„W Volkswagenie znów niepokój”, „Nowa afera w Volkswagenie” – takie nagłówki dominowały w niemieckich gazetach w sierpniu. Nie dotyczyły jednak kolejnego Dieselgate, ale całkiem prozaicznego problemu. Od dziesięcioleci w stołówkach przyzakładowych Volkswagena podawana jest kiełbaska currywurst, produkowana samodzielnie przez koncern (ciekawostka: VW produkuje więcej kiełbasek niż samochodów) z dodatkiem zawsze tego samego keczupu, dostarczanego przez firmy Kraft i Mondelez. Keczup ten był nawet sprzedawany w supermarketach z własnym emblematem Volkswagena. Ostatnio jednak zmienił się dostawca sosu i okazało się, że zasadniczo zmienił się również jego smak. Zdaniem pracowników VW nowy keczup „pozostawia ostrość na czubku języka”. Podobno zawiniła zdrowsza receptura nowego produktu, zawierająca mniej tłuszczu, mniej cukru, a więcej koncentratu pomidorowego. Keczup na tyle nie przypadł do gustu załodze, że mówiło się o nowym skandalu w fabrykach Volkswagena, czy wręcz o „Ketchup-Gate”. Temat ten zajął w prasie niemieckiej więcej miejsca niż ostatnia afera u Mercedesa z oprogramowaniem, które mogło fałszować emisje spalin. Zapraszam do lektury powakacyjnego numeru, polecając artykuły naszych nowych autorów: Adriana Malinowskiego piszącego o badaniu pojazdów zabytkowych oraz Mirosława Sałasińskiego, który poprowadzi nową rubrykę „Amerykańskie auta od podszewki”.
Samochodowe przewody elektryczne dzielą się na zasilające, masowe i sygnałowe. Wydawałoby się, że ich budowa jest równie prosta jak klasyfikacja, tymczasem także w tej dziedzinie pojawiają się innowacyjne rozwiązania. Jako materiał na druty rdzeni przewodów tradycyjnie stosuje się miedź. Metal ten ma małą rezystancję właściwą, a więc dobrze przewodzi prąd; wykonane z niego druty są wytrzymałe i elastyczne, co umożliwia prowadzenie wiązek po łuku bez niebezpieczeństwa ich przerwania. Inne zalety miedzi to odporność na wpływ czynników zewnętrznych i korzystna cena. Tymczasem, zgodnie z powszechną tendencją w budowie samochodów, konstruktorzy dążą do ograniczenia rozmiarów i masy poszczególnych części i zespołów, a więc także wiązek elektrycznych. W artykule przedstawiono kilka takich rozwiązań, między innymi cienkościennych przewodów bezhalogenowe, które nie zawierające szkodliwego chloru ani ołowiu, oraz przewodów aluminiowych.
Od 22 lutego weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowa ustawa wprowadziła definicje, które powiązane są z pojazdem samochodowy i autobusem, określiła zasady wyznaczania stref czystego transportu oraz wprowadziła nowe oznaczania pojazdów napędzanych wodorem, energią elektryczną, gazem ziemnym CNG lub LNG.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Co zrobić jak dane w dowodzie rejestracyjnym i dane pojazdu nie zgadzają się z tymi w CEP?
Od połowy czerwca rozmowy wielu Polaków zdominowały mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji. Nasza drużyna narodowa już odpadła, ale – w odróżnieniu od piłkarzy – w przypadku projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, wdrażającym dyrektywę 2014/45/UE, piłka cały czas jest w grze. Projekt ten nie ma jeszcze ostatecznego kształtu i jego zapisy cały czas ewoluują. 25 maja ukazała się najnowsza wersja projektu, która zawiera kilka zmian istotnych dla środowiska badań technicznych pojazdów w Polsce. W artykule omówiono zmiany dotyczące m.in. opłaty jakościowej, badań technicznych wykonywanych po terminie, opłat za wydanie poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych.