Zgodnie z obecnymi przepisami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” każdy przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów musi mieć odpowiednie certyfikaty służące mu do odbioru i przekazywania danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Pomimo tego, że system funkcjonuje już od wielu lat, to nadal sprawia problemy. Wielu przedsiębiorców nie otrzymuje na czas stosownych certyfikatów i przechodzi w tryb awaryjny lub zaprzestaje wykonywania badań. CEPiK podaje, że zgodnie z zapisami wszystkich polityk certyfikacji, czas realizacji wniosków certyfikacyjnych wynosi 30 dni. Tymczasem Centralny Ośrodek Informatyk nie jest organem administracji i powinien wydawać swoje certyfikaty niezwłocznie po złożeniu wniosku przez skp. Jak ta sprawa wygląda od strony prawnej, wyjaśnia to autor w swoim artykule.
Okres letni oraz stale rosnąca popularność przyczep kempingowych sprawiają, że w stacjach kontroli pojazdów pojawia się coraz więcej takich pojazdów. Z uwagi na sporą liczbę zapytań zgłaszanych do Izby a związanych z takimi przyczepami, autor stara się w artykule przypomnieć wymagania i sposób ich badania w skp. Przyczepy kempingowe mają z reguły niewielkie przebiegi roczne. Właśnie z tego powodu należy zwrócić baczną uwagę na stan i działanie poszczególnych podzespołów oraz obowiązkowe wyposażenie. Wbrew pozorom pojazd, który większość czasu stoi w jednym miejscu, może mieć więcej usterek niż taki, który jest na co dzień eksploatowany.
Temat wykonywania badań powypadkowych był już poruszany na łamach „Serwisu Motoryzacyjnego” kilka lat temu. Mimo że przepisy w tym zakresie nie zmieniły się diametralnie, to wciąż pojawiają się problemy przy wykonywaniu tego rodzaju badania. Wynika to z nieprecyzyjnych przepisów oraz coraz to nowszych ustaleń i stanowisk. W artykule autor stara się przeanalizować całe zagadnienie związane z tymi badaniami, z uwzględnieniem poprawek w przepisach i ostatnich ich interpretacji. Porusza również problem badań powypadkowych aut sprowadzanych z zagranicy oraz różnych zasad przy naliczaniu opłat za badanie.
Stałe dążenie do zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego doprowadziło do prawdziwego wysypu wszelkiego rodzaju systemów wspomagania kierowcy. Systemy zwane w skrócie ADAS ułatwiają dziś życie milionom kierowców. Ale czy tylko ułatwiają i wspomagają? A może niosą ze sobą specyficzne problemy i wyzwania? W artykule poznamy blaski i cienie tych systemów.
W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy światła pozycyjne przednie mogą gasnąć po włączeniu świateł mijania oraz czy światła obrysowe boczne mogą świecić światłem przerywanym (migać)?