Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Zgodnie z procedurą diagnosta SKP, wykonu­jąc czynności okresowego badania technicznego, ocenia stan techniczny wyłącznie poprzez oględziny amortyza­torów pod kątem wycieków, uszkodzenia, jak i pewności mocowania. Zatem nie ma mowy o użyciu urządzenia do pomiaru skuteczności tłumienia drgań zawieszenia. To urządzenie jest wykorzystywane do niektórych badań dodatkowych, w głównej mierze do badania tzw. „powy­padkowego”. Jakie metody stosuje się podczas badania amortyza­torów w SKP? Kiedy wynik badania jest pozytywny, a kiedy negatywny? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Procedowany obecnie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ma dostosować prawodawstwo polskie do wymogów dyrektywy 2014/45/UE. Pierwszy projekt, który został poddany szerokim konsultacjom międzyresortowym i społecznym, został przedstawiony w październiku zeszłego roku. Wnioskodawca wprowadził do niego liczne poprawki, a projekt w marcu tego roku został poddany konsultacjom międzyresortowym. podczas organizowanej przez PISKP konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2017” została przedstawiona najnowsza wersja projektu. Informacje przekazane w Zakopanem wzbudziły duże zainteresowanie słuchaczy. W artykule zostały omówione te przedstawione elementy projektu, które są nowe lub zmieniły się w stosunku do poprzedniego projektu w zakresie stacji i badań. W kolejnym numerze miesięcznika autor zapozna czytelników z propozycjami zmian odnoszącymi się do diagnostów.

Kontrole, kontrole, kontrole. Tak w bardzo dużym skrócie można odpowiedzieć na pytanie, co czeka przedsiębiorców prowadzących SKP po wprowadzeniu projektowanej nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Kontroli będą m.in. podlegały wyniki wybranych losowo badań technicznych pojazdów prze-prowadzonych przez daną stację. Ministerstwo szacuje, że taką kontrolą będzie objętych ogólnie ponad 0,5% liczby badań wykonanych w roku poprzedzającym. Przedsiębiorcy będą ponadto musieli liczyć się z karami pieniężnymi nawet do 10 tys. zł za nieprawidłowe wykonanie przez diagnostę badania technicznego, a także z zakazem prowadzenia działalności, jeśli dojdzie do naruszeń warunków prowadzenia jednej ze swoich stacji. Wiele planowanych zmian idzie w dobrym kierunku, jak choćby kroki dyscyplinujące użytkowników pojazdów uchylających się od badania lub spóźniających z wizytą w SKP. Szczegóły na temat planowanej nowelizacji zostały przekazane w Zakopanem podczas majowej konferencji zorganizowanej przez PISKP. Relację z konferencji zamieszczamy na str. 5, natomiast poruszane na niej zagadnienia dotyczące zmian omawiamy w artykule Marcina Barankiewicza na str. 14. Trzeba pamiętać, że procedowane obecnie przepisy przebudują zasadniczo system badań technicznych pojazdów i ukształtują ramy jego funkcjonowania na wiele, wiele lat.

Krzysztof Trzeciak

Z inicjatywy poselskiej wpłynął do Sejmu projekt zmiany art. 78a ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, który ma dać możliwość czasowego wycofania pojazdów wszystkich kategorii na wniosek ich właściciela określającego samemu czas takiego wycofania. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym właściciele pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 t, nie mają możliwości czasowego wycofania swojego pojazdu z ruchu. Uderza to m.in w miłośników aut zabytkowych (młodszych niż 40 lat), posiadaczy motocykli (używanie sezonowe) oraz wszelkich kierowców poszkodowanych w wypadkach drogowych (nawet auto, które jest całkowicie niesprawne wymaga pełnego ubezpieczenia OC). W artykule przedstawiono proponowaną nowelizację przepisów.

Zadanie zabezpieczenia styku wtryskiwacza CR z komorą spalania w każdym cylindrze spełnia niewielka miedziana podkładka. Rolą tej podkładki jest nie tylko uszczelnienie połączenia i osłona cieplna wtryskiwacza, ale również pomoc w prawidłowym osadzeniu wtryskiwacza w osi komory spalania na odpowiedniej głębokości. Bardzo często spotykamy się z koniecznością wymiany uszkodzonego wtryskiwacza czy usunięcia nieszczelności podkładki termicznej. W przypadku pierwszej usterki sprawa jest mniej skomplikowana, gdyż połączenie wtryskiwacza z głowicą cylindrów wymaga poluzowania mocowania i niewielkiego wysiłku fizycznego do wyjęcia wtryskiwacza. W drugim stopień trudności wymiany uszkodzonej podkładki termicznej zależy od nagromadzenia nagaru. Autor omawia kilka sposobów usunięcia podkładki, które pozwalają uniknąć uszkodzenia przy tym innych elementów układu (m.in. wtryskiwacza, wtyczki, przewodu przelewowego, pokrywy zaworów, śrub mocujących).

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock