Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


 

Większość, jak nie wszyscy, a już na pewno szeroko rozumiana branża motoryzacyjna słyszała o aferze z silnikami Diesla produkcji koncernu Volkswagena. Na wpadkę koncernu Volkswagena postanowili zareagować prawnicy. Pojawił się pomysł, żeby złożyć pozew zbiorowy przeciwko koncernowi. Jednym z działań przygotowawczych jest wysłanie petycji, do wielu podmiotów zajmujących się badaniami technicznymi pojazdów w Polsce, w tym do PISKP. Jaka była treść petycji i czy żądania w niej zawarte mają odniesienie do działalności SKP – odpowiedź w artykule.

 

 

Konsekwencje wpadki Volkswagena z czystością emisji spalin zaczynają dotyczyć również polskich instytucji i organizacji. Coraz więcej właścicieli Golfów i Passatów wyraża chęć przystąpienia do pozwu zbiorowego przeciwko koncernowi, angażując kancelarie prawne; te z kolei zaczynają wysyłać petycje do organów związanych z dopuszczeniem aut do ruchu. Zachodzi bowiem duże prawdopodobieństwo nieważności świadectwa homologacji, a co za tym idzie – nieważności certyfikatów zgodności, na podstawie których samochody te zostały dopuszczone do ruchu i zarejestrowane w Polsce. W ten sposób nieoczekiwanie w sprawę została „zamieszana” Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, od której jedna z kancelarii prawnych oczekuje wezwania zrzeszonych członków do wykonywania badań ww. pojazdów w sposób ujawniający dokonane manipulacje. Szczegóły otrzymanej petycji zostały przedstawione w artykule Marcina Barankiewicza na str. 10. Z kolei Rafał Szczerbicki w swoim materiale na str. 12 przybliża zasady korzystania z uprawnienia do wnoszenia petycji, które doczekało się w tym roku uregulowania ustawowego. Ostatnio Volkswagen znalazł jednak sposób na przywrócenie czystości emisji silników EA 189, bez pogorszenia osiągów aut i zwiększenia zużycia paliwa. Rozwiązanie nie wymaga montażu drogiego układu SCR i jest tak proste (opis na str. 8), że nasuwa się pytanie, dlaczego wcześniej posunięto się do ryzykownego fałszowania oprogramowania silnika. Zapraszając do lektury numeru, życzę pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w nadchodzącym 2016 roku.

 

Wpadka Volkswagena z fałszowaniem wyników emisji spalin była bezprecedensowa w historii motoryzacji, chociażby ze względu na skalę zjawiska. Nie ma chyba pisma mo­toryzacyjnego lub portalu na świecie, które nie informowałyby o tym fałszowaniu testów emisji. Również na naszych łamach podajemy w artykule Jacka Dobkowskiego (str. 29) kilka faktów na ten temat. W tym miejscu chciałbym tylko wspomnieć o szerszym kontekście całej sprawy. Afera Volkswagena może stać się bowiem gwoździem do trumny dla diesli. Silniki te nie są już w stanie spełniać wyśrubowanych w Europie norm czystości. Będą więc musiały oddać pola silnikom benzynowym. Tak jest już od dawna w Stanach Zjednoczonych, które wprowadziły zaostrzone granice dla emisji NOx, trudne do spełnienia przez diesle, a poluzo­wały wymagania w odniesieniu do CO2. Tym samym Ameryka „benzyną stoi”. Prawdopodobnie taka przyszłość czeka również Europę. Aby dorównać dieslom poziomem spalania, samochody benzynowe musiałyby być jednak lżejsze oraz mieć małe silniki i to bez wtrysku bezpośredniego. Dla producentów aut byłby to jednak problem: na dużych, drogich samochodach z dieslami zarabiają znacznie więcej. Czytelnikom, którzy chcą poznać historię wtrysku silników wysokoprężnych, polecam artykuł Michała Kija (str. 36).

Krzysztof Trzeciak

 

W związku z rosnącym zainteresowaniem obsługą systemów  TPMS MAGNETI MARELLI ogłasza promocję na urządzenie TPMS CONNECT EVO.

Promocyjna sugerowana cena wersji podstawowej wraz z licencją oraz 1 czujnikiem uniwersalnym Schrader to 2100 zł netto.

Cena zawiera licencję i 1 rok abonamentu, po zakończeniu ważności abonamentu nie ma konieczności jego odnawiania.

Promocja trwa do 15.12.2015 roku lub do wyczerpania zapasów.

Więcej informacji oraz materiałów do pobrania znajdą Państwo pod poniższym adresem:

http://www.wyposazeniemm.pl/product-pol-2781-Tpms-Connect-Evo-Urzadzenie-Do-Obslugi-Czujnikow-Cisnienia-W-Ogumieniu-dziala-z-licencja-007935910260-lub-007935910270-.htmlimage005image006

 

W numerze październikowym „Serwisu Motoryzacyjnego” zostały przedstawione systemy wspomagania kierowcy montowane w nowych samochodach. Wiele z nich korzysta z czujników radarowych oraz kamer i to od ich sprawności oraz prawidłowego ustawienia zależy, czy samochód będzie utrzymywał odstęp od poprzedzającego pojazdu, wykrywał obiekty w martwym polu widzenia lusterek, włączał adaptacyjne oświetlenie drogi, czy też podejmie awaryjne hamowanie przed przeszkodą. W artykule podano informacje, gdzie należy szukać czujnika radarowego, kiedy trzeba na nowo kalibrować czujnik lub system, jak rozpoznać, czy dany czujnik lub kamera są ustawione nieprawidłowo. Pokrótce omówiono różne podejście producentów pojazdów do procedur regulacji i kalibracji czujników oraz kamer, jak również dostępny na rynku sprzęt skierowany do warsztatów niezależnych.

 

Podkategorie





Aktualności





Sosnowski






SiteLock