcą się nimi dzielić.

Jakie są perspektywy dla rozwoju badań technicznych w Polsce, będzie można dowiedzieć się w Zakopanem, w trakcie organizowanej przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów konferencji, na którą serdecznie zapraszam naszych Czytelników. Co prawda prezentowane tam zmiany w systemie badań nie będą czasowo odległe i nie będą dotyczyły pojazdów autonomicznych, jednak szybki rozwój techniki może sprawić, że już za kilkanaście lat samochód bez kierowcy sam dotrze w przewidzianym terminie na badanie. Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Instalacje gazowe cieszą się bardzo dużą popularnością, przede wszystkim ze względu na niski koszt autogazu. Jednak bezpieczne użytkowanie pojazdu wymagają regularnego serwisowania i kontroli tego układu zasilania. Najlepszą okazją do tego jest badanie techniczne pojazdu. techniczne pojazdu. W trakcie okresowego badania diagnosta SKP powinien dokonać sprawdzenia warunków dodatkowych dla pojazdu zasilanego gazem. Od czego należy zacząć badanie, jakie elementy podlegają oględzinom oraz jakie jest ich oznakowanie homologacyjne – odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule. Ponadto opisano procedurę sprawdzania szczelności instalacji gazowej LPG, badania elektrozaworów gazowych i instalacji elektrycznej.

Przepełnienie klimatyzacji staje się coraz częstszym problemem, z jakim spotykają się warsztaty. Wynika on z jednej strony ze zmniejszania pojemności układów klimatyzacji przez producentów samochodów, z drugiej – z pośpiechu w ich obsłudze z wykorzystaniem automatycznych stacji. Jakie są oznaki przepełnienia klimatyzacji i dlaczego ma to duże znaczenie w przypadku małych samochodów? Odpowiedź w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock