Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy stają się coraz popularniejsze w Europie, z racji wymogów, jakie nakłada na producentów Unia Europejska. Ich stosowanie zwiększa bezpieczeństwo jazdy i poprawia komfort prowadzenia samochodu. Jednak jest również przyczyną powstawania nowego rodzaju hamowania, tzw. „hamowania fantomowego”, czyli inaczej wywoływanego przez złudzenie. Co oznacza ten termin i jakie jest jego źródło? O tym można dowiedzieć się z artykułu.
Jazda na zużytych oponach jest niebezpieczna, niewygodna i nieekonomiczna. Wie o tym chyba każdy kierowca, diagnosta i policjant. Trudniej jest określić granicę wyznaczającą moment, w którym oponę uznajemy za zużytą. Przed takim zadaniem stają często diagności pracujący w SKP. Do niedawna jedynym wymiernym czynnikiem określającym zużycie opony była wysokość bieżnika. Niestety, może zdarzyć się taka sytuacja, że opona posiadająca bieżnik o fabrycznej wysokości zostaje uznana za niezdatną do dalszej eksploatacji. W artykule omówiono czynniki mające wpływ na trwałość i zużycie opon.
W nr. 9/2023 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wprowadzenie do krajowych przepisów pojęcia „samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych”. Przedstawiono ogólne warunki takich pojazdów i zasady, na jakich będą one mogły poruszać się po drogach publicznych. Jednym z warunków dopuszczenia takiego pojazdu do ruchu będzie konieczność wykonania badania technicznego w SKP. Ostatnio pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie badań co do zgodności z warunkami technicznymi samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych oraz wzorów dokumentów związanych z tymi badaniami (nr w wykazie 349), który obecnie trafił do opiniowania. Wiadomo już, jak takie badanie miałoby wyglądać, jaki będzie jego zakres oraz jakie kryteria oceny stanu technicznego będzie sprawdzał diagnosta. Zostały one przedstawione w artykule.
W kontekście nadchodzących ograniczeń dla starszych samochodów w poruszaniu się po centrach miast warto przybliżyć zagadnienie związane z kryteriami i weryfikacją samochodów osobowych i ciężarowych pod kątem pojazdów zabytkowych, których te ograniczenia nie będą obejmowały. Przy głębszej analizie obowiązujących przepisów okazuje się, że prawo w tym zakresie jest dziurawe. W artykule przestawiono problemy z wydawaniem tzw. żółtych tablic oraz z organizacją prywatnych muzeów motoryzacji.
Sprawdzenie tachografu jest częścią badania technicznego. Na pewne dodatkowe szczegóły należy zwrócić uwagę przy badaniu dodatkowym Bus 100 km/h oraz ADR. Natomiast niewątpliwie wspólnym mianownikiem jest sposób oceny oraz jego legalizacja. W artykule opisano sposób sprawdzania tachografów. Można w nim również znaleźć odpowiedzi na pytanie: Kiedy tachograf jest wymagamy, a kiedy nie jest? Jakie są kryteria oceny stanu technicznego tachografu? Czy brak w pojeździe tabliczki legalizacyjnej lub brak ważności legalizacji skutkuje usterką poważną?