Do redakcji napłynęło ostatnio wiele zapytań dotyczących sytuacji, w których starosta nadzorujący pracę stacji kontroli pojazdów rozważa po wykryciu nieprawidłowości w pracy stacji unieważnienie badań technicznych w niej przeprowadzonych lub nakazanie ich powtórzenia. Czy takie działanie ma podstawy prawne? Czy w polskim obrocie prawnym do przeprowadzania badań technicznych pojazdów stosuje się przepisy „Kodeksu postępowania administracyjnego”? Odpowiedź w artykule.
W dniu 18 września Rada Ministrów przyjęła projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz ustawy „Kodeks karny”, którego celem jest walka z plagą cofania liczników przebiegu pojazdów. Zostanie wprowadzony nowy typ przestępstwa polegający na zmianie wskazania drogomierza lub ingerencji w prawidłowość jego pomiaru. Karane ma być również niezgłoszenie do SKP faktu wymiany drogomierza, co może zostać uznane za zmianę wskazania stanu licznika. W artykule przedstawiono zmiany w PORD oraz wynikające stąd nowe obowiązki SKP. Podano również, kiedy zmiany wejdą w życie.
Współczesne pojazdy pokazują, w jakim kierunku podąża motoryzacja i jakich zmian można oczekiwać wraz z takim rozwojem. Stąd wynika konieczność unowocześniania również całego sprzętu diagnostycznego, który pomoże warsztatom poznać przyczynę usterki oraz sprawnie ją usunąć. Wiele starszych warsztatów ma w wyposażeniu urządzenia diagnostyczne, które kilkanaście lat temu kosztowały fortunę, a dzisiaj są praktycznie bezużyteczne. Autor podpowiada w artykule, jakimi kryteriami należy się kierować przy zakupie nowego testera, aby był jak najdłużej przydatny w warsztacie i dobrze pełnił swoją rolę.
Kolejny raz zbierają się czarne chmury nad nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf. Po kilkuletnim stosowaniu go w układach klimatyzacji pojawiają się niepokojące informacje o jego szkodliwości zarówno dla elementów klimatyzacji, jak i środowiska naturalnego. Nowy czynnik reaguje bowiem krytycznie na wilgoć zawartą w układzie i powoduje przyspieszoną awarię sprężarki klimatyzacji z powodu niedostatecznego smarowania. Gorzej wygląda strona ekologiczna czynnika. Okazuje się, że powszechne stosowanie R1234yf ma negatywny wpływ na wody gruntowe. Federalna Agencja Ochrony Środowiska wskazuje na możliwe zagrożenia dla zdrowia, ponieważ produkt jego rozpadu, czyli działający toksycznie kwas trifluorooctowy, przedostaje się do wody pitnej i pozostaje w niej. Zdaniem Agencji tylko przejście na dwutlenek węgla w klimatyzacji uchroni nas przed degradacją środowiska wodnego.
We wrześniu Rada Ministrów przyjęła zmiany w prawie, które pozwolą ukrócić proceder cofania liczników. Jedną ze zmian jest konieczność zgłaszania do SKP faktu wymiany licznika. Rodzi to nowe obowiązki dla diagnostów, o czym pisze w swoim artykule Marcin Barankiewicz (str. 14). W numerze polecam również artykuł Rafała Szczerbickiego (str. 16) o budzącym dużo kontrowersji unieważnianiu przez starostów wykonanych już badań technicznych.
Krzysztof Trzeciak
W nowej rubryce „Amerykańskie auta od podszewki” będą prezentowane rozwiązania techniczne stosowane w nowych i starszych autach z USA oraz ciekawsze procedury diagnostyczne i naprawcze. W pierwszym odcinku przedstawiono systemy wyłączania z pracy dwóch lub nawet czterech cylindrów, stosowane w różnych silnikach aut amerykańskich na przestrzeni ostatnich 30 lat. Podano również uwagi dotyczące obsługi samochodów z systemem MDS oraz opis podstawowych kodów usterek generowanych przez ten system.