Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W stałej rubryce odpowiedź na pytanie, czy pasy bezpieczeństwa są zawsze wymagane w pojeździe? Z takim pytaniem zwrócił się jeden z diagnostów wykonujących badanie pojazdu wyprodukowanego i zarejestrowanego po raz pierwszy w 1969 r. Właściciel pojazdu nie zamierzał go rejestrować jako pojazd zabytkowy. Ponieważ samochód nie był wyposażony w pasy bezpieczeństwa, pojawiło się pytanie, czy w takim przypadku wynik badania technicznego będzie pozytywny? Odpowiedź w numerze

Wykonując badania techniczne – najczęściej okresowe przed pierwszą rejestracją lub dodatkowe po zmianie konstrukcyjnej – diagnosta musi dokonać pomiarów w celu ustalenia wymiarów. Jest to istotne, ponieważ od zmierzonych wartości będzie uzależniona decyzja o wyniku badania. W artykule podano, jakie są dopuszczalne długości, szerokości i wysokości pojazdów w podziale na ich kategorie. Autor omawia sposób pomiaru gabarytów oraz wymienia urządzenia i wyposażenie, które nie mają wpływu na pomiar.

Wkrótce zostaną uchwalone zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.

 Poza zapisami określającymi nowy sposób komunikacji i przesyłania danych (od 30 października już on-line) po­między stacjami kontroli pojazdów a CEP, zawiera także re­gulacje dotyczące wnoszenia opłaty za badanie techniczne. Użytkownicy pojazdów w Polsce są przyzwyczajeni do tego, że za badanie techniczne płaci się po jego wykonaniu. Już wkrótce to się zmieni. Czy nowa zasada będzie rodziła dyskusje z klientami i sytuacje drażliwe dla diagnostów? Autor omawia szczegóły zmian oraz wyjaśnia wątpli­wości dotyczące poszczególnych zapisów.

Zgodnie z art. 84 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”: starosta cofa diagnoście uprawnienie do wykonywania badań technicznych, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono przeprowadzenie przez diagnostę badania technicznego niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania lub wydanie przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami. Zagadnienie cofania uprawnień rodzi wiele kontrowersji i problemów, dlatego autor na prośbę czytelników po raz kolejny przedstawia rozważania na ten temat.

Badania techniczne samochodów wywołują w USA podobne kontrowersje, jak ograniczenia w dostępie do broni palnej. Dotykają bowiem samej istoty „wolnego kraju”. Na większości terytorium Stanów Zjednoczonych nie ma obowiązkowych badań technicznych samochodów. Każdy stan decyduje samodzielnie o wprowadzeniu obowiązku badań technicznych. W 2010 r. New Jersey zostało trzydziestym stanem, który zrezygnował z badań technicznych. Obecnie senat stanu Teksas wniósł o zniesienie badań technicznych od 2018 r. Nie jest to zaniedbanie czy uogólniona niechęć do tworzenia zbędnych przepisów. Jaka jest organizacja badań technicznych w USA i czym jest uwarunkowana? Jakie argumenty przywołują stany wstrzymujące badania techniczne na swoim terenie? Odpowiedzi na te pytania w artykule Michała Kija.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock